نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

آسیب‌های جبران‌ناپذیر «اینفلوئنسرهای نوجوان» بر روان کودکان

منبع
خراسان
بروزرسانی
آسیب‌های جبران‌ناپذیر «اینفلوئنسرهای نوجوان» بر روان کودکان

خراسان/درگذشته اگر از کودکان می‌پرسیدیم وقتی بزرگ شدی می‌خواهی چه کاره شوی، بسیاری می‌گفتند: پزشک، معلم و ...؛ امروز وقتی از کودکان همین سوال را می‌پرسیم، بعضی‌ها پاسخ می دهند: «اینفلوئنسر». اما چرا؟ اینفلوئنسرها زیبا، شیک و به روزند؛ به نظر خیلی ثروتمند می‌رسند و درباره همه چیز اظهار فضل می‌کنند. اینفلوئنسرها به ویژه اینفلوئنسرهای نوجوان جذاب هستند و به نظر می‌رسد که زندگی عالی دارند. تقریباً هر کودک گوشی به دستی که به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارد، اینفلوئنسرهای خودش را دارد و هر روز آن‌ها را دنبال می‌کند.
اعتماد 70درصدی کودکان به اینفلوئنسرهای نوجوان
 اکنون بسیاری از مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که بیش از 70درصد از کودکان دنبال‌کننده اینفلوئنسرهای نوجوان به این افراد مشهور که تقریباً کورکورانه آن ها را فالو کردند، اعتماد کامل دارند. این کودکان هر چیزی را که اینفلوئنسرشان می‌گوید، چشم و گوش بسته باور می‌کنند، مشتاق اند محصولاتی را که اینفلوئنسرها تبلیغ می‌کنند، داشته باشند و به هیچ ایده‌ای که این فعالان رسانه و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند، شک نمی‌کنند. از آن جایی که تفکر انتقادی هنوز در کودکان شکل نگرفته، این مخاطبان معصوم به شدت در برابر هر چیزی که این تنظیمات دیجیتالی سر راه‌شان قرار می‌‌دهد، آسیب‌پذیرند.
 نتایج مهم چند پژوهش در همین باره
در چند وقت اخیر، دانشگاه نانیانگ در سنگاپور، دانشگاه نایمگن در هلند و دانشگاه سن دیگو در ایالات‌متحده تحقیقاتی را در همین باره انجام دادند که مضامین مهمی را روشن کرده است. یکی از نتایج مهم این تحقیقات این است که پدیده  اینفلوئنسرها تأثیر زیادی بر تبلیغات، برندسازی و عملکرد رسانه‌های اجتماعی دارد. چیزی که ما می‌دانیم این است که جوانان اسیر کامل هر چیزی هستند که در این جهان دیجیتال می‌بینند. علاوه بر این، آن ها آرزوی زندگی اینفلوئنسرهای نوجوانی را دارند که دنبال می‌کنند. با این حال، خواستن چیزی که می‌بینند و آن را بسیار دور درک می‌کنند، باعث می‌شود احساس ناامیدی کنند. در واقع، آن ها فقط از والدین خود نمی‌خواهند که محصولاتی را که تأثیرگذاران برای آن ها تبلیغ می‌کنند، بخرند. آن ها می‌خواهند مانند آن ها باشند، مانند آن ها لباس بپوشند، اندام و موهای آن ها را داشته باشند و ... . در چنین وضعیتی و با چنین نگاهی هیچ جای تعجبی ندارد که مشکلاتی نظیر کمبود عزت‌نفس، کمبود اعتمادبه‌نفس، اضطراب و ایجاد اختلالاتی در تغذیه یا پوشش یا ارتباطات نوجوانان به وجود بیاید.
 چند توصیه به والدین

بنابراین، توصیه می‌شود که والدین و مربیان نظارت کنند که فرزندانشان از چه شخصیت‌های عمومی پیروی می‌کنند. علاوه بر این، آن ها باید به کودک‌شان توضیح دهند آن چه در شبکه‌های‌اجتماعی می‌بینند، فقط یک سراب است که با انبوهی از فیلترها، ربات‌ها و الگوریتم‌ها تنها با یک هدف، برای رسیدن به اهداف مالی شخصی تهیه و ساخته شده است: «کنترل ماهرانه مخاطبان، فریب دادن و دست نشانده کردن».
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره