نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

مزایای کتاب‌خوانی در سالمندی

منبع
خراسان
بروزرسانی
مزایای کتاب‌خوانی در سالمندی

خراسان/ پربازدیدشدن تصویری در شبکه‌های‌اجتماعی از حضور یک خانم مسن در یک کافه کتاب، بهانه‌ای شد تا از ضرورت توجه بیشتر سالمندان به کتاب بگوییم
مطالعه و خواندن کتاب، آخرین گزینه بعضی از سالمندان برای پر کردن اوقات فراغت‌شان است. آن‌ها زمان زیادی دارند اما مدعی‌اند که دیگر حال و حوصله مطالعه را ندارند. به تازگی، عکسی جالب از متفاوت‌ترین مهمان یک کافه کتاب در رشت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. مطالعه در زندگی انسان‌ها، یک فعالیت ضروری و تاثیرگذار محسوب می‌شود. مهم‌ترین تاثیر مطالعه، گشودن درهایی در مقابل چشمانمان است که ما را در مسیرهای جدید قرار می‌دهد. مطالعه سبب می‌شود که مسیر زندگی را با بینشی عمیق‌تر دنبال کنیم. اما در ادامه می‌خواهیم از فواید مطالعه در سالمندی بگوییم.


ارزشمندترین گزینه برای پر کردن اوقات فراغت
افزایش سن و بازنشستگی، زمان آزاد بیشتری را در اختیار سالمندان قرار می‌دهد. مطالعه کتاب جزو ارزشمندترین و مناسبت‌ترین راه‌ها برای پرکردن زمان‌های خالی و اوقات فراغت به شمار می‌رود. مطالعه فواید فراوانی دارد از قبیل: تقویت مهارت‌های ارتباطی، کاهش استرس و اضطراب، تقویت مهارت حرف زدن در کودکان و بزرگ‎سالان، کاهش میزان افسردگی، بهبود وضعیت سلامت بدن، کند کردن روند پیری مغز، تقویت مهارت تصویرسازی ذهنی، تقویت حافظه، تقویت احساس سرخوشی، ایجاد آرامش و صبوری، تقویت مهارت تجزیه و تحلیل مسائل مختلف، افزایش دانش و اطلاعات، افزایش طول عمر، افزایش تمرکز، برخورداری از یک تفریح سالم و آسان، بهبود وضعیت خواب، بهبود کیفیت زندگی و ... . اما فواید مطالعه در سالمندی عبارتند از:
1 بهبود کارکرد ذهن| مطالعه سبب بهبود حافظه می‌شود. با شروع میان‎سالی کم کم حافظه ضعیف‌تر می‌شود و مطالعه می‌تواند این روند را کندتر کند. مطالعه به صورت متناوب می‌تواند به تقویت مهارت حل مسئله و قدرت استدلال بینجامد. افرادی که به صورت مرتب مطالعه می‌کنند، معمولا نگرشی ژرف‌تر در زندگی دارند و زندگی با کیفیت‌تری را تجربه می‌کنند و آرامش بیشتری دارند.
2 افزایش آگاهی| مطالعه تخصصی یکی از بهترین راه‌ها برای آگاهی درباره مسائل حوزه سالمندی است. کتاب‌ها و مجلات و ... راه‌حل‌های مناسبی برای جلوگیری از بیماری‌های جسمی و روانی دوران سالمندی به شما ارائه می‌دهند.
3بهبود روابط| وقتی مطالعه می‌کنیم، می‌توانیم درباره مطالب جدیدی که مطالعه کرده‌ایم با بقیه گفت‌و‌گو داشته باشیم و این سبب احساس ارزشمندی و اعتمادبه‌نفس بیشتر در ما می‌شود. مطالعه، خلاقیت سالمندان را در خلق داستان‌های جدید برای نوه‌ها افزایش می‌دهد و به پدر بزرگ و مادر بزرگ محبوب تبدیل می‌شوند.
4 بهبود روحیه| دوره سالمندی با کاهش توانایی‌های جسمانی و ذهنی همراه است و این تغییرات روی تصور از خود تاثیر می‌گذارد. مطالعه روزانه و به‌روز نگه داشتن اطلاعات در زمینه‌های مختلف، اعتمادبه‌نفس از دست رفته را بازمی‌گرداند.
5 کاهش آلزایمر سالمندان| برای جلوگیری از آلزایمر و اختلالات حافظه، همیشه مطالعه به عنوان یک گزینه موثر پیشنهاد می‌شود. مطالعه پویایی مغز را افزایش می‌دهد. سالمندان می توانند با حل جدول، خواندن روزنامه و مطالعه کتاب‌های مختلف از ابتلا به این بیماری پیشگیری ‌کنند.
6تاثیر مطالعه در طول عمر سالمندان| نتیجه مطالعات نشان می‌دهد که 14 ساعت مطالعه در ماه، امید به زندگی را در افراد سالمند به بیش از دو سال افزایش می‌دهد.  کتاب هایی که در کتابخانه دارید، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین راه برای جلوگیری از مرگ زودرس به شمار می‌رود.
7 کیفیت خواب را بیشتر می‌کند| مطالعه در رختخواب سبب آرام کردن ذهن و کمک به بسته شدن چشم می‌کند و راهی مطمئن برای به خواب رفتن است. به خصوص برای سالمندان که معمولا به اختلالات خواب دچار شده و گاهی درگیر بی‌خوابی می شوند.
8 تاب‌آوری را زیاد می‌کند| مطالعه ابزاری الهام‌بخش در افزایش تاب‌آوری و مدیریت بحران است. تاب‌آوری نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی و سلامت روانی سالمندان دارد.
9 کمتر دچار دردهای مزمن می‌شوند| دردهای جسمی ناشی از تنش‌های احساسی مانند افسردگی و انزوا در افرادی که مطالعه می‌کنند، کمتر احساس می‌شود.
نکته پایانی
خلاصه کلام این که، مزایای مطالعه در سالمندی بارها به اثبات رسیده است و از آن‎جایی که سالمندان وقت آزاد بیشتری دارند، این فعالیت برایشان محبوبیت بیشتری خواهد داشت. مطالعه برای سالمندان در هر زمینه‌ای باشد، می‌تواند سطح دانش و سلامت آن‌ها را ارتقا دهد و توانمندی‌های شناختی آن‎ها را افزایش دهد. اگر در اطرافیان‌تان سالمندی دارید، به بهانه‌های مختلف می‌توانید به آن‌ها کتاب هدیه بدهید.

نویسنده : دکتر زهرا وفائی‌جهان | ‌ روان‌شناس

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره