نماد آخرین خبر

رابطه نوسان‌های خلق با آلودگی‌هوا

منبع
خراسان
بروزرسانی
رابطه نوسان‌های خلق با آلودگی‌هوا

خراسان/ خلقتان تنگ است اما دلیلش را نمی‌دانید؟ پژوهشی جدید نشان می‌دهد که شاید پاسخ آلودگی هوا باشد. بر اساس پژوهشی جدید که گروهی از محققان در دانشگاه استنفورد انجام داده‌اند، تنفس هوای آلوده می‌تواند سبب نوسان و تغییر خلق و همچنین افزایش خطر تاثیر بلندمدت این مسئله بر سلامت روان شود. پژوهش آن‌ها نشان داده است که خلق فرد با تغییر روزانه آلودگی هوا دستخوش نوسان می‌شود.
حساسیت عاطفی به آلودگی هوا
پژوهشگران این یافته را «حساسیت عاطفی به آلودگی هوا» نامیده‌اند. این پژوهش بر اساس  نمونه‌گیری مکرر از ۱۵۰ نفر در طول یک سال انجام شده است. به گفته این گروه پژوهشی، این تحقیق به توضیح بیشتر پژوهش‌های پیشین کمک می‌کند که نشان می‌داد بین افزایش اضطراب و افسردگی و قرارگیری بلندمدت در معرض آلودگی هوا ارتباط وجود دارد. پژوهشگران امیدوارند یافته‌های آن‌ها توجه بیشتری را به تاثیر بحران اقلیمی بر سلامت روان معطوف کند.
ضرورت توجه به سلامت‌روان در برنامه‌های اقلیمی
در این پژوهش که به تازگی در نشریه پلاس‌وان منتشر شد، آمده است: «این نظریه جدید می‌تواند برای تلفیق بهتر احساس و سلامت روان در سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های سازگاری اقلیمی به کار گرفته شود». پژوهشگران اقلیمی پیشتر به ارتباط میان سلامت روان و بحران اقلیمی پی برده‌ بودند. دو سال قبل، هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد اعلام کرد که از این پس، موارد تاثیر اقلیم بر سلامت روان را در گزارش‌هایش خواهد گنجاند. همچنین یافته‌های این تحقیق جدید نشان می‌داد که چالش‌های سلامت‌روان می‌تواند با ضربه روحی(تروما) ناشی از رویدادهای شدید آب‌و‌هوایی و اقلیمی مرتبط باشد. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره