نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
دخترونه زنونه

دهمین سکاندار معاونت زنان ریاست جمهوری بدنبال توسعه عدالت جنسیتی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دهمین سکاندار معاونت زنان ریاست جمهوری بدنبال توسعه عدالت جنسیتی

ایسنا/ رئیس جمهور با معرفی کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، «زهرا بهروزآذر» را نیز به عنوان معاونش در امور زنان و خانواده منصوب کرد؛ معاونی که حالا باید همگام با مسعود پزشکیان برای دستیابی به مسیری که پیش از این در ستاد انتخاباتی ترسیم کرده بودند، بکوشند؛ «مسیری برای رفع و حذف تبعیض‌ها و توسعه عدالت جنسیتی».

تاریخچه راه‌اندازی و تاسیس نهادی رسمی با تمرکز بر حوزه زنان و خانواده به ۳۳ سال پیش بازمی‌گردد که در سال ۱۳۷۰ تأسیس دفتر امور زنان زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و بر این اساس شهلا حبیبی در آذرماه همان سال به عنوان اولین رئیس دفتر امور زنان منصوب شد. به مدت حدود هفت سال این دفتر فعالیت خود را با هدف ارتقاء و بهبود وضعیت زنان و شکوفایی و تحقق استعدادها در جهت توسعه جامعه اسلامی سامان داد.

در سال ۱۳۷۷ امور زنان نهاد ریاست جمهوری به مرکز امور مشارکت زنان تغییر نام یافت و زهرا شجاعی به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور زنان ریاست این مرکز انتخاب شد. با روی کار آمدن دولت نهم با رویکرد تاکید بر ضرورت تفکرات اعتقادی و نقش محوری زن در مناسبات خانواده، نام این مرکز به مرکز امور زنان و خانواده تغییر پیدا کرد و طی حکمی در ۳۱ شهریور ۱۳۸۴ دکتر پروین سلطانخواه به سمت مشاور امور زنان و خانواده منصوب شد و بعد از ۶ ماه هم جای خود را به زهره طبیب‌زاده نوری داد. سپس برای مدتی زهرا سجادی به عنوان سرپرست مرکز امور زنان و خانواده عهده‌دار این مسئولیت بود.

 در دولت دهم اما مریم مجتهدزاده مشاور امور زنان و خانواده شد و از آبان ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲ این مسئولیت را بر عهده داشت. مجددا در سال ۱۳۹۲ مرکز امور زنان و خانواده تغییر و به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ارتقاء یافت و حکم انتصاب مریم مجتهدزاده به عنوان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تغییر کرد. در دولت یازدهم شهیندخت مولاوردی به مدت حدود چهار سال و پس از آن در دولت دوازدهم معصومه ابتکار به سمت معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور انتخاب شد. با روی کارآمدن دولت سیزدهم اما، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی طی حکمی انسیه خزعلی را به سمت معاون رئیس‌ جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد.

اما به دنبال شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی، دولت چهاردهم زودهنگام پای کار آمد. از آنجایی که همزمان با تغییر دولت‌ها، تغییر کابینه و معرفی معاونان و مدیران نهادها و سازمان‌ها هم امری بدیهی است؛ حالا دولت چهاردهم در حال گذار از این قاعده‌ است. رئیس جمهور دولت چهاردهم که این روزها در حال معرفی لیست کابینه خود است، زهرا بهروزآذر را به عنوان معاون خود در امور زنان و خانواده برگزید.

بهروزآذر متولد ۱۳۶۰ است که در دوره شهرداری پیروز حناچی، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران و در لیست اصلاح طلبان شورای شهر سال ۱۴۰۰ قرار داشت. در دوره انتخابات ۱۴۰۳، در قالب عضو معاونت زنان ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان فعالیت کرد. او در دوران فعالیت در ستاد انتخاباتی رئیس جمهور، در نشستی به سخنرانی در حوزه «دختران و زنان در دولت پزشکیان» پرداخت و مسیر پزشکیان در حوزه زنان را توسعه عدالت جنسیتی عنوان کرد.

طبق اظهارات بهروزآذر، مسیری که پزشکیان در دوره انتخابات در حال ترسیم آن در حوزه زنان بود و آن را در معاونت زنان ستاد هم بسط داد، موضوع «رفع و حذف تبعیض‌ها به اشکال مختلف و توسعه عدالت جنسیتی بوده است.»

از حیث اشتغال اما به نظر می‌رسد که در دولت چهاردهم موضوع اشتغال زنان، برای زنان و خانواده یک «انتخاب» تلقی می‌شود. «آن‌چه که در این تحول اتفاق افتاده و صدای زنان نسل جدید در جامعه شنیده می‌شود این است که خودم می‌خواهم تصمیم بگیرم که چه زمانی خانه‌دار باشم و چه زمانی شاغل باشم»؛ این مهمترین تمایز دولت پزشکیان است که از زبان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری وی در دوران انتخابات مطرح شد.

در ستاد انتخاباتی پزشکیان، همچنین موضوع کارآفرینی زنان نیز مورد توجه قرار گرفت و در این زمینه پزشکیان قول تسهیل دسترسی برابر به منابع مالی را داد. یکی از مسائل اصلی در توسعه کسب و کار و کارآفرینی، توسعه همزمان مهارت‌های کارآفرینی، مهارت‌های بنیادین و مهارت‌های فنی و تکنولوژیکی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره