برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

صمون، نان مخصوص فلافل در عراق!

منبع
بروزرسانی
صمون، نان مخصوص فلافل در عراق!

پانا مگ/ نان صمون یکی از نان‌های فانتزی و خوشمزه عربی است که در کشور عراق این نان زیاد پخته می‌شود، نان صمون خیلی راحت و سریع درست می‌شود و از این نان خوش طعم و لطیف می‌توانید به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی استفاده کنید.

مواد لازم
آرد فانتزی یا سفید۲۵۰ گرم معادل ۲ پیمانه سر صاف
آب ولرم۱۵۰ گرم معادل ۴/۳ پیمانه یا یک پیمانه سر خالی
خمیر مایه فوری۴ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری
شکر۵ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری
نمک۳ گرم معادل نصف قاشق چای خوری
طرز تهیه نان صمون عراقی
مرحله ۱: آماده‌سازی مواد اولیه
ابتدا آرد فانتزی یا سفید را الک کنید تا سبک و یکدست شود و بعد داخل یک ظرف بریزید، سپس شکر و نمک را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند، بعد خمیر پایه فوری را روی مواد بریزید و هم بزنید تا بافت یکدستی تشکیل شود.
مرحله ۲: تهیه خمیر پایه و مخلوط کردن مواد
سپس آب ولرم که نه سرد و نه گرم باشد و مستقیم از شیر برداشتید را کم کم و به طور کنترل شده روی ترکیب آرد بریزید و با لیسک هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و خمیر یکدستی تشکیل شود، بعد با نوک انگشتان دست خمیر را کمی ورز دهید.
مرحله ۳: استراحت دادن به خمیر
خمیر ممکن است کمی حالت چسبندگی داشته باشد در این صورت لازم نیست دوباره به آن آرد اضافه کنید، سپس روی ظرف خمیر را سلفون بکشید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند و عمل بیاید و منسجم شود.
مرحله ۴: ورز دادن به خمیر
سپس روی یک سطح صاف را با روغن مقداری چرب کنید و خمیر را روی سطح قرار دهید و با دست ورز دهید و با فشار انگشت روی آن، خمیر را ماساژ دهید تا یکدست شود، در نهایت به شکل گلوله دربیاورید و با آن چند ضربه روی سطح بزنید.
مرحله ۵: آماده‌سازی خمیر برای پخت
بعد خمیر را داخل یک ظرف قرار دهید و روی آن را با یک پارچه بپوشانید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه استراحت کند، بعد از این زمان پف خمیر را با فشار انگشت روی آن بگیرید و به ۴ قسمت تقسیم کنید.
مرحله ۶: فرم دهی خمیر

سپس هر قسمت را کمی ورز دهید و گلوله کنید و کنار بگذارید، بعد روی یک سطح صاف که آرد پاشی شده است، گلوله‌ها را با کمک دست فرم دهید و به شکل دوک دربیاورید، یعنی تقریبا به شکل یک بیضی که ابتدا و انتهای آن باریکتر از وسط آن است.
مرحله ۷: استراحت دادن به خمیر
بعد با یک نایلون که چرب شده است روی خمیرها را بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا استراحت کنند، وقتی نایلون چرب باشد، خمیرها نرم می‌مانند، سپس روی یک پارچه مقداری آرد بپاشید و بعد یکی از خمیرها را روی آن قرار دهید.
مرحله ۸: باز کردن خمیر و استراحت مجدد
سپس روی خمیر هم کمی آرد بپاشید و با فشار انگشت دست خمیر را باز کنید سعی کنید فرم خمیر به هم نریزد و ضخامت آن نه زیاد و نه کم باشد چون در کیفیت نان تاثیر می‌گذارد، بعد به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا خمیرها در دمای محیط استراحت کنند.
مرحله ۹: پخت نان
بعد از این مدت خمیرها را یکی یکی در فر که از نیم ساعت قبل با دمای ۲۰۰ تا ۲۲۰ درجه گرم شده است روی سینی فر قرار دهید، سینی فر باید از همان ابتدا که فر را روشن کرده‌اید در طبقه وسط و نزدیک گریل داخل فر باشد، که کاملا داغ شود.
مرحله ۱۰: تنظیم دمای فر برقی
بهتر است که سینی را برعکس در فر قرار دهید تا احتمال این که دست شما بسوزد کمتر شود و بعد از قرار دادن خمیر روی سینی حرارت پائین فر را خاموش کنید و در فرهای گازی فقط حرارت بالا یا گریل را با بیشترین مقدار ممکن آن روشن کنید.  در صورت استفاده از فرهای برقی برای پخت نان دمای فر را روی ۲۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله ۱۱: بررسی پخت نان‌ها
بعد از تقریبا ۷ تا ۸ دقیقه که روی خمیر رنگ گرفت، آن را از فر بیرون بیاورید و نان را باز کنید و ببیند که داخل آن خوب پخته است و یا هنوز خمیر است، اگر روی نان پخته بود و داخل آن خمیر بود برای نان‌های بعدی حرارت فر را کمتر کنید.
مرحله ۱۲: سرو نان صمون عراقی
بعد از این که نان‌ها را پختید و از فر بیرون آوردید داخل یک پارچه قرار دهید تا کمی خنک شوند و سپس نان صمون عراقی را داخل یک ظرف مناسب قرار دهید و به عنوان یک میان وعده مناسب همراه با عسل، خامه و یا شکلات صبحانه سرو کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره