کشف بهترین روش برای مدیریت زمان

خراسان/ چه در خانه کار کنید و چه در محل کار، پیدا کردن بهترین روش برای مدیریت زمان همیشه ساده نیست. اما خبر خوب این است که کارشناسان DeskTime راهکاری برای افزایش بهرهوری معرفی کردهاند. نکته جالب این جاست که این روش، بر استراحتهای منظمتری نسبت به آنچه اغلب مردم انجام میدهند، تأکید دارد.
الگویی خاص به نام چرخه ۷۵/۳۳
بر اساس پژوهشهای انجامشده، کارمندان پُربازده از یک الگوی کاری خاص با نام «چرخه ۷۵/۳۳» پیروی میکنند. به این معنا که ۷۵ دقیقه کار میکنند و پس از آن، ۳۳ دقیقه را به استراحت اختصاص میدهند. مدیرعامل DeskTime، آرتیس روزنتالس گفته که این چرخه برای محیطهای کاری حضوری بیشتر از دورکاری مناسب است. او اشاره کرده که تحقیقات اخیر نشان میدهد الگوهای کاری به سمت تعادل بیشتری بازگشتهاند. به گفته وی، با رواج کار ترکیبی و هیبرید، نسبت جدید ۷۵ به ۳۳ میتواند نشاندهنده بازگشت تدریجی به محیطهای کاری فیزیکی باشد. برای بررسی این موضوع، تیم تحقیقاتی DeskTime الگوهای کاری ۶ هزار نفر از کاربران این پلتفرم را از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۴ بررسی کردهاند. نتایج نشان داده که کارمندان پُربازده، معمولاً در بازههای ۷۵ دقیقهای کار کرده و پس از آن، ۳۳ دقیقه به استراحت واقعی میپرداختند. این سومین باری است که این تحقیق انجام میشود. در دفعات قبلی، یعنی در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱، نتایج متفاوتی بهدست آمده بود. در سال ۲۰۱۴، الگوی بهینه شامل ۵۲ دقیقه کار و ۱۷ دقیقه استراحت بود. هفت سال بعد، در ۲۰۲۱، چرخه کاری مؤثر ۱۱۲ دقیقه کار و ۲۶ دقیقه استراحت معرفی شد.
نقش مهمی در تجدید قوا
روزنتالس توضیح داده که در سال ۲۰۲۱، دورکاری باعث شده بود که مرز میان زندگی و کار برای بسیاری از افراد از بین برود. او باور دارد که کار در محیط اداری معمولاً باعث میشود که افراد به شکل طبیعیتر و بیشتری استراحت کنند، مثلاً برای نوشیدن قهوه یا گفت و گو با همکاران. او تأکید کرده که این وقفهها در نگاه اول شاید بیفایده بهنظر برسند، اما نقش مهمی در تجدید قوا و حفظ سلامت روان کارکنان دارند. همچنین اشاره کرده که این وقفهها، پویایی اجتماعی لازم در محیط کار را هم فراهم میکنند.