نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

الگوهای متفاوت زنان ‌و ‌مردان برای خرید

منبع
خراسان
بروزرسانی
الگوهای متفاوت زنان ‌و ‌مردان برای خرید

خراسان/ از تفاوت ‌هاي خانم‌ها وآقايان در خريد چه مي‌دانيم و چطور مي‌توانيم از آن‌ها به شکلي سازنده بهره‌برداري کنيم؟

 يکي از دلايل بروز اختلاف بين زن ‌و ‌شوهرها که کمتر به آن پرداخته مي‌شود، تفاوت ‌هاي سبک خريد بين آن‌هاست. مطالعات روان ‌شناسي تفاوت ‌هاي قابل ‌تاملي را بين الگوها و روش‌هاي خريد بين زنان و مردان مشخص کرده است. اين‌ که دلايل اين تفاوت ‌ها در کجاست، موضوع پيچيده‌اي است که هنوز پاسخ روشني براي آن وجود ندارد. در اين مطلب اما مروري بر اين تفاوت‌ها بر مبناي يافته‌هاي مطالعات روان‌شناسي داشته‌ايم. يادتان باشد اين تفاوت‌ها هر چند گاهي مي‌توانند آزاردهنده باشند اما در عين حال مي‌توان در برخي موقعيت‌ها از آن‌ها براي سرعت بخشيدن به کار يا رسيدن به نتيجه بهتر استفاده کرد.

   محصولات تکراري و فروشگاه‌هاي تکراري
يکي از ويژگي‌هاي آقايان در خريد، توجه آن‌ها به برند است. اين موضوع در مطالعات متعددي تاييد شده است. مطالعاتي از آلمان، انگليس، ايران، مالزي و هند اين موضوع را تاييد کرده و در همه‌ آن‌ها مشخص شده است وقتي آقايان از يک برند کالايي مي‌خرند که از آن راضي هستند، احتمال بسيار زيادي وجود دارد که دوباره سراغ همان برند و حتي همان محصول بروند. به صورت کلي هم خريد تکراري يک محصول در آقايان بيش از خانم‌هاست.
اما خانم‌ها کمتر پيش مي‌آيد که يک کالاي تکراري بخرند ولي در عوض براي يک خانم احتمال بيشتري وجود دارد که از يک مغازه تکراري خريد کند. خريد از مغازه تکراري البته در شرايطي مي‌تواند روي دهد که خانم از خدماتي که آن فروشگاه ارائه مي‌دهد، راضي باشد. به صورت کلي رضايت از خدمات ارائه شده در يک فروشگاه کليد بازگشت دوباره خانم‌ها به آن جاست.
نکته      اگر مي‌خواهيد براي مردان هديه‌اي بخريد، مي‌توانيد روي خريد کالاهاي تکراري حساب کنيد. اگر رضايت از محصولي بالاست، بدون احساس گناه مانند همان کالا را بخريد و نگران تکراري بودن آن نباشيد.
اگر خانم‌تان مي‌خواهد به فروشگاهي برود که فاصله زيادي از خانه دارد، اصرار به اين که محصولات مشابه آن فروشگاه در نزديکي خانه هم پيدا مي‌شود، نداشته باشيد. گاهي اوقات بحث رضايت از کالا نيست، بحث رضايت از تجربه خريد است.
   تفاوت ديدگاه آقايان و خانم‌ها درباره ويژگي‌هاي يک فروشگاه خوب
مطالعات نشان مي‌دهد اگر در يک فروشگاه آقايان براي خريد معطل شوند، احساس نارضايتي شديدي را تجربه خواهند کرد اما در مقابل خانم‌ها مشروط به يک موضوع مهم، مشکل زيادي با معطل شدن ندارند. موضوع مهم و تاثيرگذار در خصوص خانم‌ها نوع برخورد کارکنان فروشگاه يا مغازه است. به اين معني که اگر برخورد کارکنان خوب و نشان‌دهنده ارزشي باشد که آن مجموعه براي مشتريان خود قائل است، آن وقت مي‌تواند انتظار داشته باشد که دوباره آن خانم را بين مشتريان خود ببيند. درباره آقايان اما کيفيت خدمات چندان تعيين کننده نيست و صرف معطلي مي‌تواند باعث شود تا آن آقا تمايلي به حضور دوباره در آن فروشگاه نداشته باشد.
نکته      اگر ناچار از مراجعه به فروشگاهي بسيار شلوغ هستيد، شايد بهتر باشد اين وظيفه را بر عهده خانم‌ها بگذاريد. البته يادتان باشد اگر خدمات فروشندگان ضعيف است، خيلي روي کمک آن‌ها نمي‌توانيد حساب کنيد.
در مقابل خريد از مغازه‌ها و فروشگاه‌هايي که کارکنان بداخلاق اما فرزي دارند، براي آقايان خيلي آزاردهنده نيست پس مي‌توانيد روي مشارکت آن‌ها در اين موارد بيشتر حساب کنيد.


   انتظارات متفاوت مردها و خانم‌ها از فروشندگان
در برخي مطالعات در خصوص نقشي که از فروشندگان و کارکنان مراکز خريد انتظار مي رود، تفاوت‌هايي بين زنان و مردان ديده شده است. در حالي ‌که مردان افراد شاغل در فروشگاه‌ها را در حکم افرادي که قرار است به آن‌ها درباره محصولات اطلاعات بدهند، مي‌بينند، خانم‌ها اين افراد را بيشتر در حکم افرادي که قرار است به آن‌ها در ابعاد مختلف کمک کنند، در نظر مي‌گيرند. بر اين مبنا هم احتمال اين که يک خانم از فروشنده درخواست کند خريد او را تا خودرو برايش حمل کند يا کالايي را از طبقات بالا برايش بياورد يا کالايي را برايش نگه دارد تا او برگردد، بيشتر است.
نکته    اگر فروشنده هستيد، توجه داشته باشيد که لازم است در مقابل خانم‌ها و آقايان برخوردهاي متفاوتي داشته باشيد.
   بيش از حد تعميم ندهيد
و نکته آخر اين که در تعميم دادن تفاوت ‌هاي بين زنان و مردان محتاط باشيد چرا که گاهي با تغيير کوچکي در وضعيت، تفاوت‌ها شکل مختلفي به خود مي‌گيرند. به عنوان مثال بازارگردي يکي از علايق زنانه محسوب مي‌شود و در مطالعات متعددي هم مشخص شده که خريد براي خانم‌ها موقعيتي است که طي آن مايل هستند تعاملات اجتماعي و روابط خود را تقويت کنند و بر اين مبنا خريد دسته‌جمعي براي بسياري از خانم‌ها لذت‌ بخش است. اما به‌رغم اين، وقتي گزينه خريد رفتن به تنهايي به ميان مي‌آيد موضوع مي‌تواند شکلي متفاوت به خود بگيرد. به عنوان نمونه در مطالعه‌اي در هند در سال 2012 از 50 شرکت‌ کننده‌ مرد، هيچ‌ کدام علاقه‌اي به خريد رفتن تنها نداشتند در حالي‌ که بين زنان همان مطالعه با تعداد نمونه مشابه، 13 درصد اعلام کرده بودند که به خريد رفتن تنهايي علاقه دارند. در واقع درخصوص برخي موقعيت‌ها مانند خريد لباس، مردان ترجيح مي‌دهند عضوي از خانواده يا دوستي را با خود همراه کنند تا بهتر بتوانند تصميم‌گيري کنند.
 

 
نويسنده : نرگس عزيزي| کارشناس‌ ارشد مشاوره

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره