نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

اهمیت جشن گرفتن موفقیت‌ها: از گام‌های کوچک تا پیروزی‌های بزرگ

منبع
چطور
بروزرسانی
اهمیت جشن گرفتن موفقیت‌ها: از گام‌های کوچک تا پیروزی‌های بزرگ

چطور/ احتمالاً شما هم افراد زیادی را دیده‌اید که در زندگی بسیار موفق هستند و به اهداف بزرگ و کوچک خود می‌رسند. آن‌ها به‌محض دستیابی به یک هدف، مرزهای خود را جابه‌جا می‌کنند و برای دستیابی به اهداف بزرگ‌تر برنامه‌ریزی می‌کنند. بسیاری از آدم‌ها، یادشان می‌رود که گاهی اندکی مکث کنند و از خودشان بابت تمامی تلاش‌هایشان تقدیر و تشکر کنند.
اگر از این افرد بپرسید که چطور می‌خواهند پیروزی‌های خود را جشن بگیرند، احتمالاً طوری شما را نگاه می‌کنند که انگار از آن‌ها پرسیده‌اید که چطور می‌خواهند به کره ماه سفر کنند! اغلب آن‌ها نه‌تنها نمی‌دانند که باید پیروزی‌های کوچک و بزرگشان را جشن بگیرند، بلکه حتی نمی‌دانند جشن گرفتن موفقیت‌ها چه شکلی است! اگر شما هم جزئی از این دسته از افراد هستید، حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا ببینید که جشن گرفتن چطور می‌تواند مسیر موفقیت شما را متحول کند.
چرا جشن گرفتن موفقیت‌ها برای مغز ما مهم است؟
جشن گرفتن موفقیت‌ها، ولو کوچک، برای حفظ انگیزه و رضایت کلی از زندگی ضروری است. تحقیقات نشان داده‌اند که تقدیر از خود بابت پیروزی‌های کوچک، سیستم پاداش در مغز را فعال می‌کند. این موضوع، ترشح دوپامین و به تبع آن، تقویت رفتارهای مثبت را در پی دارد. این فرایند، حس موفقیت و پیشرفت را تقویت می‌کند و خودکارآمدی و عزت نفس را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، زمانی که شما برای دستیابی به اهداف کوچک و بزر گ خود جشن می‌گیرید، انگیزه‌تان افزایش پیدا می‌کند، اهداف بیشتری را دنبال می‌کنید و چرخه‌ی مثبتی از موفقیت و رضایت برای خود ایجاد خواهید کرد.
در مقابل، اگر ساده از کنار موفقیت‌هایمان بگذریم و بدون قدردانی از خودمان، سراغ هدف بعدی برویم، به احتمال زیاد به استرس مزمن دچار خواهیم شد. جالب است بدانید که محققان دریافته‌اند که پاداش ناکافی، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث ایجاد فرسودگی شغلی در افراد می‌شود. در صورتی که برای موفقیت‌های کوچک و بزرگ خود ارزش کافی قائل نشویم، ممکن است در سایر جنبه‌های زندگی نیز فرسودگی را تجربه کنیم. به‌عنوان مثال، اگر به‌ازای کوچک‌ترین افزایش در میزان وزنه‌های باشگاه یا مسافتی که می‌توانیم بدویم، از خود قدردانی نکنیم، ممکن است تمایلی به ادامه‌ی مسیر نداشته باشیم. به‌علاوه، اگر بدون اقرار به پیشرفت و بی توجه به دستاوردهای خود به باشگاه برویم، بدبین و خسته خواهیم شد.
پیروزی‌های کوچک را جشن بگیرید!
برای جشن گرفتن موفقیت‌ها، منتظر دستاوردهای بزرگ نباشید. حتی کوچک‌ترین قدم‌هایی که برای موفقیت برمی‌دارید، حائز اهمیت است و بابت هر یک از آن‌ها، باید از خود تقدیر و تشکر کنید. حتماً اهداف سالانه‌ی خود را به اهداف سه‌ماهه، ماهانه و هفتگی تقسیم کنید تا بتوانید مسیر خود را بهتر و راحت‌تر طی کنید. همچنین، باید مسیرتان را نشانه‌گذاری کنید و بدانید که چه زمانی و در صورت تحقق چه هدفی، باید موفقیتتان را جشن بگیرید. علاوه بر این‌ها، بد نیست برای خود فهرستی تهیه کنید و تصمیم بگیرید که برای جشن و قدردانی از خودتان، چه کارهایی خواهید کرد یا چه چیزهایی خواهید خرید.
یکی دیگر از مزیت‌های مهم جشن گرفتن موفقیت‌ها تغییراتی است که در مغزتان اتفاق می‌افتد. زمانی که به دستاوردهایتان فکر می‌کنید و به آن‌ها توجه می‌کنید، مغز شما روی نقاط قوت شما در مسیر دستیابی به موفقیت تمرکز می‌کند. این روند، فرصتی عالی برای یادگیری و رشد است که درنهایت می‌تواند به بخشی از شبکه‌های عصبی ما تبدیل شود. با بررسی اقداماتی که به موفقیت‌ شما منجر شده است، به نقشه راه پرقدرتی دست خواهید یافت که می‌تواند برای دستیابی به سایر اهدافتان نیز مفید و کارگشا باشد.
پیروزی‌های بزرگ را جشن بگیرید!
 جشن گرفتن موفقیت‌های بزرگ و کوچک به یک اندازه اهمیت دارند. بهتر است برای اهداف هفتگی و ماهانه جوایز کوچک‌تر و برای اهداف سه‌ماهه و سالانه، پاداش‌های بزرگ‌تری در نظر بگیرید. از آن‌جایی که موفقیت‌های بزرگ زمان و تلاش زیادی می‌طلبند، باید پاداش بزرگ‌تری را هم برای آن در نظر گرفت. توجه داشته باشید که هدف از جشن گرفتن پیروزی‌ها ترشح دوپامین یا فعال‌کردن مرکز پاداش در مغز نیست؛ بلکه می‌خواهیم خودمان را به موفقیت نزدیک‌تر کنیم. با قدردانی از خود، می‌توانیم تمام تلاش‌هایمان را با خاطره‌ای خوش گره بزنیم.
دریافت حمایت اجتماعی و عاطفی، یکی دیگر از مزایای جشن گرفتن پیروزی‌های بزرگ است. اغلب ما، عموماً درباره‌ی دستاوردهای بزرگ خود با دیگران صحبت می‌کنیم و هنگامی که از آن‌ها بازخورد مثبت دریافت می‌کنیم، هم تعلق خاطر پیدا می‌کنیم و هم ارتباط قوی‌تری ایجاد می‌کنیم. توجه به این موضوع، به پیشرفت شما در ابعاد مختلف کار و زندگی کمک می‌کند. اهمیت این موضوع را با مثال ملموس بهتر درک خواهید کرد. برای مثال، فرض کنید مدیر عامل شرکتی کوچک هستید و هدف شما، ورود به بازار بین‌المللی است.
وقتی هدفتان محقق شد، می‌توانید همراه با دوستانتان به سفری یک‌روزه بروید یا در رستوران مورد علاقه‌تان با آدم‌های مهم زندگی‌تان شام بخورید. در این حالت، خواهید دید که اطرافیان شما درست به‌اندازه خودتان از موفقیت شما خوشحال و هیجان‌زده می‌شوند. این حس دریافت حمایت عاطفی، می‌تواند برای شما انگیزه‌بخش باشد تا اهداف بزرگ‌تری برای خود تعیین کنید و در مسیر دستیابی به آن‌ها قدم بردارید.

چطور شادی‌هایمان را جشن بگیریم؟
مهم نیست دستاورد شما چقدر کوچک است؛ در هر حال، به شما توصیه می‌کنیم کوچک‌ترین پیروزی خود را جشن بگیرید. می‌پرسید چطور؟ در ادامه، چند ایده پیشنهاد می‌دهیم:
در تعیین اهداف شفافیت بیشتری داشته باشید. شما زمانی می‌توانید پیروزی‌هایتان را جشن بگیرید که دقیقاً بدانید به چه دستاوردهایی رسیده‌اید. بنابراین، باید اهداف سالانه داشته باشید و آن‌ها را به اهداف سه‌ماهه، ماهانه و هفتگی تقسیم کنید.
فهرستی از جوایز کوچک برای اهداف ماهانه و هفتگی خود تعیین کنید. خرید یک گیاه جدید برای اتاق کار، خرید لباس جدید، یک روز کامل استراحت، مانیکور، ماساژ و حتی خرید یک نوشیدنی با طعم جدید، ایده‌های بسیار خوبی برای جشن گرفتن پیروزی‌های کوچک خواهند بود.
برای پیروزی‌های بزرگ خود، جایزه تعیین کنید. در این مورد، به‌جای تهیه‌ی فهرست باید جایزه‌ی خاصی تعیین کنید. سفر چندروزه و مجلل، اسپا، یک وعده غذایی در یک رستوران ویژه و میزبانی از دوستان در خانه یا کافه، ایده‌هایی جذاب برای جشن گرفتن پیروزی‌های بزرگ به شمار می‌روند.
برای خود یک همراه مسئولیت‌پذیر انتخاب کنید. شانه خالی کردن از زیر بار پاداش‌دادن به خود، بسیار راحت است. افراد زیادی، پس از رسیدن به هدف، به قولشان وفادار نمانده‌اند. اگر همراهی برای خود داشته باشید وبه او بگویید که برای دستیابی به چه چیزی تلاش می‌کنید و چه پاداشی برای دستیابی به آن هدف تعیین می‌کنید، بدون شک به قولتان وفادار می‌مانید، به‌ویژه اگر قرار بگذارید که این شادمانی را در کنار همراه عزیز خود جشن بگیرید.
 اهمیت جشن گرفتن موفقیت‌ها را از یاد نبرید!

جشن گرفتن موفقیت‌ها، صرف نظر از بزرگی و کوچکی آن‌ها، به‌اندازه‌ی رسیدن به خود هدف مهم است. از این طریق، از فرسودگی ذهنی خود جلوگیری می‌کنید و با صرف زمان برای هدف‌گذاری، تعیین پاداش و اجرای برنامه، رضایت از زندگی را بهبود می‌بخشید. همچنین، جشن گرفتنموفقیت‌ها، سیستم پاداش در مغز را فعال می‌کند و انگیزه و رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد. از این رو، تقدیر از خود بابت موفقیت‌ها، یکی از مهم‌ترین ارکان دستیابی به اهداف محسوب می‌شود. راستی شما چقدر به جشن گرفتن پیروزی‌هایتان اهمیت می‌دهید؟ چطور موفقیت‌هایتان را جشن می‌گیرید؟ اگر ایده‌ای اختصاصی، اص و خلاقانه در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره