نماد آخرین خبر

همه فوت و فن‌های پخت یک خورش خوشمزه

منبع
جام جم
بروزرسانی
همه فوت و فن‌های پخت یک خورش خوشمزه

جام جم/ خورش سیب یکی از خورش‌های قدیمی ایرانی است که با دستورهای متنوعی درست می‌شود. این خورش خوش عطر با طعمی ملس یا شیرین پخته می‌شود و مناسب افرادی است که این نوع خوراکی‌ها را می‌پسندند. حالا هم که فصل سیب گلاب است، می‌توان این خورش را امتحان کرد و از طعم آن لذت برد.
 

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی    ۲۰۰ گرم
سیب    ۳ عدد

رب گوجه فرنگی    ۲ قاشق غذاخوری
آلو قیسی    ۱ لیوان
آب لیموترش تازه    ۲ قاشق غذاخوری
آرد سفید    ۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین    ۱ قاشق چایخوری
شکر    ۲ قاشق غذاخوری
پیاز    ۱ عدد
سیر    ۲ حبه
پودر هل    ⅓ قاشق چایخوری
ادویه    به مقدار کافی

طرز تهیه خورش سیب

برای تهیه خورش سیب درختی خوشمزه ابتدا گوشت را به صورت مکعبی و یکسان خرد کرده، سپس پیاز و سیر را با دندانه‌های ریز، رنده می‌کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم.حالا مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و بلافاصله پیاز را می‌افزاییم، سپس تفت می‌دهیم تا پیاز سبک و شیشه‌ای شود. در ادامه سیر را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا عطر سیر آزاد شود.دراین مرحله گوشت رابامقداری نمک، فلفل سیاه وزردچوبه به قابلمه اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد.حالا رب‌گوجه فرنگی رابه همراه پودر هل به قابلمه اضافه کرده ومجددا تفت می‌دهیم.زمانی که بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین رفت و کاملا سرخ شد، به اندازه‌ای که روی گوشت را بگیرد، آب اضافه می‌کنیم، سپس در قابلمه را بسته و اجازه می‌دهیم گوشت به مدت ۲‌ساعت درون آب جوش بماند تا پخته شود. پس ازگذشت این زمان، سیب‌ها راشسته وپس از جدا کردن پوست‌شان به صورت دلخواه خرد می‌کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، سپس مقداری روغن مایع به تابه اضافه می‌کنیم.حالا اجازه می‌دهیم روغن به خوبی گرم شود،سپس سیب‌های خرد‌شده رابه همراه پودردارچین به تابه اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا سیب‌ها طلایی و نرم شوند. در ادامه آرد را به تابه افزوده و پس از کمی تفت دادن تابه را از روی حرارت بر می‌داریم.زمانی که گوشت کاملا پخت،سیب‌ها رابه همراه آلو قیسی،شکر وآب لیموترش تازه به قابلمه اضافه کرده ومخلوط می‌کنیم. درادامه اجازه می‌دهیم خورش به مدت ۳۰دقیقه دیگرروی حرارت بجوشدتا کاملا جابیفتد. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت برداشته، در نهایت خورش را به دلخواه با جعفری خرد‌شده تزیین کرده و به همراه پلو زعفرانی سرو می‌کنیم.

نکات مهم درباره گوشت 
گوشت قرمز حاوی میزان بالایی پروتئین است و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن محسوب می‌شود. همچنین گوشت قرمز منبع قابل توجه امگا ۳وغنی ازآهن است که درپیش‌گیری از کم‌خونی بسیار موثر خواهد بود. آهن از یک طرف به ساخت هموگلوبین موجود درخون کمک می‌کند و ازسوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز راسرعت می‌بخشد.گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B نیز هست که استفاده از این گروه ویتامین‌ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره