نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

راز زوج های باهوشی که به پای هم پیر می شوند، چیست؟

منبع
سواد زندگي
بروزرسانی
راز زوج های باهوشی که به پای هم پیر می شوند، چیست؟

سواد زندگی/ همه زوج‌ها هر از گاهی با هم دعوا می‌کنند یا از یکدیگرعصبانی می‌شوند، این کاملا طبیعی است و حاکی از این است که دو نفر تمام اوقات زندگی شان را با هم شریک شده اند و اکنون یک زندگی مشترک دارند. 
هر زوجی که بتوانند با درایت و هوشمندی از این بگومگوها و بحث ها گذر کنند، روابط شان سالم و پایدار می ماند؛ و به اصطلاح تا به وقت پیری در کنار هم می مانند.
خیلی از این درگیری ها و اختلاف ها چنانچه به بن بست نرسند و و حل وفصل گردند منجر به قوی تر شدن رابطه یک زوج می شوند. حتماً شنیده اید دوست های واقعی بعد از مشاجره و دعوا باز هم به هم وفادارند، یکدیگر را می بخشند و روابط شان را محکم تر می کنند. همین قاعده عمدتا در زندگی زناشویی هم صدق می کند.
نکته کلیدی این است که بدانید چگونه تعارضات را مدیریت کنید و واقعا بدانید که ارزشش را دارد و می خواهید که در کنار یکدیگر بمانید.

مقایسه زوج های باهوش و زرنگ با زوج های نه چندان زرنگ

فکرش را بکنید در خانواده یک زوج مدت های مدیدی درگیر مشاجره و بگو مگو سر یک قضیه فرساینده می شوند. هر دو می دانند و از همان ابتدا هم به هم هشدار می دهند که دوباره این مساله را مطرح نکن و بلافاصله فریادها و دلخوری ها فضا را غیرقابل تنفس می کند.
سال ها مشاجره، رنجش و دلخوری سر مسائلی عمدتاً تکراری در نمودهای متفاوت. واقعاً فرساینده است. چه انرژی ها که هدر نمی رود و اوقات خوشی که به باد می رود و جا به تلخی و ناکامی انواع آسیب های جسمی و روانی می دهد.
معمولاً در چنین خانواده هایی بحث و دعوا زیاد است، افراد همیشه عصبانی اند. زوج ها از یکدیگر فاصله می گیرند، اعتمادشان را به هم از دست می دهند و به جای یک زوج عاطفی، تنها دو نفرند که در فضایی مشترک  به تلخی و از سر ناچاری با هم زندگی می کنند.
حال فرض کنید همین زوج با نه اولین که با چندمین مشاجره و جر و بحث بفهمند که ریشه مشکل کجاست و از آنجایی که به هم علاقمندند و می خواهند در کنار هم بمانند بدون معطلی می کوشند به تدریج مشکل را حل کنند.
در اینجا منظور ما از "زوج های باهوش" دقیقاً همین است، زوج هایی که توانایی تشخیص مشکلات و حل آن‌ها را با هم پیدا کرده اند؛ آنها زخم های خود را التیام می بخشند و می گذارند آنها در همان گذشته بمانند. و تنها چیزی که از آن ها با خود حمل می کنند تجربه و حکمتی است که از آن اموخته اند.
این زوج ها به رابطه خود بسیار اهمیت می دهند، به انتخاب شان احترام می گذارند و بی دلیل سعی نمی کنند به حق یا نا به حق دعوا راه بیاندازند. 
به طور کلی، زوج‌های باهوش عاطفی با مشکلات از منظری صمیمانه مواجه می‌شوند و علایق مشترکی را که برای یافتن راه‌حل پیدا می کنند . شما جزو کدام دسته اید؟ نگران نباشید خبر خوب این است که شما می خواهید جزو کدام دسته باشید؟ با ما همراه باشید تا هوش عاطفی خود را بالا ببرید و برای فرزندان و اطرافیان تان الگو باشید. 
چهار شاه کلید  یک زوج باهوش
در اینجا چهار عنصری را به شما معرفی می کنیم که با داشتن شان در دسته زوج های باهوش و با درایت قرار می گیردید. زوجی که به پای هم با عشق و امید پیر می شوند؛ زوجی که در پیری و خوشی و ناخوشی در کنار هم می مانند.
با یکدیگر حرف بزنید؛ گفت و گو شاه کلید اول است
در مورد مشکلاتی که پیش می آیند، بدون تلاش برای صدمه زدن به دیگری یا بدون اتخاذ نگرش منفی علیه دیگری (تهدید، سرزنش، سرکوفت، توهین ) صحبت کنید.
اگر رنجیدید، اگر اعتمادتان آسیب دید، اگر دل تان شکست و هزارها اگر دیگر، بیش از هر اقدامی بعد از اینکه عصبانیت تان فروکش کرد، بنشینید و گفت و گو کنید. به یکدیگر فرصت حرف زدن بدهید در هر شرایطی راهی برای حرف زدن، نشستن، در چشم هم نگاه کردن و شفاف و صادقانه حرف زدن پیدا کنید.

قوانین دو نفره ای وضع کنید و عهد ببندید آن را محترم بدارید
حتماً بعد از گفت و گو بخشی از مشکل حل می شود. نقاط قوت و ضعف یکدیگر را بهتر می شناسید و خط قرمزهای یکدیگر را پیدا می کنید. در چنین شرایطی برای تکرار نشدن مشاجره ای با همان موضوع، قوانینی وضع کنید و عهد ببندید به آنها وفادار بمانید.
مطمئناً دو نفر بالغ که به طور نسبی به بلوغ عاطفی هم رسیده اند خوب می دانند که چگونه قوانین دو نفره خود را وضع کنند به حق و حقوق یکدیگر احترام بگذارند و اجازه ندهند کانون خانواده از هم بپاشد.
پای نفر سوم را به گفت و گوی دو نفره تان باز نکنید، مگر اینکه  موضوعی باشد که به تخصص خاصی نیاز داشته باشد
در اینجا قابل ذکر است که منظور آن نشست دو نفره ای است که بعد از یک مشاجره تشکیل می دهید. در این مرحله هیچ نفر سومی حق ورود ندارد.  
البته که شما در جای خودش  به صحبت های بزرگ ترهای خیر خواه تان گوش می دهید و آن ها را مد نظر می گیرید؛ البته که نظر کسانی که شما را دوست دارند هم محترم است ؛البته که به وقت اش به  مشاورهای معتمد و کاردان مراجعه می کنید؛ اما این نشست دو نفره است، هیچ  نفر ثالثی را در جمع دو نفره تان دعوت نکنید. 
شاه کلید سوم: در هر حالتی یادتان باشد که چقدر یکدیگر را دوست دارید و برای هم ارزش و احترام قائلید
قدرت عشق را دستکم نگیرید. به دل تان اعتماد و به آن رجوع کنید. اگر همسرتان را دوست دارید، اگر در کنارش رشد کرده اید، اگر فرزندانی دارید که ثمره محبت شما به هم هستند، این ارزش ها را از یاد نبرید و جدی بگیرید.
به مدد عشق و احترام مشاجره ها را سبک بشمرید و گاهی به مشکلات بخندید ! به همین سادگی در عین پیچیدگی!

هیچ زوجی کامل نیست 
بیایید واقع بین باشیم، زوج کامل وجود ندارد. همیشه بگو و مگو و جر و بحث هست. اما اینجا درایت و هوشمندی تعیین کننده است. زوج های باهوش از هیچ کوششی برای بسط و پرورش توانایی های خود در بهبود روابط و مهارت های ارتباطی شان فروگذار نمی کنند.
قرار نیست معجزه بشود، نمی خواهیم یکدیگر را فریب بدهیم، قصد نداریم سِحر و جادو کنیم و دعای مهر و محبت تجویز کنیم، می خواهیم به سادگی از تجربه نیاکان مان بهره ببریم و با آگاهی پی ببریم که می توان با گوش دادن به ایده‌های شریک زندگی‌ مان، با  گفت‌وگو کردن بدون اینکه به یکدیگر حمله بکنیم، با درس گرفتن از اشتباهات مان برای زنده نگه داشتن عشق و تقویت شادی‌ عمر رابطه مان را زیاد کنیم. 
بیایید از جمله زوج هایی باشیم که تا زمان جلوه گری چین و چروک ها و سفید شدن یکدست موهای شان  به ممدد عشق کنار هم می مانند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره