نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

در ترک اعتیادم به نوشابه بدجور شکست خوردم

منبع
خراسان
بروزرسانی
در ترک اعتیادم به نوشابه بدجور شکست خوردم

خراسان/ لطفا راهنمایی‌ام کنید. در چند ماه اخیر، بارها تلاش کردم که به خاطر سلامتی‌ام، نوشابه را کنار بگذارم اما بدجور شکست خوردم. انگار معتادش شدم. اگر سر سفره نباشد، غذا از گلویم پایین نمی‌رود.
پاسخ مشاور:
مخاطب‌گرامی، گفته‌اید در کنار گذاشتن نوشابه شکست خوردید. بسیاری از مردم همچون شما حس می‌کنند به این نوشیدنی‌های قندی معتاد شده‌اند و کنار گذاشتن آن‌ها برایشان دشوار است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قند می‌تواند روی مغز تاثیر بگذارد، به خصوص در افرادی که شاخص‌های ژنتیکی خاص دارند.
نوشابه را یکهویی ترک نکنید
شاید باور نکنید اما ترک نوشابه همانند ترک سیگار و موادمخدر باید قدم‌به‌قدم باشد. اگر واقعا زیاد نوشابه مصرف می‌کنید، ایده خوبی نیست که یک مرتبه تصمیم بگیرید دیگر نوشابه مصرف نکنید. به‌طور مثال اگر هر روز نوشابه می‌خورید، تصمیم بگیرید که فقط هفته‌ای یک بار نوشابه بنوشید یا نصف شیشه را در روز مصرف کنید نه تمام آن را. به‌جای داشتن انتظارات بالا از خود که معمولا به شکست می‌انجامد، کم کم خود را تشویق کنید و به خودتان انگیزه بدهید که چقدر خوب توانسته‌اید این مدت را تحمل کنید.
برای نوشابه جایگزین پیدا کنید

حتما به همان میزان همیشگی مایعات بنوشید تا آب بدن‌تان کم نشود. در غیر این صورت، فرایند ترک سخت‌تر خواهد شد. با این حال، شما می‌توانید برای سرعت بخشیدن به ترک‌تان از جایگزین هم استفاده کنید. در قدم اول، نوشابه تان را با آب مخلوط کنید. سپس نوشابه‌های بدون کافئین بنوشید، تنها در مراسم خاص نوشابه مصرف کنید، بیشتر چای، دمنوش یا آب گازدار بنوشید و حتی می‌توانید آب را طعم‌دار کنید.
در مسیر ترک نوشابه تسلیم نشوید
به این نکته توجه کنید که چه چیزی شما را به خوردن نوشابه تحریک می‌کند؟ امکان دارد که نسبت به افکارتان هوشیار نباشید اما همیشه قبل از خوردن نوشابه، افکاری به ذهن‌تان می‌آید. مثلا این افکار که «واقعا دلم می‌خواهد نوشابه با غذایم بخورم»، «من دیگر به مصرف نوشابه معتاد شدم» و ... . اگر به این افکار پاسخ ندهید، در چشم به هم‌زدنی متوجه می‌شوید که شیشه نوشابه تمام شده است. اگر شما بتوانید بفهمید چه چیزهایی افکار ناسازگار شما را تحریک می‌کند و باعث خوردن نامناسب شما می‌شود، می‌توانید راه‌هایی برای مقابله با آن پیدا کنید. هر بار که از خوردن نوشابه خودداری می‌کنید، گرایش شما به خودداری تقویت می‌شود اما هر بار که تسلیم می‌شوید و نوشابه می‌خورید، گرایش‌تان به تسلیم را تقویت می‌کنید. پس از هر فرصتی استفاده کنید تا مقاومت خودتان را تقویت کنید و دیگر تسلیم نشوید.
نویسنده : دکتر رضا یعقوبی | ‌ روان‌شناس سلامت

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره