نماد آخرین خبر

مغز چگونه اولویت‌ اهداف را تشخیص می‌دهد؟

منبع
خراسان
بروزرسانی
مغز چگونه اولویت‌ اهداف را تشخیص می‌دهد؟

خراسان/ پژوهشگران کشف کرده‌اند که مغز چگونه بین اهداف نزدیک و دور اولویت‌بندی می‌کند. به گزارش «نوروساینس‌نیوز»، یک مطالعه جدید نشان داد که هیپوکامپ(بخش حافظه مغز) اهداف فوری را سریع‌تر و متفاوت از اهداف آینده پردازش می‌کند.
تفاوت‌هایی در شیوه پردازش اهداف فوری و دور
ما در طول روز برای خود اهدافی تعیین می‌کنیم تا به آن‌ها دست یابیم: برداشتن فرزندان از مدرسه در یک ساعت، تهیه شام در سه ساعت، تعیین وقت دکتر در پنج روز یا چمن‌زنی در یک هفته. این اهداف، هم فوری و هم کم‌اهمیت‌تر، همواره با توجه به رویدادهایی که در طول روز رخ می‌دهد، بازتعریف می‌شوند. اما مغز ما چگونه بین اهداف فوری و کم‌اهمیت‌تر تمایز قائل می‌شود؟ محققان دانشگاه ژنو (UNIGE) و دانشکده پزشکی ایکان در نیویورک، چگونگی به خاطر سپردن و تنظیم اهدافی را که روزانه برای خود تعیین می‌کنیم، بررسی کرده‌اند. به طور خاص، آن‌ها بررسی کردند مغز چگونه اهدافی را که نیاز به توجه فوری دارند از سایرین جدا می‌کند. مطالعه آن‌ها تفاوت‌هایی را در شیوه پردازش اهداف فوری و دور، در هر دو سطح رفتاری و مغزی نشان می‌دهد. این کشفیات که در مجله Nature Communications شرح داده شده است، می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای درک اختلالات روانی، به‌ویژه افسردگی داشته باشد که می‌تواند مانع از فرمول‌بندی اهداف روشن شود.
تصور سفر به مریخ برای انجام این پژوهش
عصب‌شناسان از ۳۱ نفر خواستند خود را در یک ماموریت فضایی ۴ساله فرضی به مریخ تصور کنند؛ به گونه‌ای که مجبور شوند برای بقا به یک‎سری اهداف دست یابند(مراقبت از کلاه فضایی، ورزش کردن، خوردن غذاهای خاص و غیره). اهداف ماموریت بسته به زمان دستیابی به آن‎ها متفاوت بود، با وظایف مختلف برای هر یک از چهار سال سفر. با پیشرفت شرکت‌کنندگان در طول ماموریت، اهداف مشابهی به آن‎ها ارائه شد. سپس از آن‎ها خواسته شد که مشخص کنند آیا این ها اهداف گذشته، حال یا آینده بوده‌اند. با پیشرفت شرکت‌کنندگان در زمان، ارتباط این اهداف تغییر کرد: اهدافی که در ابتدا برای آینده برنامه‌ریزی شده بود به نیازهای جاری تبدیل شد، در حالی که نیازهای جاری به اهداف گذشته تبدیل شدند. به این ترتیب، شرکت‌کنندگان مجبور بودند چندین هدف را در فواصل زمانی مختلف مدیریت کنند و اولویت‌های خود را با پیشرفت ماموریت 
به روز کنند. گروه، زمان واکنش هر فرد را برای تعیین این که آیا وظیفه در زمان حال، گذشته یا آینده انجام می شود، اندازه‌گیری کرد. به گفته‌ دکتر آلیسون مونتاگرین، پژوهشگر و مدرس دانشکده علوم اعصاب پایه در دانشکده پزشکی UNIGE و نویسنده اول این مطالعه، «اهدافی که باید فوراً به آن ها دست یافت سریع‌تر از اهدافی که در آینده دور به آن ها دست می یابیم، شناخته می‌شوند. این پردازش متفاوت اطلاعات ذخیره شده، اولویتی را که به نیازهای حال نسبت به آینده دور داده می شود، نشان می دهد». به گفته‌ او، «برای بازیابی ذهنی اهداف گذشته و آینده زمان بیشتری طول می کشد».

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره