نماد آخرین خبر

من زشت نیستم اما...!

منبع
مجله پزشکي دکتر سلام
بروزرسانی
من زشت نیستم اما...!
مجله پزشکي دکتر سلام/ کاهش اعتماد به نفس موجب مي شود فکر کنيم جذاب نيستيم و براي فرد مقابل خواستني و محبوب نباشيم چرا اين طرز فکر در ذهن برخي افراد شکل ميگيرد چرا فکر مي کنند جذاب و زيبا نيستند اين پندار ناشي از چه کاستي هاي دروني رخ ميدهد ايجاد اين حس مي تواند روحيه ما را تخريب کند چرا برخي از مردم اعتقاد دارند جذاب نيستند و درمقابل چرا برخي افراد که شايد ظاهري معمولي داشته باشند خود را بسيار زيبا مي‌دانند؟ پاسخ به اين پرسش از دل قضاوت و داوري بيرون مي‌آيد؛ قضاوتي که ما از خودمان و جذابيت خودمان داريم. زيبايي و درک از زيبايي در طول زمان تغيير مي‌کند؛ براي مثال کمتر کسي پيدا مي‌شود که چهره زنان حرمسراي قاجاري را بپسندد. مدها و سليقه‌ها عوض مي‌شوند و لباس‌هاي 10سال قبل چيزهاي عجيب‌و‌غريبي به نظر مي‌رسند که گاهي ديدنشان ما را به خنده مي‌اندازد. تعريف زيبايي‌شناسي هم جايش را به تعريف‌هاي جديدتر مي‌دهد اما يک نگاه هست که تغيير نمي‌کند؛ نگاه انسان‌ها به خودشان و تعبير «زشت‌بودن» براي آنچه در آينه مي‌بينند. براي همين است که هشتگ ساده «# من زشت هستم اما…» تبديل به يک بازي شده که در بين مردم دست‌به‌دست مي‌شود. افرادي که قيافه‌هاي بعضا زيبايي هم دارند اگرچه خود را زشت مي‌دانند اما به ظاهر اکتفا نمي‌کنند و انسانيت را چيزي فراتر از شکل ظاهري مي‌دانند. چرا برخي از مردم اعتقاد دارند جذاب نيستند و درمقابل چرا برخي افراد که شايد ظاهري معمولي داشته باشند خود را بسيار زيبا مي‌دانند؟ پاسخ به اين پرسش از دل قضاوت و داوري بيرون مي‌آيد؛ قضاوتي که ما از خودمان و جذابيت خودمان داريم. روشي که انسان‌ها براساس آن درباره ظاهر عمومي خود قضاوت مي‌کنند به دو فاکتور اساسي بستگي دارد: اولي اعتقاد و ديد زيبايي‌شناسانه مخصوص خودشان به مقوله جذابيت و ديگري منابع موجود که همان ظاهر فيزيکي ماست. يک مثال قضيه را روشن‌تر مي‌کند؛ اگر يک مرد موفق (که در زبان علمي‌گونه «آلفاي غالب» نام دارد) محبوبيت و توان مالي را هم‌زمان دارا باشد اما قيافه‌اي معمولي داشته و در ضمن معتقد باشد زنان فقط جذب جذابيت‌هاي ظاهري مي‌شوند، حس اعتماد‌به‌نفس و راحتي خود را در اطراف زنان از دست خواهد داد و با اصلاح اين باور غلط، اعتمادبه‌نفس او خيلي سريع بازخواهد گشت اما آيا در دنياي کنوني راهي براي اصلاح اين باورها وجود دارد؟ تحقيقات دانشگاه استنفورد در دو کشور آمريکا و انگلستان در بين نوجوانان 12 تا 14ساله نشان مي‌دهد دنياي تبليغات و بمباران دائم انسان‌ها با پيام‌هاي تصويري که در آنها تقريبا هميشه از مردان و زنان زيبا و خوشتيپ استفاده مي‌شود، موجب شده 77 درصد از نوجوانان خود را با کلماتي منفي توصيف کنند. حدود دو هزار دختر در اين تحقيق به پرسش‌ها پاسخ دادند و بيش از 50 درصد از آنها اعلام کردند از ظاهر خود راضي نيستند و براي زيباتر به‌نظررسيدن در شبکه‌هاي اجتماعي عکس‌هاي خود را دستکاري مي‌کنند. 30 تا40 درصد هم امکان انجام جراحي‌هاي زيبايي را در آينده روي صورت خود رد نکرده و حتي از آن استقبال هم کرده‌اند. البته اين حقايق درواقع مي‌توانند هيچ مشکلي ايجاد نکنند؛ اگر درک روانشناسانه مردم از مقوليه جذابيت درست شود. بيشتر انسان‌ها در شکل واقعي خودشان جذابيتي منحصربه فرد دارند اما درک ما از خودمان در مقوله زيبايي با يک بي‌سوادي عظيم و مهم روبه‌رو است. هشتگ‌هايي که اين‌سو و آن‌سوي جهان در بازي «من زشت هستم اما…» طوفان به راه انداخته‌اند، نکته‌هاي جالبي دارند که مي‌تواند سواد جمعي ما از شناخت زيبايي خودمان را افزايش دهند. يکي مي‌نويسد: «من زشت هستم اما شخصيت خوبي دارم.» آنجلا مرکل هم وارد بازي شده و مي‌گويد: «من زشت هستم اما حداقل آلمان را رهبري مي‌کنم.» جوزف بازي را اين‌طور پيش مي‌برد: «من به افرادي که مي‌گويند من خيلي زيبا هستم، اعتقادي ندارم. پس من زشت هستم اما هنر، ادبيات و شعر را دوست دارم.» و جالب‌تر از همه اين باور زيباست که مي‌گويد: «من زشت هستم اما مي‌توانم با تو بخندم.» همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره