نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

پسر 4ساله‌ام زورگو و بسیار هیجانی است

منبع
خراسان
بروزرسانی
پسر 4ساله‌ام زورگو و بسیار هیجانی است

خراسان/ مادری هستم که 2 فرزند 4 و 6 ساله دارم. پسر کوچک‌ترم به معنای واقعی کلمه، من و پدرش را ذله کرده است. بسیار هیجانی است و البته زورگو. خیلی هم حرف می‌زند. راهنمایی کنید.
پاسخ مشاور:
مخاطب گرامی، داشتن دو کودک با اختلاف سنی کم که هر کدام نیازهای متفاوتی دارند و تلاش برای مدیریت روابط می‌تواند گاه بسیار چالش‌برانگیز باشد. با توجه به نکاتی که بیان کردید، در ادامه چند توصیه به شما دارم.
 در تله مقایسه فرزندان نیفتید
یکی از تله‌هایی که معمولا والدین در آن گرفتار می‌شوند، مقایسه فرزندشان با کودک دیگر یا مقایسه فرزندانشان با هم است. زمانی که شما با اختلاف چند سال به‌خصوص اگر فاصله سنی کم باشد، صاحب فرزند دیگری می‌شوید، هنوز خاطرات کودکی فرزند بزرگ‌تر در ذهن شما زنده است و در بسیاری از مواقع ممکن است ناخواسته فرزند کوچک‌تر را با فرزند بزرگ‌ترتان مقایسه کنید. در این مواقع اگر از بد شانسی کودک دوم، فرزند اولتان کودک آرامی بوده باشد آن وقت هر شیطنت یا هیجان دومی بسیار به چشم می‌آید. پس در اولین قدم مطمئن شوید که فرزندان‌تان را به عنوان دو فرد مجزا که هر کدام شخصیت خاص خود را دارد، پذیرفته‌اید. این تفاوت‌ها می‌تواند در خلق، هیجان، اشتها، میزان خواب، صبوری، قدرت کلام، علاقه به نوازش و ... باشد.
 وقت بیشتری برای پسرتان بگذارید

زمانی که بتوانیم تفاوت‌های فرزندانمان را بپذیریم، متوجه این واقعیت می‌شویم که با وجود این که هر دو فرزندان شما هستند ولی به دلیل تفاوت‌هایی که دارند، نیازهایشان متفاوت است پس نحوه برخورد با هرکدام باید مطابق با نیازهای او باشد. به طور مثال اگر فرزند دوم شما نیاز بیشتری به صحبت کردن دارد تا بتواند هیجاناتش را تخلیه کند، پس شما هم باید وقت بیشتری به عنوان یک شنونده فعال برای او بگذارید.
 پسرتان به دنبال جلب توجه است
همان‌طور که گفته شد هر کودک با خلق‌و‌خو و مزاج خاص خود به دنیا می‌آید. برای همین بعضی از کودکان از همان زمان تولد خوش خلق‌تر یا آرام‌تر هستند و بعضی نه. با این حال، به نظر می‌رسد که کودک شما ابزارهای لازم برای درست ارتباط برقرار کردن را فرانگرفته است. خوب است که در دوره‌های فرزندپروری شرکت کنید تا مهارت هایتان افزایش پیدا کند. در سنین ابتدایی نیازهای کودکان بسیار ساده است و رفته‌رفته با بزرگ‌ترشدن، نیازهای آن‌ها پیچیده می‌شود. 2 تا 4 سالگی سن من گفتن و لجبازی‌های کودکانه است. آشنایی با روند رشد و نیازهای هر سن به مادر کمک شایانی در جهت تطابق با نیازهای فرزندش می‌کند. کودکان زمانی که نمی‌توانند نیازهایشان را برآورده کنند، دست به رفتارهایی در جهت جلب توجه شما می‌زنند. بنابراین آگاهی از نیازهای پسرتان کمک بسیاری در حل مشکلات شما در رفتار با او خواهد شد.
نویسنده : ریحانه نوذریان | ‌ روان‌شناس

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar