logo
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

طرز تهيه شيريني نوقا سوغات خوشمزه و پرطرفدار تبريز

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
طرز تهيه شيريني نوقا سوغات خوشمزه و پرطرفدار تبريز

باشگاه خبرنگاران/ احتمالا مي‌دانيد که نوقا مثل برخي از انواع باقلوا يک شيريني اصالتا ترکي و تبريزي است و شايد در نگاه اول آن را با گز اصفهان اشتباه بگيريد. نوقا که به آن «لوکا» هم گفته مي‌شود، برخلاف گز که بافت خشکي دارد، حالت نرمي دارد و کش مي‌آيد. همچنين نوقا بين دو تکه نان ميکادو قرار مي‌گيرد و گاهي هم از ميوه‌هاي استوايي در طرز تهيه شيريني نوقا استفاده مي‌شود. انواع مختلفي از شيريني نوقا نيز وجود دارد که شامل نوقاي وانيلي، نوقاي پسته اي، نوقاي آجيلي و نوقاي شکلاتي مي‌شود، البته متداول‌ترين نوع آن، نوقا گردويي است. در اين مطلب، طرز تهيه شيريني نوقا ساده و شکلاتي، سوغات محبوب تبريز را براي شما آماده کرده‌ايم. شما مي‌توانيد با ياد گرفتن فوت و فن‌هاي طرز تهيه شيريني نوقا خانگي يا همان شيريني لوکاي تبريزي، انواع مختلف نوقا از نوقا شکلاتي تا کاراملي و پسته‌اي و گردويي و … را در منزل درست کنيد. با ماهمراه باشيد.

چي لازم داريم:

شکر: ۴۵۰ گرم

عسل يا شيره: ۱۲۵ گرم

وانيل: ۱/۸ قاشق چايخوري

سفيده تخم‌مرغ: ۲ عدد

مغز فندوق و پسته: ۲۵۰ گرم

گلوکز مايع: ۲۵۰ ميلي‌ليتر

کره: ۷۵ گرم

نان ميکادو: ۲ ورق

طرز تهيه شيريني نوقا ساده و شکلاتي، سوغات خوشمزه و پرطرفدار تبريز

چطور درست کنيم:

در يک ظرف مناسب، شکر، گلوکز مايع، عسل يا شيره (هر کدام در دسترس داريد) را به همراه عسل، مخلوط کنيد و روي حرارت قرار دهيد. مواد را به هم بزنيد تا شکر حل شود. اجازه دهيد مواد حدود ۵ دقيقه با هم بجوشند.

قالب را آماده کنيد. براي اين کار، قالب را با کمي روغن مايع يا کره چرب کنيد. يک نان ميکادو را در قالبتان بگذاريد. بهتر است نان به طور کامل در قالب قرار گيرد. قالب را کنار بگذاريد.

سفيده تخم مرغ را در يک ظرف مناسب بريزيد و با همزن به خوبي مخلوط کنيد تا فرم بگيرد. اگر دماسنج داريد، دماي آن را اندازه بگيريد و مطمئن شويد روي ۱۳۰ درجه قرار مي‌گيرد. اگر دماسنج نداريد، يک قطره از موادي را که با هم ترکيب کرده‌ايد، در يک کاسه آب سرد بريزيد اگر به سرعت فرم گلوله‌اي گرفت و شکننده شد، مايع آماده است.

قابلمه را از روي حرارت برداريد و قبل از اينکه سرد شود، مواد را به آرامي به سفيده تخم مرغ اضافه کنيد. همزمان که در حال اضافه کردن شکر و شيره به سفيده تخم مرغ هستيد، با همزن مواد را به هم بزنيد. اين کار را با همزن انجام دهيد. اين کار را تا جايي ادامه دهيد که شيره کاملا با سفيده تخم مرغ مخلوط و جذب شود.

بعد از مخلوط شدن مواد با هم، کره را اضافه کنيد. کره را مي‌توانيد به روش بن ماري (حرارت غير مستقيم) ذوب کنيد يا اينکه از قبل، آن را از يخچال خارج کنيد تا به دماي محيط برسد. حالا نوبت به اضافه کردن مغزهاست. به موادي که تا اينجا در قابلمه آماده و مخلوط کرده‌ايد، فندق، پسته، بادام هندي، گردو يا مغز هر دانه‌اي را که دوست داريد، اضافه کنيد و کمي به هم بزنيد و مخلوط کنيد.

کادرک را چرب کنيد و با سرعت بالا، مواد را در قالب بريزيد و پهن کنيد. نان ميکادو دوم را روي مواد داخل قالب بگذاريد و فشار دهيد تا به مواد بچسبد. قالب را در دماي محيط قرار دهيد و اجازه دهيد خنک شود. بعد از سرد شدن، نوقا را با کاردک يا قيچي، به شکل دلخواه برش بزنيد و مصرف کنيد.

طرز تهيه شيريني نوقا ساده و شکلاتي، سوغات خوشمزه و پرطرفدار تبريز


طرز تهيه شيريني نوقا شکلاتي

در طرز تهيه شيريني نوقا شکلاتي، علاوه بر مواد لازم در طرز تهيه شيريني نوقا، از ۱/۲ ليوان دسته‌دار فرانسوي کاکائو نيز استفاده مي‌شود. اگر مي‌خواهيد نوقا شکلاتي داشته باشيد، کاکائو يا شکلات را به همراه مواد ديگر در قابلمه بريزيد و حرارت دهيد.

اضافه کردن شکلات يا کاکائو بايد قبل از برداشته شدن ظرف از روي حرارت باشد.

بقيه مراحل را مانند طرز تهيه شيريني نوقا که در بالا آورده شد، دنبال کنيد.

نکته: در تهيه شيريني نوقا، بهتر است از همزن کاسه‌اي استفاده کنيد تا تسلط و سرعت عمل بيشتري داشته باشيد.

در شيريني نوقا گردويي، به جاي ديگر مغزها، فقط از گردو استفاده مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره