نماد آخرین خبر

راهکارهایی برای کنترل تعریق در تابستان

منبع
جام جم
بروزرسانی
راهکارهایی برای کنترل تعریق در تابستان

جام جم/ با گرم‌شدن هوا یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که ممکن است برایمان به‌وجود بیاید و حسابی دردسرساز شود، ‌عرق‌کردن است.‌ درواقع دلیل اصلی تعریق، تنظیم دمای بدن است. زمانی که هوا بسیار گرم می‌شود فقط تعریق می‌تواند بدن را خنک کند.
 

زیربغل، پاها، مشت‌ها، باسن و پیشانی انسان دو تا چهارمیلیون غده تولید عرق داردوبا تبخیر این عرق گرمای بدن نیزازبین می‌رود. بدون‌شک کسی دوست ندارد لباسش خیس عرق شود، اما می‌توان با ترفندهایی جلوی عرق‌کردن بیش از اندازه را گرفت. 

با گرمای هوا چه کنیم؟

کافئین، ترشی‎جات و ادویه‌جات به‌عنوان خوراکی‌های انتقال‌دهنده عصبی فعال به نام استیل کولین شناخته شده‌اند که باعث تحریک غدد تعریق می‌شوند.همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی ونوشیدنی‌های حاوی کافئین باعث افزایش تعریق می‌شود.علاوه‌براین مواد غذایی تند و پرادویه نیز همین خاصیت را دارند و باید از مصرف زیاد آنها پرهیز کرد.

مصرف میوه‌های سبک و آبدار
مصرف خوراکی‌های سنگین مملو از پروتئین‌های حیوانی موجب تعرق بیشتر می‌شود. تئوری این است که مصرف پروتئین حیوانی پرچرب باعث فشار بر سیستم هاضمه بدن می‌شود که می‌تواند بدن را بیشتر گرم کند. ازسوی دیگر بدن برای پردازش این خوراکی‌ها به انرژی بیشتری نیاز دارد که باعث سوزاندن سوخت بدن می‌شود؛ این موضوع به افزایش دمای بدن و در نتیجه تعریق بیشتر منجر می‌شود. بنابراین در فصل گرما باید بیشتر خوراکی‌های سبک و کمتر پروتئین‌های حیوانی مصرف کردوتا حد ممکن از خوراکی‌های پایه گیاهی استفاده کنیم. همچنین خوراکی‌های سنگین مملوازکربوهیدرات نیز موجب افزایش دمای بدن می‌شوند، زیرا سوزاندن گلوکز اضافی ناشی از این خوراکی‌ها به آزادسازی انرژی و گرما منجر می‌شود.

لباس
یکی ازروش‌های عرق‌نکردن، خنک نگه‌داشتن بدن است.ازآنجاکه تعریق به‌واسطه گرماایجادمی‌شود، ساده‌ترین روش برای جلوگیری از تعریق، جلوگیری از گرم‌شدن بدن است.برای این کار بهتر است از لباس‌های نازک، نخی و گشاد استفاده کنید تا پوست نفس بکشد. همچنین بهتر است در محیط‌های خنک و دور از آفتاب باشید. لباس‌هایی که از پارچه‌های نخی یا ابریشمی تهیه شده باشند هوا را به‌راحتی عبورمی‌دهندوشما راخنک نگه‌ می‌دارند.برعکس پارچه‌های نایلونی وپلی‌استرباعث گرم‌شدن ودرنتیجه تعریق بیشتر می‌شو‌د. همچنین باید اجازه دهید پاهایتان نیز نفس بکشد.چون خنک نگه‌داشتن پا‌ها، دمای کلی بدن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین در فصل تابستان از پوشیدن جوراب‌های کلفت و کفش‌های تنگ و گرم بپرهیزید.

دارو
برخی داروها مانند داروهای استروئیدی، ضدافسردگی و ویتامینB۳ ازجمله داروهایی هستند که میزان تعریق در بدن را به‌شدت افزایش می‌دهند.

دوش آب گرم

بدنی که بیش از حد تعریق دارد حمام آب‌گرم گزینه مناسبی نیست،چراکه درجه حرارت مرکزی بدن را به‌شدت افزایش داده و بعد از استحمام باعث می‌شود شرشر عرق بریزید.

وزن متناسب
چربی بیش ازحدمی‌تواند غدد مربوط به عرق‌کردن‌دربدن راتحریک کند،بنابراین داشتن یک وزن متعادل می‌توانددربهبود این عارضه بسیار کمک‌تان کند.

ضد عرق
استفاده از ضدعرق‌ها یکی ازراحت‌ترین وساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از تعریق بیش ازاندازه بدن است.مصرف روزانه این دسته از اسپری‌ها می‌تواند بسیار مفید واقع شود. شما علاوه بر زیربغل می‌توانید از آنها در کف دست و پا نیز استفاده کنید. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره