نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

ردپای کرونا در اعتیاد نوجوانان به شبکه‌های‌اجتماعی

منبع
خراسان
بروزرسانی
ردپای کرونا در اعتیاد نوجوانان به شبکه‌های‌اجتماعی

خراسان/ نتایج یک تحقیق بین‌المللی نشان داد که ویروس کرونا، منجر به اعتیاد نوجوانان و استفاده نادرست آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی شده است. این نتیجه تحقیق پژوهشگران از ۲۸۰ هزار نفر از افراد ۱۱، ۱۳ و ۱۵ ساله در ۴۴ کشور جهان است. به گزارش «برنا»، مطالعه رفتار‌های کودکان در سن مدرسه نشان داد که به‌‌طور متوسط ۱۱ درصد از آنان در سال ۲۰۲۲ به‌شکل افراط‌ گونه‌ای با شبکه‌های اجتماعی درگیر بودند. این عدد در سال ۲۰۱۸ حدود ۷ درصد بود. محققان می‌گویند این یافته‌ها نگرانی‌های بسیاری درباره تأثیر فناوری دیجیتال بر سلامت روان نوجوانان و جوانان اروپایی ایجاد کرده است.
شیوع بیشتر در نوجوانان 13 ساله
این پژوهش نشان داده که استفاده نادرست از فضای مجازی بیش‌تر در نوجوانان ۱۳ ساله شایع است. به گفته محققان، این موضوع در اوایل نوجوانی به اوج خود می‌رسد و دختران بیشتر از پسران تمایل به استفاده از شبکه‌های‌اجتماعی دارند. «جو اینچلی» از استادان دانشگاه گلاسگو در این باره گفت: «در این مطالعه بیش از یک‌ سوم نوجوانان اعلام کردند که به‌ صورت دایم با دوستانشان به صورت برخط در تماس هستند. این به این معنی است که این گروه از کاربران تقریباً در تمام طول روز برخط هستند.»
هشدار سازمان جهانی بهداشت
این مطالعه توسط شاخه اروپایی سازمان جهانی بهداشت (WHO) منتشر شده است. «هانس هنری پی کلاگ»، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی برای اروپا گفت: «یافته‌ها نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی می‌توانند عواقب مثبت و منفی بسیاری برای جوانان داشته باشند. نیاز به آموزش بیش‌تری در زمینه سواد دیجیتال برای این قشر وجود دارد تا به نوجوانان و جوانان کمک کند که رویکرد سالمی در فضای برخط داشته باشند؛ البته دولت‌ها، مقامات حوزه سلامت، معلمان و والدین هم باید نقش خود را به درستی ایفا کنند. روشن است که ما به اقدام فوری و پایدار نیاز داریم تا به نوجوانان کمک کنیم که روند استفاده مضر از شبکه‌های اجتماعی را تغییر دهند، بار‌ها اثبات شده که استفاده بیش از حد از این شبکه‌ها می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب و ضعف در عملکرد تحصیلی ضعیف شود.»
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar