نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

چگونه فرزندان مان را برای رفتن به مدرسه بعد از تعطیلات آماده کنیم؟

منبع
سواد زندگي
بروزرسانی
چگونه فرزندان مان را برای رفتن به مدرسه بعد از تعطیلات آماده کنیم؟

سواد زندگی/ تابستان آخرین نفس هایش را می کشد و رفته رفته جا به فصلی نو می دهد. فصلی که دیگر در آن خبری از تا نصف شب بیدار ماندن و چت کردن و فیلم دیدن و تا نیم روز ِ بعد غلت زدن در رخت خواب نیست! 
برای والدین و کودکان به یکسان، گذشتن از تعطیلات و راهی مدرسه شدن و نشستن سر  کلاس درس بی شک عاری از دغدغه نیست.  با این حال، با کمی برنامه ریزی، حوصله و خلاقیت، می توانید این روند را تسهیل کنید.
 3 دقیقه با ما همراه باشید تا با راهکارهایی عملی برای سهولت در بازگشت فرزندان تان به زندگی در مدرسه پس از تعطیلات تابستانی آشنا شوید. امید که سال تحصیلی نو سالی سرشار از تجربه های خوش برای همه دانش آموزان و والدین عزیزشان باشد.کم کم ریتم آشنای سال تحصیلی برمی گردد. بوی ماه مهر، بوی مداد پاک کن های عطری و مدادهای رنگ و وارنگ.

چگونه به فرزندان مان کمک کنیم تا با روال مدرسه سازگار شوند؟
سازگار شدن با هر شرایط جدیدی دست کم بین ده روز تا یک هفته زمان می برد.از این جهت مهم است که از همین یکی دو هفته مانده به آغاز سال تحصیلی نو فرزندان تان را به تدریج برای حضور در مدارس آماده کنید.

چنانچه شما والدین کمی زمان بگذارید و صبوری و حوصله کنید، حتما که فرزندان تان راحت تر و با فشار روانی بسیار کمتری از تعطیلات و شرایط حاکم بر زندگی شان وامی کنند و روانه مدرسه می شوند.
حتی به رغم اینکه بسیاری از بچه ها در انواع کلاس های تابستانی شرکت می کنند، اما مدرسه نظم و حال و هوای خودش را دارد و آمادگی های خاص خودش را می طلبد.در ادامه پیشنهاداتی برای آماده کردن فرزندان ارائه شده است که خالی از لطف نیستند و به نحوی فضای خانه و خانواده را برای ورود به سال تحصیلی نو آماده می کند. 
به تدریج پیش بروید
روند آماده سازی فرزندان تان را یک یا دو هفته قبل از شروع مدرسه آغاز کنید. به تدریج زمان خواب و بیداری فرزندتان را به برنامه مدرسه نزدیک کنید. این شیوه می تواند کمک کند تا شوک صبح زود هنگام شروع مدرسه به حداقل برسد. هر چند روز یکبار زمان خواب و بیدار شدن را 15 تا 30 دقیقه تنظیم کنید تا زمانی که به روال مورد نظر برسید.
یک روال جدید ایجاد کنید
کودکان و نوجوانان خیلی زود خود را با نظم و روال‌ جدید سازگار می کنند، زیرا داشتن یک روال مشخص به آنها حس امنیت می دهد. یک برنامه روزانه ایجاد کنید که زمان بیداری، زمان غذا، دوره های مطالعه، زمان بازی و زمان خواب در آن مشخص باشد. داشتن یک روال ساختاریافته می‌تواند باعث شود که انتقال دوباره به مدرسه سهل تر و  قابل کنترل‌تر باشد.
با فرزندان تان صحبت کنید
با فرزندان خود در مورد سال تحصیلی پیش ِ رو صحبت کنید. در مورد احساسات، انتظارات و هر گونه نگرانی که ممکن است داشته باشند حرفبزنید. آنها را تشویق کنید تا تجربیات تابستانی خود را به اشتراک بگذارند و با برجسته کردن جنبه‌های مثبت، مانند ملاقات مجدد با دوستان و کشف موضوعات جدید، کمک شان کنید منتظر سال تحصیلی جدید باشند.
از تجربه های خودتان در دوران مدرسه با بچه ها حرف بزنید. بکوشید تصویر مثبتی ارائه دهید و بیان تان تا آن جا که ممکن است نصیحت گونه نباشد.در همین فضا از فرزندان تان بخواهید از تجربه ها، ترس ها و احساسات شان سخن بگویند.
اهداف مشخصی تعیین کنید
تعیین اهداف برای سال تحصیلی جدید می تواند حس هدفمند بودن و هیجان داشتن را برانگیزد. با فرزندتان بنشینید و کمک شان کنید تا اهدافی قابل دستیابی را تعیین کنند، اهدافی مرتبط با تحصیل، روابط اجتماعی، روابط شخصی. داشتن هدف یا انگیزه ای برای تلاش، می تواند شور و اشتیاق را برای سال تحصیلی پیش رو افزایش دهد.
با هم به خرید برای سال نو تحصیلی بروید

فرزندان خود را در خرید لوازم، لباس و لوازم جانبی مدرسه مشارکت دهید. به آنها اجازه دهید مواردی را انتخاب کنند که بیانگر فردیت و سبک آنها باشد. این خرید می تواند به ایجاد انتظار و اشتیاق برای اولین روز مدرسه کمک کند.
وقتی با بچه ها به خرید می روید، با مدیریت مالی درست و پیش بینی هزینه ها بکوشید این فشار روانی به فرزنتان وارد نشود که شما خیلی تحت فشار اقتصادی هستید؛ منظور این است که در یک فضای خوش و شاد تجربه خوبی را برایش رقم بزنید. از پیش روشن کنید که قدرت خرید چه چیزهایی را دارید و به مراکزی بروید که با توان مالی خرید  شما متناسب باشد و در این عرصه رنگ وارنگ لوازم التحریر فانتزی و چه بسا کمتر کاربردی خیلی تحت فشار قرار نگیرید.
راهی پیدا کنید تا با همکلاسی ها و دوستان سال پیش شان ارتباط پیدا کنند 
ترتیبی دهید تا فرزندان تان با همکلاسی ها یا دوستان سال تحصیلی قبل شان به پارک بروند. ساعاتی را با هم بگذرانند و از تابستان و سال نو تحصیلی حرف بزنند. احیای مجدد این ارتباطات قبل از شروع مدرسه می تواند اضطراب اجتماعی را کاهش دهد و روز اول بازگشت را لذت بخش تر کند.
یک فضای مطالعه اختصاصی برایشان ایجاد کنید
یک فضای ساکت و منظم برای مطالعه و انجام تکالیف تعیین کنید. آن را با لوازم ضروری مانند دفترچه یادداشت، خودکار و یک صندلی راحت  بیارایید و یک فضای مطالعاتی فراهم کنید؛ یک محیط آرام برای مطالعه به خوبی می تواند تمرکز و بهره وری را در فرزندان تان بالا ببرد.
تشویق شان کنید فعالیت هایی در جهت تقویت مغز انجام دهند
ذهن فرزندتان را با فعالیت‌های تقویت‌کننده مغز درگیر کنید که به‌طور نامحسوس مهارت‌های تحصیلی را تقویت می‌کنند. پازل ها، بازی های رومیزی و برنامه های آموزشی می توانند کودک شما را برای چالش های فکری سال تحصیلی آماده کنند. شب ها یا در اوقات بیکاری بنشینید و با فرزندان تان شطرنج یا بازی های فکری بازی کنید. 
مثبت اندیشی را تشویق کنید

با تأکید بر لذت یادگیری و رشد شخصی، ذهنیت مثبتی را پرورش دهید. داستان هایی از تجربیات مدرسه خود را به اشتراک بگذارید و درس های ارزشمند آموخته شده از آنها را برجسته کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا با انعطاف پذیری و ذهنیت رشد محور با چالش ها برخورد کند.
خودمراقبتی را تمرین کنید
در نهایت، مراقبت از خود را فراموش نکنید. با اطمینان از خواب کافی، خوردن وعده های غذایی متعادل و انجام فعالیت بدنی منظم، سلامت جسمی و عاطفی فرزندتان را در اولویت قرار دهید. به آنها تکنیک های تمدد اعصاب، مانند تنفس عمیق یا تمرکز حواس را بیاموزید تا هرگونه استرس مربوط به مدرسه را مدیریت کنید.
از همین الان روی صبحانه خورن تاکید کنید. مصرف میوه و سبزیجات در وعده های روزانه، خوردن مغزها و دانه های گیاهی را امد نظر داشته باشد. حواس تان باشد که فرزندتان دچار ضعف و گرسنگی نشود و انرژی بدن اش تأمین باشد.
بازگشت به مدرسه نباید تجربه دلهره‌آوری برای فرزندان شما باشد. با اجرای این استراتژی ها می توانید به آنها کمک کنید تا با اعتماد به نفس و اشتیاق به استقبال سال تحصیلی جدید بروند. به یاد داشته باشید، حمایت، صبر و تشویق شما نقش مهمی در تضمین انتقال موفقیت آمیز از تعطیلات تابستانی به روال مدرسه ایفا می کند. سال تحصیلی پرباری را برای همه دانش اموزان عزیز ایران زمین آزومندیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره