logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

هوای قبض برقتو داشته باش‌!

منبع
جام جم
بروزرسانی
هوای قبض برقتو داشته باش‌!

جام جم/ در فصل تابستان و گرمای هوا بهترین و آسان‌ترین راهکار برای خلاص شدن از شر کلافگی ناشی از گرما، استفاده از کولر و دیگر وسایل سرمایشی است؛ این راهکار خوب اما هزینه و دردسرهایی هم دارد و ممکن است موجب شود سر ماه که پول برق شما می‌آید، از عدد و رقم نجومی آن حسابی شگفت‌زده شوید.
 
شاید با خودتان فکر کنید چاره‌ای نیست‌؛ یا باید گرما را تحمل کنید‌ یا قبض‌های نجومی برق را بپردازید اما می‌شود بینابینی رفتار کرد به این معنا که با راهکارهایی، هم از گرما فرار‌ و هم قبض‌های نجومی برق را کمی متعادل‌ترکرد.

استفاده از رنگ‌های  روشن 
دیوارها و اجسام تیره رنگ، جذب نور و گرمای بسیاری دارند. جذب نور زیاد سطوح تیره‌‌رنگ باعث می‌شود تا برای روشنایی محیط خود مجبور به مصرف انرژی بیشتر و افزایش تعداد لامپ‌‌ها و چراغ‌‌ها شوید.  همچنین جذب گرمای زیاد باعث می‌‌شود تا گرمای خورشید به مقدار بیشتری وارد فضا شده و به میزان کمتری دفع شود. با روشن کردن سطوح هم نیاز به مصرف لوازم روشنایی کمتر شده و هم جذب گرما کمتر صورت می‌‌گیرد. همچنین سطوح روشن، تداعی بیشتری از فضای خنک در ذهن ایجاد می‌‌کنند.


جلوگیری از ورود نور شدید 
درست است که استفاده از نور طبیعی روز می‌تواند به صرفه‌جویی درمصرف انرژی کمک کند اما درجایی که نور خورشید به صورت مستقیم به داخل می‌تابد، بهتر است تا با استفاده از سایه‌‌بان خارجی‌ یا کرکره، نور بیرونی تابیده‌شده به پنجره راکاهش داد.با تابیدن مستقیم نور به پنجره، حتی با وجود جلوگیری از ورود نور به داخل، در هر صورت مقدار زیادی گرما به پنجره ودرنهایت به داخل فضا منتقل می‌شود.

استفاده از نور طبیعی
ویژگی فصل تابستان روزهای طولانی‌تر و شب‌های کوتاه آن است؛ علاوه بر این، نور تابستانی به دلیل کمبود بارندگی و وجود ابر کمتر در آسمان، روشن‌تر و شدیدتر است. بنابراین در فضاهای نورگیر، نیاز کمتری به استفاده از نورمصنوعی وجود دارد. این استفاده کمتر مصرف انرژی را کاهش دهید.

‌کاهش طول کانال‌کشی 
به منظور کاهش مصرف برق در کولر آبی، حتما طول کانال‌کشی را به حداقل برسانید. هرچه طول کانال‌کشی کولر کمتر باشد، فشار جریان هوا بیشتر خواهد بود و در نهایت عملکرد بهتری را از خنکی کولر آبی تجربه می‌کنید. در غیر این صورت مصرف برق افزایش می‌یابد.

انتخاب کولر متناسب با اقلیم 
کولرهای گازی توانایی خنک‌کردن سریع فضاهای بزرگ را دارند‌ اما نصب این دستگاه‌ها نیازمند دانش فنی و تخصصی است. همچنین، آنها به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند و معمولا در مقایسه با سایر دستگاه‌های خنک‌کننده، هزینه‌‌ بیشتری را می‌طلبند.از آنجا که کولرهای گازی رطوبت و دمای محیط را کاهش می‌دهند، برای مناطق مرطوب و شرجی عملکرد قابل‌قبولی ارائه می‌دهند.کولرهای آبی به‌طور کلی نسبت به کولرهای گازی انرژی کمتری را مصرف می‌کنند و به این‌ترتیب شاهد مبالغ بالای قبض برق نخواهید بود. پس اگر درمناطق گرم و خشک زندگی می‌کنید،کولر آبی برای شماگزینه مناسب‌تری است که درمدیریت هزینه‌هاهم اثرگذار خواهد بود.


تهیه کولر متناسب با فضای مورد نظر 
به برچسب انرژی نگاه کنید؛ حتما کولر آبی‌ای را خریداری کنید که میزان برق مصرفی آن کم باشد. هرچه درجه مصرف انرژی کولری که انتخاب کرده‌اید به A نزدیک‌تر باشد، به این معناست که آن کولر، برق کمتری مصرف می‌کند. علاوه بر این هرچه میزان ظرفیت این دستگاه بالاتر برود، میزان مصرف برق آن نیز افزایش می‌یابد، به همین دلیل اگر می‌خواهید هزینه اضافی پرداخت نکنید، باید میزان خنک‌سازی و ظرفیت کولر آبی را بررسی کرده و متناسب با نیاز خود یکی را خریداری کنید.

محیط را عایق‌بندی کنید
برای جلوگیری ازهدررفت انرژی وخروج هوای خنک از محیط،بهتر است از پنجره‌های دوجداره در منزل و عایق‌کاری کانال کولر استفاده کنید. با این کار به کاهش مصرف برق در کولر آبی کمک خواهید کرد. هنگامی که کولر آبی را درمعرض باد قرار دهید، می‌توانید عملکرد بهتری را از این وسیله سرمایشی انتظار‌ داشته باشید. همچنین اگر برای کولر آبی بدون جلوگیری از عبور هوا، سایبانی تهیه کنید، این وسیله بدون افزایش مصرف برق، می‌تواند محیط را بهتر خنک سازد.

انتخاب درجه درست 
برای آن‌که فشار کمتری به این سیستم سرمایشی وارد کنید، بهتر است در سالن‌های بزرگ از کولرهای آبی با ترموستات‌های معمولی استفاده کنید. همچنین خوب است تا درجه کولر آبی را روی دور کند قرار دهید تا خنک‌سازی به شکل یکنواخت صورت گیرد. به این طریق شما می‌توانید از مصرف انرژی برق تا حد زیادی بکاهید.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره