نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

آسیب‌های خواندن مداوم اخبار منفی به مغز

منبع
خراسان
بروزرسانی
آسیب‌های خواندن مداوم اخبار منفی به مغز

خراسان/ دانشمندان شواهدی یافته‌اند که ثابت می‌کند مرور مداوم اخبار منفی برای مغز شما زیانبار است. تیمی از پژوهشگران در مقاله‌ای که به تازگی در مجله علمی «رایانه‌ در رفتار انسانی» منتشر شد، دریافتند که میان جست‌وجوی مداوم اخبار منفی و احساس اضطراب، ناامیدی، بی‌اعتمادی و سوءظن به دیگران ارتباط وجود دارد. به گزارش «ایندیپندنت»، این بررسی با نظرسنجی از بیش از ۸۰۰ دانشجوی دانشگاه در آمریکا و ایران انجام شد.
احساس بی‌کنترلی بر زندگی بعد از خواندن اخبارمنفی
به گفته رضا شباهنگ، محقق دانشگاه فلیندرز و نویسنده اصلی این مقاله، قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار منفی می‌تواند به یک «منبع [برای] ترومای ثانویه» تبدیل شود که سبب می‌شود بینندگان و خوانندگان آن‌ خبرها احساس کنند خود در حال تجربه تروماهای دست‌دوم‌اند. او به گاردین توضیح داد: «زمانی که ما مدام در معرض اخبار و اطلاعات آنلاین منفی قرار می‌گیریم، این می‌تواند باورهای ما را درباره مرگ و کنترل بر زندگی خودمان تهدید کند». به گفته این تیم از محققان، این موقعیت(قرار گرفتن در معرض اخبار منفی) می‌تواند به این احساس منجر شود که «زندگی بی‌دوام و سست و محدود است و انسان‌ اساسا تنهاست و افراد کنترل کاملی بر زندگی خود ندارند».
از بی‌خوابی تا مشکلات سلامت‌روان
مرور مداوم اخبار منفی معمولا زمانی رخ می‌دهد که افراد در شبکه‌های اجتماعی به مدت طولانی در حال استفاده و مصرف محتوای منفی یا افسرده‌کننده‌اند. دکتر سوزان آلبرز، روان‌شناس، به کلینیک کلیولند توضیح داد که این عمل می‌تواند مشکلات سلامت روان، بی‌خوابی و ادراک واقعیت را بدتر کند. دکتر آلبرز توضیح داد: «وقتی افسرده‌ایم، اغلب به دنبال اطلاعاتی می‌گردیم که می‌تواند احساس ما را تایید کند. مرور اخبار منفی با همین ذهنیت عمل می‌کند،اگر احساس منفی دارید، خواندن اخبار منفی فقط احساسات شما را تایید می‌کند. بسیاری اوقات شما حتی آگاه نیستید که این کار را انجام می‌دهید. اما این کار به یک عادت تبدیل می‌شود. به محض این که وقت آزاد دارید، گوشی‌تان را برمی‌دارید و شروع به چرخیدن [و پیدا کردن اخبار منفی] می‌کنید، بدون این که واقعا به این کار آگاه باشید». دکترآلبرز ادامه داد: «سر خود را در گوشی بردن می‌تواند احساس انزوا و تنهایی را تشدید کند. صرف زمان زیاد در هر نوع رسانه یا سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، چه اخبار بد باشند یا خوب، با احساسات افسردگی مرتبط بودند». این روان شناس از افراد خواست برای اجتناب از آثار منفی مرور اخبار بد، درباره مصرف(دیدن و خواندن) اخبار و شبکه‌های اجتماعی خود آگاه‌تر باشند. حفظ فاصله عاطفی سالم از منفی‌گرایی، از وقفه‌های موقت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تمرکز بر حال حاضر، در نهایت می‌تواند به افراد کمک کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره