نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی مسعود پزشکیان کیست؟

منبع
روزياتو
بروزرسانی
فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی مسعود پزشکیان کیست؟

روزیاتو/ فرزانه صادق مالواجرد تنها زن کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان است. او برای وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شده و در صورت گرفتن رای اعتماد، تابوی حضور وزیران زن در کابینه‌ دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی برای دومین بار (مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن در جمهوری اسلامی بود) را خواهد شکست.
خانم صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بود اما سال گذشته پس از درز نامه‌هایی از او به رسانه‌ها که در آنها به تخلفات گسترده علیرضا زاکانی در کمیسیون ماده ۵ اشاره کرده بود از سمت خود برکنار شد.
او یکی از ۶ چهره‌ بحث‌برانگیز دولت پیشنهادی مسعود پزشکیان است و در روزهای اخیر کارزاری با عنوان «نه به وزارت فرزانه صادق مالواجرد» راه افتاده است.
فرزانه صادق مالواجرد کیست؟
فرزانه صادق مالواجرد متولد سال ۱۳۵۵ و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته شهرسازی، وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای سمت وزارت راه و شهرسازی است.
او در طول دوران حرفه‌ای خود، در نقش‌های کلیدی نظیر معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، مشاور در امور شهرسازی و معماری، و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران فعالیت کرده است.

مالواجرد به عنوان معاون شهرسازی و معماری در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ منصوب شد و در این سمت به طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های کلان شهری پرداخته است.
پس از برکناری از این سمت در مرداد ماه ۱۴۰۲، به عنوان مشاور در امور شهرسازی و معماری منصوب شد و نقش مهمی در ارائه مشاوره‌های راهبردی ایفا کرد.
علاوه بر این، فرزانه صادق مالواجرد به عنوان مدیر کل و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، تجربه گسترده‌ای در حوزه شهرسازی و معماری دارد که شامل مدیریت پروژه‌های کلان شهری و تدوین سیاست‌های مؤثر در این زمینه است.


با این حال، چند ماه قبل از برکناری‌اش، ویدیوهایی درباره جمعیت تهران و سند آمایش سرزمین منتشر شد که توجه رسانه‌ها را جلب کرد.
همچنین، نامه‌ای از سوی فرزانه صادق به شهردار تهران منتشر شد که به صراحت سیاست‌های شهرداری در زمینه صدور پروانه‌های جدید را به چالش می‌کشید.
بر اساس این نامه‌، «کمیسیون ماده ۵ شهر تهران» به ریاست شهردار تهران در طول سال ۱۴۰۱ به شکل غیرقانونی و بدون تصویب نهاد‌های بالادستی مشغول تراکم‌فروشی و دادن مجوز‌های ساخت و ساز بوده است.
این نامه و عواقب آن باعث ایجاد تنش‌هایی بین فرزانه صادق مالواجرد و شهرداری تهران شد و در نهایت به برکناری‌اش از سمت معاونت شهرسازی و معماری منجر گردید.
برخی رسانه‌ها نیز دلیل برکناری او را مصاحبه‌هایی در مورد مسکن مهر و جمعیت تهران عنوان کرده بودند. فرزانه صادق در این مصاحبه‌ها با پروژه مسکن مهر مخالفت کرده و گفته بود براساس قانون جمعیت شهر تهران نباید بیشتر شود بلکه براساس سیاست‌های کلی و آمایش سرزمین تمرکز جمعیت از تهران باید به شهر‌های اطراف تهران منتقل شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره