نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

برای کنترل خشم و عصبانیت چه کنیم؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
برای کنترل خشم و عصبانیت چه کنیم؟

باشگاه خبرنگاران/ یک روانشناس گفت: یک شبه نمی‌توان کنترل خشم و عصبانیت را در خودمان ایجاد کنیم، چون مثل ایجاد هر تغییر دیگری نیاز به زمان و تمرین دارد.
آزیتا محقق روانشناس درباره کنترل خشم گفت: شاید کنترل خشم و عصبانیت گاهی و برای بعضی ها همیشه یکی از سخت ترین کارها باشد و تا به امروز دردسرهای زیادی برای این افراد درست کرده باشد.
وی ادامه داد:می خواهیم از این صحبت کنیم که واقعا در روانشناسی راهکارهای عملی و درستی برای کنترل این ماجرا وجود دارد یا خیر؛ ما می توانیم با تمرین و آگاهی پیدا کردن از پس این ماجرا بر بیایم.
 وی عنوان کرد: اما دقت کنید که یک شبه هم نمی توانیم این تغییرات را در خودمان ایجاد کنیم چون مثل ایجاد هر تغییر دیگری نیاز به زمان و تمرین دارد.
محقق توضیح داد: اول از این حرف بزنیم که اصلا ما حق داریم عصبانی شویم،آیا لازم هست همیشه این احساس رو سرکوب کنید.آشفتگی و عصبانیت به نفسه چیز بدی نیست. این حالت روانی آن‌قدر مفید است که می‌تواند در زمان‌هایی که خطری تهدیدمان می‌کند، از آسیب دیدن یا حتی مرگ نجات‌مان بدهد.
وی افزود:خشم اگر به موقع و درست اتفاق بیفتد خیلی هم کمک‌کننده است. اما یک فرد گاهی به دلیل مشکلات پی در پی و شرایط سخت زندگی، یا به دنبال بعضی از اختلالات روحی و روانی، تبدیل می‌شود به آدمی که همیشه عصبانی است و دنبال بهانه می‌گردد تا گوش آدم‌ها را کف دست‌شان بگذارد. این افراد معمولا روابط پایداری هم نمی توانند داشته باشد، پس فهمیدیم که خشم خیلی جاها به درد می‌خورد، اما این حالت هم باید مثل خیلی چیزهای دیگر حد و اندازه‌ای داشته باشد و بتوانیم در بعضی مواقع کنترل و مدیریت اش کنیم.

محقق پیرامون راهکارهای پیشنهادی برای کنترل خشم توضیح داد: «مکث کنید» به قولی حرفت رو مزه مزه کن ببیند اصلا این حرف را باید بزنید؟ عواقب گفتن این حرف چیه؟ برای این کار سعی کنید چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید و به عواقب حرفی که میخواید بزنید فکر کنید .مطمئنن حرف هایی که ما در عصبانیت میخوایم بزنیم ،حرف های خوشایندی نخواهد بود و به تبع آن عواقب خوبی هم نخواهد داشت.
وی افزود:«از جایی که هستید خارج شوید » لازم نیست تمام تلاش تان را کنید که در آن محل بمانید، می توانید محل را ترک کنید برای دقایقی و هوای تازه بخورید ،چند قدمی راه برید و از جو حاکم بر آن محیط خارج شوید،این کار به کنترل خشم شما کمک خواهد کرد.  مرحله بعدی می توانید «دوش بگیرید یا به صورت تان آب خنک بزنید»این کار شما را آرام میکند و از عصبانیت شما کم میکند.این کارها میتواند در لحظه به شما کمک کند اما لازمه به همین ها آرامش لحظه ای اکتفا نکنید و بعد از دور شدن از شرایط اقدامات دیگری انجام بدید.مورد بعدی اینکه سعی کنید به ماجرا از زاویه شخص مقابل هم نگاه کنید و ببینید آن فرد چه احساسی را در لحظه داشته و موجب واکنشی شده که خوشایند شما نبوده است.
محقق خاطر نشان کرد:در کل خشم در همه ی ما است و تا جایی که به خودمان و دیگران آسیب جدی وارد نکند، یک احساس طبیعی تلقی میشود اما پیشنهاد میکنیم اگر از حالت نرمال بیشتر خشم را تجربه میکنید حتما با یک درمانگر در ارتباط باشید و این موضوع را ریشه یابی کنید.
خبرنگار : الهام قبادی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره