نماد آخرین خبر

نقش زنان در حکمرانی موفق و پایدار

منبع
مهر
بروزرسانی
نقش زنان در حکمرانی موفق و پایدار

مهر/ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با تاکید بر نقش زنان نوآور و کارآفرین، گفت: زنان می‌توانند بازیگر اصلی و پیش‌برنده برای رسیدن به حکمرانی موفق و پایدار باشند.

زهرا بهروزآذر، در مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای در شهر چینگدائو که با موضوع توانمندسازی دیجتال و مشارکت زنان در اقتصاد توسط فدراسیون زنان چین در حال برگزاری است، افزود: عدالت، شفافیت و بهره‌گیری کامل از تمام ظرفیت‌ها، سه اصل اساسی حکمرانی موفق و پایدار برای حل چالش‌هاست. امروز زنان به عنوان نیمی از سرمایه فکری، تخصصی و انسانی جوامع نقش و اهمیت ویژه ای در شناسایی و رفع این چالش‌ها پیدا کرده اند. در این میان، نقش زنان نوآور و کارآفرین در همگانی شدن این باور حائز اهمیت است و زنان می‌توانند بازیگر اصلی و پیش‌برنده برای رسیدن به این هدف باشند.

متن سخنرانی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور

صمیمانه از جناب آقای شیء جین پینگ رئیس جمهور محترم چین برای ارسال پیام خردمندانه و صمیمانه ایشان تشکر می‌کنم. همه ما به یاد داریم که این مجمع بواسطه ابتکار ایشان برگزار شد و این مهم نشانگر جایگاه والا و اهمیت موضوع توسعه زنان در نگاه ایشان است. پیام ایشان در خصوص نقش پیشران زنان در تمدن و توسعه جهانی و تاکید بر توسعه دیجیتال جهت تقویت نوآوری و توانمندسازی زنان امیدبخش و قابل تقدیر است.

ضمن تشکر از میزبانی گرم برگزار کنندگان این اجلاس مهم، خرسندم که در چینگ دائو زیبا در آستانه ۷۵ امین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، و ۷۵ امین سالگرد تأسیس فدراسیون زنان چین در اجتماع زنان قدرتمند عضو سازمان همکاری شانگهای حضور دارم. و از رئیس فدراسیون زنان چین، خانم شن، بابت ابتکارات مدبرانه و متخصصانه ایشان تشکر می‌کنم و اعلام می‌کنم که در مسیر تحقق این پیشنهادات در کنارشان هستیم.

ما در دنیای امروز با چالش‌های پیچیده‌ای روبرو هستیم. محرومیت‌های اقتصادی-اجتماعی، بحران‌های زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی، تهدید یا نقض صلح و امنیت بین‌المللی، فقر و تهدید امنیت غذایی، بیکاری و اشتغال ناکافی، مهاجرت و کوچ اجباری، تأثیرات فرهنگی جهانی شدن و در معرض خطر قرار گرفتنِ فرهنگ‌های محلی و بومی، مسائلی هستند که امروز به نحوی با آن درگیر هستیم، مسائلی که به هم مرتبط بوده و یکدیگر را تشدید می‌کنند. موضوعاتی که به نحوی با توسعه اقتصادی و بالتبع آن با توسعه کسب و کارها ارتباط پیدا می‌کند. و شاید راه حل آن نیز در همین حوزه باشد. اما نه راه حل سنتی، بلکه راه حلی جامع و نوآورانه.

در گذشته، شاید کافی بود که کسب‌وکارها پس از بروز خطاها یا تأثیرات منفی در جامعه، در چارچوب مسئولیت اجتماعی (Responsibility social) به جبران بپردازند. اما امروز، لازم است از همان ابتدا و پیش از شروع کسب‌وکار، به این پرسش پاسخ داده شود که این کسب‌وکار چگونه می‌تواند به‌طور همزمان ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی را ایجاد کند.

بنابراین راه‌حل نوآورانه و جامع برای مقابله با این چالش‌ها این است که از مدل‌های رایج و معمول کسب‌وکار که صرفاً به دنبال افزایش سود مالی هستند، به سوی مدل‌هایی حرکت کنیم که علاوه بر سودآوری، به حل مسائل اجتماعی و ایجاد ارزش‌های اجتماعی و محیط‌زیستی نیز توجه دارند. پس امروز دیگر کارآفرینی تجاری به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید به سمت کارآفرینی اجتماعی حرکت کنیم که همزمان با ایجاد کسب‌وکار به حل مسائل اجتماعی نیز توجه دارد.

حرکت در این مسیر مسئولیت جمعی میان دولت‌ها، نهادهای مدنی و کسب‌وکارهای بخش خصوصی است و هرکدام باید در این حوزه نقش بپذیرند و به تعهداتشان عمل کنند. عدالت، شفافیت و بهره‌گیری کامل از تمام ظرفیت‌ها، سه اصل اساسی حکمرانی موفق و پایدار برای حل این چالش‌هاست و امروز زنان به عنوان نیمی از سرمایه فکری، تخصصی و انسانی جوامع نقش و اهمیت ویژه‌ای در شناسایی و رفع این چالش‌ها پیدا کرده‌اند. و در این میان نقش زنان نوآور و کارآفرین در همگانی شدن این باور حائز اهمیت است و زنان می‌توانند بازیگر اصلی و پیش‌برنده برای رسیدن به این هدف باشند.

ما زنان مسیر پرفراز و نشیبی را پیموده‌ایم؛ و فارغ از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی، امروز کنار هم هستیم. تجربیات مشترکی به عنوان یک زن داریم که در مدیریت و تعادل‌بخشی همزمان کار و زندگیمان آموخته‌ایم که ما را به یک اجتماع (Community) و پیکره واحد تبدیل کرده است. این تجربیات، به ما بینشی عمیق از نیازهای جامعه بخشیده است. با تکیه بر توانایی‌های ذاتی‌مان در همدلی، همیاری و نوآوری، توانسته‌ایم موانع بسیاری را از پیش رو برداریم. امروز، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که ما زنان عاملان تغییر هستیم و می‌توانیم با هم متعهد شویم که با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود، به ویژه در حوزه‌های فناوری، اقتصاد و سیاست، به بهبود زندگی همه انسان‌ها کمک کنیم تا دنیایی عادلانه‌تر، دوست داشتنی‌تر و پایدارتر داشته باشیم.

در عصر دیجیتال، فناوری‌های نوین فرصت‌های بی‌نظیری را برای زنان خلق کرده‌اند. شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های آنلاین و ابزارهای دیجیتال، به ما زنان اجازه می‌دهند تا صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم و از همه زنان و مردان، تصمیم‌گیران، رهبران اقتصادی و کارآفرینان بخواهیم تا با ارزش مشترک(shared value)، ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی را ادغام و درهم تنیده کنند و با این رویکرد کسب و کارهای خود را ایجاد و هدایت کنند. ما زنان می‌توانیم مبلغ این نگاه و بازیگر اصلی این عرصه باشیم و دیده‌بانی آن را نیز برعهده بگیریم. فناوری‌های دیجیتال ابزار مهمی در این مسیرند. بنابراین باید بیش از پیش توانمندسازی دیجیتال برای زنان را جدی بگیریم و تلاش کنیم تا چالش‌هایی مانند شکاف دیجیتالی و تبعیض جنسیتی در دسترسی به فناوری، مانع از بهره‌برداری کامل زنان از این فرصت‌ها نشود.

ایجاد شبکه‌های قوی میان ما و تبادل تجربیات به ما کمک می‌کند تا قدرت بیشتری برای ترویج این رویکرد داشته باشیم. بنابراین شایسته است، در اولین قدم، با همکاری یکدیگر پلتفرم دیجیتالی ایجاد کنیم که علاوه بر هدف‌گیری توسعه اقتصادی و رفع موانع دسترسی به بازار برای زنان همزمان به حل مسائل زیست‌محیطی و ایجاد صلح کمک کند، بستری برای تبادل تجربیات و ترویج الگوهای موفق باشد و در نهایت به ایجاد ساختارهای همکاری منطقه‌ای و توسعه سیاست‌های حمایتی و تشویقی کمک کند.

ما زنان عضو سازمان همکاری شانگهای با پشتوانه قوی فرهنگی و تمدنی خانواده محور و مبتنی بر همکاری و وفاق، می‌توانیم از این فناوری‌ها برای تسهیل گفت‌وگوهای اقتصادی و ایجاد همکاری‌های صلح‌آمیز در منطقه استفاده کنیم و به این وسیله از تنش‌ها بکاهیم.

پیشنهاد دارم ذیل این پلتفرم، با ایجاد «گواهی شانگهای»، تعهد و باور به ایجاد ارزش مشترک را از یک مفهوم انتزاعی و ذهنی به یک مفهوم عینی تبدیل کنیم. این "گواهی" نمایانگر پای‌بندی به اصول ارزش مشترک، صلح و حفاظت از محیط زیست است و به ذی‌نفعان نشان می‌دهد که شرکت‌ها به تعهدات خود پایبند هستند.

جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که سازوکاری را برای فرآیند اعطای گواهی و اعتبارسنجی و ارزیابی عملکرد شرکت‌ها پیشنهاد دهد و در این فرآیند مشارکت فعال داشته باشد.

لازم می‌دانم یادآوری کنم که اساس همه اجتماعات، توافقات و سازمان‌هایی است که اینچنین ما را گرد هم می‌آورد چیزی نیست جز صلح. اکنون که که ما از توانمندسازی دیجیتال و مشارکت اقتصادی زنان و صلح سخن می‌گوئیم؛ از هزاران زن و مرد و کودک فلسطینی یاد می‌کنم که از هفت دهه پیش تا امروز قربانی بی‌سابقه‌ترین نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی هستند. هزاران انسان بی‌گناه با قساوت رژیم صهیونیستی در نزدیک به یکسال گذشته در نوار غزه کشته شده‌اند اما همچنان اراده بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس و توقف این ماشین کشتار کافی نبوده است! و اگر ما در چنین اجتماعی از ضرورت صلح جهانی سخن نگوییم، نقض پیمان کرده‌ایم. امروز هم‌افزایی ما در جهت آرمان "صلح جهانی" قطعاً می‌تواند تأثیر مهمی در آینده بگذارد.

اینک جهان در دستان ماست. امید که با استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود و همکاری مستمر و تعهد مشترک، بتوانیم آینده، و به تبع آن جهانی بسازیم که در آن همه انسان‌ها، فارغ از موانع و محدودیت‌ها، فرصت‌های برابر برای مشارکت در همه عرصه‌ها را داشته باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar