نماد آخرین خبر

نوزادان تا چه سنی میتوانند در آب شنا کنند؟

منبع
مجله دلگرم
بروزرسانی
نوزادان تا چه سنی میتوانند در آب شنا کنند؟

مجله دلگرم/ نوزادان شنا کردن بلد نيستند، بلکه داراي بازتاب‌هايي هستند که وقتي در آب قرار مي‌گيرند به شنا کردن شباهت دارند.

درباره شنا کردن نوزاد از زمان تولد بيشتر بدانيد !
در اثر بازتاب شنا کردن يا براديکاردي، نوزاد هنگامي که در آب غوطه ور مي‌شود، نفس خود را حبس کرده و چشمانش را باز مي‌کند. اگر صورت نوزاد را فوت کنيد، باز هم همين واکنش را از خود نشان مي‌دهد.
اين بازتاب در بسياري از پستانداران از جمله انسان وجود دارد.از ديگر واکنش‌هايي که در اثر بازتاب شنا کردن با چشم ديده نمي‌شود، کاهش ضربان قلب و جريان خون در رگ‌هاي نوزاد مي باشد.
اين وضعيت به نوزاد اجازه مي‌دهد تا زمان بيشتري زير آب زنده بماند تا زماني که کمک يک نفر برسد.


تا چه سني بازتاب شنا کردن نوزاد باقي مي‌ماند ؟
اغلب بازتاب‌هايي که نوزاد با آن‌ها به دنيا مي‌آيد بعد از مدتي ناپديد مي‌شوند؛ سپس جاي خود را به حرکات ارادي مي‌دهند. بازتاب شنا کردن نيز پس از 5 الي 6 ماه از بين مي‌رود. اگر کودک را در حدود 6 ماهگي در آب قرار دهيد دست و پاي خود را تکان مي‌دهد که شباهت زيادي به شنا کردن دارد. اما اين حرکات تنها واکنش‌هاي غير ارادي نوزاد هستند.

آيا از همان نوزادي مي‌توان شنا کردن را به نوزاد آموخت ؟
شنا کردن يکي از مهارت‌هايي است که از نظر بسياري از والدين براي کودک ضرورت دارد. درباره زمان شروع آموزش به کودکان نظرات متفاوتي وجود دارد. بسياري از مربيان بر اساس بازتاب شنا کردن از همان نوزادي به کودکان شنا کردن را آموزش مي‌دهند.
اما متخصصان، آموزش شنا در سن کمتر از يک سالگي را توصيه نمي‌کنند. بعد از يک سالگي با نظر متخصص بررسي کنيد که آيا کودک شما آمادگي شنا کردن دارد يا نه.
بسياري از کودکان از شنا کردن و غوطه ور شدن در آب لذت مي‌برند. زماني که او را به داخل آب برديد حتما در کنار او بمانيد و به توانايي شنا کردن او اطمينان نکنيد.
آگاهي از توانايي‌ها و مراحل رشد کودک تا يک سالگي به شما کمک مي‌کند تا بتوانيد به نحو بهتري از او مراقبت کرده و باعث پرورش خلاقيت کودک خود شويد.

مزاياي شنا کردن نوزاد
کاهش خطر غرق شدن: کودکاني که در يک الي چهار سالگي شنا کردن را آموخته‌اند نسبت به سايرين حساسيت کمتري در غرق شدن دارند و هنگام شناکردن و قرار گرفتن در آب اعتماد به نفس بيشتري دارند.

تقويت سلامت استخوان‌هاي نوزاد: شنا کردن ورزشي است که فعاليت و جنبش فراواني در آن وجود دارد به همين دليل براي تقويت سلامت استخوان‌ها و مفاصل مفيد است. همچنين براي کاهش علائم کودکان مبتلا به آسم نيز کمک کننده است.
توانايي شناختن و بهبود مهارت‌هاي فيزيکي: کودکاني که از سنين بسيار پايين شنا کردن را ياد مي‌گيرند از توانايي‌هاي شناختي و فيزيکي بهتري بهره‌مند مي‌شوند. شنا کردن ميتواند يک سرگرمي مناسب و مفيد براي نوزاد در حال رشد باشد
تعادل و کنترل بهتر بدن: بهبود تعادل و کنترل عضلات از مزاياي شنا کردن در سنين پايين کودکي است. چرا که در اين فرآيند قسمت‌هاي عمده‌اي از عضلات بدن درگير مي‌شوند.
 
آيا کودکان ميتوانند به تنهايي شنا کنند ؟
خير,کودکان نميتوانند به تنهايي شنا کنند,بنابراين زماني که آنها در آب هستند، نياز به حمايت شما دارند نوزادان داراي يک رفلکس هستند که به آنها احساس راحتي در استخر را ميدهد اما اين رفلکس ها بعد از 12ماه ناپديد ميشوند.
کودکان از لحاظ جسمي براي شناکردن پرورش داده نشده اند و نميتوانند به طور مستقل در استخر بمانند,حتي اگر زمان زيادي را در آنجا بگذرانند آموزش دادن بچه ها براي شناکردن,همه اش به اين معني است که آنها را باآب و شناوربودن آشنا کنيم.

مدت زمان شنا کردن نوزاد

هيچ ساعت مشخصي وجود ندارد، اما زمان ايده آل و مناسب 15تا 20دقيقه است.

مراقب نشانه هاي ناراحتي مانند:
لرز و خستگي و نق نق کردن آنها باشيد اگر کودک شما در معرض تحريک قرار دارد بلافاصله او را از آب دور کنيد قطعا زماني که کودک در آب است ,بايد اقدامات ايمني را رعايت کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره