نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

پسرم را در کوچه با لقبی زشت صدا می‌زنند

منبع
خراسان
بروزرسانی
پسرم را در کوچه با لقبی زشت صدا می‌زنند

خراسان/ پدری هستم 37ساله. پسری دارم 8 ساله. چندباری شنیدم که دوستان و هم‌بازی‌هایش، او را با یک لقب ناپسند صدا می‌زنند. چه کاری از دست من برمی‌آید؟
پاسخ مشاور:
پدر گرامی، جای قدردانی دارد که به این نکات، توجه و حساسیت داشته و قصد برخورد آگاهانه با این آسیب جدی را دارید. از جمله خاطرات تلخ عده‌ای از بزرگ سالان هم، شاید همین اسم و لقب نامناسب داشتن آنان در دوران کودکی باشد و شاید برخی از والدین به این مسئله و رنجی که کودک متحمل می‌شود، توجهی ندارند و آن را جدی نمی‌گیرند.
آسیب‌هایی که کودک‌تان را تهدید می‌کند
کودکی که با القاب نامناسب و رنج‌آور خطاب می‌شود، احساس حقارت می‌کند و گوشه‌گیری را برمی‌گزیند و دچار نوعی هراس اجتماعی می‌شود. در ضمن و همواره جمع‌گریزی دارد تا مبادا درجمع، مجدد فردی این لقب نامناسب را تکرار کند و پناه بردن به تنهایی، او را از کسب مهارت‌ها و تجربه‌های اجتماعی محروم می‌کند و کودک به مرور علاوه برافسردگی مزمن به سمت انزواطلبی پیش می‌رود.
عزت‌نفس کودک را بالا ببرید

کودکانی از القاب نامناسب رنج می‌برند و القاب روی آن‌ها ماندگار می‌شود که عزت‌نفس پایینی دارند و در نتیجه اقتدار و ابراز وجود نمی‌کنند و به زنگ تفریح و سرگرمی همسالان ناآگاه خود تبدیل می‌شوند. پس یکی از کارکردهای ضروری والدین کمک به تقویت عزت‌نفس کودک است. والدین با عزت‌نفس از تحقیر، سرزنش، مقایسه و تهدید کودک پرهیز می‌کنند و به اندازه توان کودک به او مسئولیت می‌دهند و تشویق را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند. وقتی کودک ما از عزت‌نفس و اقتدارکافی برخوردار باشد، وقتی با لقب نامناسب نامیده شود، خود را نمی‌بازد، حساسیت زیاد و ضعف از خود بروز نمی‌دهد و منفعل نمی‌شود. در این صورت است که دوستان او چون به مقصود خود که همان تضعیف روحیه طرف مقابل است نایل نمی‌شوند، احساس ناکامی می کنند و رفتار آزاردهنده آنان با روحیه بالای کودک ما خاموش می‌شود و دیگر از آن القاب نامناسب استفاده نخواهد شد.
تذکر به دوستانش فایده ندارد
پرسیده‌اید چه کاری از دست من برمی‌آید؟ می‌توان به دوستانی که از القاب نامناسب استفاده می‌کنند تذکر داد و تهدید کرد ولی این روش حتی یک مسکن هم نمی‌تواند باشد چون کودک موجودی پناهگاهی می‌شود و باید همواره تحت پوشش والدین باشد. بهتراست نقاط ضعف تربیتی در منزل مدنظر قرار گیرد و در راستای توانمندسازی روحی روانی کودک حرکت کنیم. بشر هیچ‌گاه نتوانسته است میکروب‌ها را نابود کند و از شر آنان در امان باشد بلکه به مدد خلاقیت، علم و دانش خود با کشف واکسن، ناگیرایی در خود ایجاد کرده و دیگر نگران میکروب‌ها نیست. بنابراین ضرورت دارد والدین به‌طور جدی درباره این پدیده آسیب‌زا به کودکان آگاهی دهند که القاب نامناسب روی دیگران گذاشتن از نظر روانی یک جنایت و از نظر دینی یک گناه محسوب می شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره