نماد آخرین خبر

بومادران؛ یک داروخانه خاصیت

منبع
جام جم
بروزرسانی
بومادران؛ یک داروخانه خاصیت

جام جم/ ومادران گیاهی پرخاصیت است که علاوه بر برگ تازه آن به‌صورت چای، دمنوش، عرق، روغن و پودر هم استفاده می‌شود. بومادران در طب سنتی برای درمان دردهای معده، تنظیم قاعدگی و پیشگیری از عفونت مفید است. استفاده از عرق بومادران برای نوزادان و کودکان زیر دو سال و خانم‌های باردار ممنوع است.
 

قدمت طولانی بومادران به دوران نبرد تروآ برمی‌گردد ونام لاتین Achillea هم ازاسم آشیل، قهرمان افسانه‌ای یونان گرفته شده است. درخلال جنگ تروآ از بومادران برای درمان زخم،عفونت و خون‌ریزی استفاده می‌کردند.ساکسون‌ها هم برای دفع سحر و جادو و چشم بد به بومادران اعتقاد داشتند. به بومادران، مشک چوپان یا مشک داش هم می‌گویند.

آشنایی با گیاه بومادران

گیاه دارویی بومادران را می‌توان به شکل‌های مختلفی مثل چای استفاده کرد.برای تهیه چای بومادران کافی است ۳ ــ ۲ قاشق غذاخوری گیاه بومادران با یک لیوان آب‌جوش ترکیب کرده و۱۰دقیقه زمان دهیدتادم بکشد. اضافه‌کردن اسانس نعنا به چای بومادران برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌شود. مصرف این دم‌نوش به افزایش اشتها هم کمک می‌کند. بومادران به شکل قطره عصاره هم وجود دارد که می‌توانید آن را به‌‌صورت روزانه ۳ ــ ۲ قطره با آب ترکیب و میل کنید که روش بسیار خوبی برای درمان اختلالات ادراری است. برگ تازه این گیاه هم به‌‌عنوان سبزی در سالاد مصرف می‌شود. روش دیگر مصرف این گیاه به ‌شکل بخور است. 

طریقه مصرف بومادران برای معده  
برای تقویت معده، رفع نفخ و برطرف‌کردن بی‌اشتهایی، مصرف نصف استکان عرق این گیاه بین یا بعداز غذا مجاز است. طب سنتی برای دفع کرم روده و معده مصرف روزی دو فنجان دمنوش بومادران در وعده صبح و شب را تجویز می‌کند. بومادران برای تقویت معده و رفع رفلاکس هم مناسب است و پس از رفلاکس می‌توانید از دمنوش این گیاه استفاده کنید.  برای درمان زخم‌معده و اثنی‌عشر هم باید بعد از غذا دمنوش بومادران میل کنید. کسانی که از کرم روده یا معده رنج می‌برند می‌توانند صبح و شب یک لیوان جوشانده بومادران مصرف کنند. نوشیدن دمنوش این گیاه نیم ساعت پس از غذا برای افراد مبتلا به ورم معده یا درد معده توصیه می‌شود. دو گرم پودر بومادران را با یک لیوان آب‌جوش ترکیب کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه دم بکشد و بعد میل کنید.

خواص بومادران برای کبد چرب
معمولا گفته می‌شود که دمنوش یا نوشیدنی‌هایی که مزه تلخی دارند برای دفع چربی‌های اضافه کبد مفید هستند. یکی از خواص بومادران برای درمان کبدچرب درطب سنتی این است که کبدراتقویت کرده وصفرا رادربدن آزادمی‌کند.بومادران گیاهی ضدمیکروبی و ادرارآور است. با افزایش دفعات ادرار، مواد زائد بیشتری هم از بدن دفع می‌شوند. به‌ همین دلیل طب سنتی به بیماران دارای قند خون، کلسترول و کبد چرب، مصرف دمنوش بومادران را توصیه می‌کند. بیماران دارای کبد چرب می‌توانند هر روز پیش از صبحانه یک لیوان دمنوش این گیاه میل کنند.

خواص بومادران برای سرماخوردگی
خاصیت ضدالتهابی، ضددرد و ضدباکتریایی این گیاه باعث شده این گیاه به ‌عنوان آنتی‌بیوتیک گیاهی برای مبتلایان به سرماخوردگی مفید باشد. ترکیب چای بومادران و نعنا سموم بدن را به ‌شکل تعریق دفع می‌کند و برای کاهش سرفه، عطسه، آبریزش بینی و تب در سرماخوردگی توصیه می‌شود.

بومادران برای عفونت

این گیاه برای جلوگیری از خون‌ریزی و عفونت ناشی از زخم‌ها، تسکین درد، رفع قرمزی و سوزش زخم‌ها توصیه می‌شود. برای درمان عفونت می‌توانید دمنوش این گیاه را به‌ مدت یک ‌هفته مصرف کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره