نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

پسرم ابدا مشق‌هایش را تنهایی نمی‌نویسد

منبع
خراسان
بروزرسانی
پسرم ابدا مشق‌هایش را تنهایی نمی‌نویسد

خراسان/ پسری ۹ ساله دارم. دوست دارم که یاد بگیرد خودش برای انجام تکالیف و خواندن درس‌هایش، برنامه ریزی کند و نیازی نباشد که من مدام در کنارش بنشینم و به او تذکر بدهم. ابدا مشق‌هایش را تنهایی نمی‌نویسد. چه کنم؟
پاسخ مشاوره
بسیاری از کودکان علاقه‌ای به انجام تکالیف مدرسه ندارند. در دوره‌ای که کودک‌تان می‌تواند تفریحات جذابی مانند بازی‌های رایانه‌ای یا برنامه‌های متنوع تلویزیونی را تماشا کند، شما نباید توقع داشته باشید او با علاقه‌مندی و اشتیاق و بدون حواس‌پرتی پای درس و مشق بنشیند. شما باید به عنوان پدر یا مادر احساس کودکی که اطرافش پر است از سرگرمی و اتفاقات هیجان‌انگیز را درک کنید. اما چند توصیه به شما دارم.
درباره انتظارات‌تان به توافق برسید 
بهتر است کودک بداند بعد از آمدن از مدرسه چه کاری باید انجام دهد. اگر مایل است اول تلویزیون ببیند و بعد به تکالیف خود بپردازد، این را تعیین کنید و با هم به توافق برسید. یا این‌که بهتر است بداند از او انتظار می‌رود بعد از یک چرت کوتاه شروع به انجام تکالیفش کند. سعی کنید انجام اولین تکلیف مدرسه را به یک خاطره خوب و جذاب و توام با نشاط تبدیل کنید. وقتی به بچه‌ها امکان انتخاب داده می‌شود، بهتر عمل می‌کنند چرا که احساس می‌کنند کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند.
برنامه منظم تهیه کنید

با کمک فرزند خود یک برنامه منظم برای انجام تکالیف تهیه کنید. برنامه را در یک محل مناسب و در دید او نصب کنید. در مقابل هر روز که تکلیف آن را به موقع، خوب و دقیق انجام داده یک علامت بزنید و در آخر هفته اگر تکالیف خود را خوب انجام دهد و با توجه به تعداد ستاره‌ها، جایزه‌ای به او بدهید. به این ترتیب عملکرد کودک دایم جلوی چشم او قرار دارد و مسئولیت‌پذیری او هم تقویت می‌شود. به تدریج می‌توانید تعداد ستاره‌ها را برای دریافت جایزه افزایش دهید. مثلا اگر در آغاز برنامه به ازای هر هفت ستاره می‌توانست جایزه کسب کند، در مراحل بعد به ازای هر ۱۴ ستاره می‌تواند به جایزه مدنظر برسد.
مکانی مناسب برای انجام تکالیفش فراهم کنید
کودک را از محیطی پر از وسایل بازی و برهم زننده تمرکز دور کنید. اتاقی که او درس می‌خواند نباید شلوغ و پر رفت و آمد باشد. هر چیزی که او را وسوسه می‌کند، از اتاقش دور کنید. اگر صدای تلویزیون حواس کودک را پرت می‌کند، برای مدتی تلویزیون را خاموش کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که کودک باید یاد بگیرد در شرایط متفاوت و حتی گاهی نامناسب درسش را بخواند اما برای شروع و برای ایجاد انگیزه این روش‌ها مناسب و ضروری هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره