فواید بازی لگو برای کودکان چیست؟
حامی هنر زندگی/ تاثیر لگوها بر مغز چیست؟ استفاده از لگوها یک مورد آزمایش شده است که تاثیر آن به عنوان محرک انگیزه و خلاقیت و تقویت مهارت های حیاتی شناخته شده است. بادرنظر گرفتن این موضوع در این مقاله برآنیم که به این نکته پرداخته شودکه اصلا چرا و در چه بخش هایی لگوها می توانند به رشد کودکان شما کمک کنند؟ بازی با لگو و کشف نتایج موفقیت آمیز آن به حدی گسترش یافته است که امروز تکنیکی به نام لگوتراپی نیز به عنوان یکی از درمان های موجود کودکان خاص نظیر اوتیسم به کار گرفته می شود.
تاثیر لگوها در بازی کودکان
اهمیت یادگیری در زندگی فرزندان را نمی توان دست کم گرفت حتی زمانی که آن ها فقط در حال بازی کردن هستند. معمولا مردم فکر می کنند این که کودکانشان فقط در حال بازی کردن هستند صحیح نیست و آن ها را از یادگیری باز می دارد درحالی که چنین نیست. بچه ها در حال بازی کردن درحال کسب تجربه و آموزش هستند به همین دلیل است که لگو یک اسباب بازی جالب برای همه ی بچه هاست که از قضا آموزش خوبی نیز به آن ها می دهد.
1-تقویت مهارت های حرکتی ظریف
لگوها توسعه مهارت های حرکتی ظریف و هماهنگی دست و چشم افزایش می یابد زیرا ساخت این مجموعه ها استفادهاز گروه های عضلانی کوچک تر در دست ها را هدف قرار می دهد. دستورالعمل های گام به گام ارائه شده با هریک از مجموعه بلوک های لگوها به طرز هوشمندانه ای بر هنر آموزش از طریق بازی واقعی طراحی شده است. استفاده مکرر از این عضلات در بازی با لگو باعث رشد حافظه عضلانی کودک می شد.
این اتفاق زمانی می افتد که تکرار یک عمل به ماهیچه ها اجازه می دهد بدون هیچ تلاشی تقریبا به صورت خودکار عمل کنند. برداشتن یک آجر لگو و قرار دادن آن در یک مکان خاص و انجام مجدد همان عمل یک مثالی عالی از این داستان است. کودکان هیجان ساختن را دوست دارند و می توانند ساعت ها این کار را انجام دهند و ماهیچه های کوچک قوی در دستان خود بسازند که به آنها در انجام سایر مهارت ها مانند مراحل یادگیری نوشتن کمک می کند.
2-تقویت مهارت های فضایی و بازی تعاونی
مهارت های فضایی نیز زمانی توسعه فردی می یابد که بچه ها برای طراحی پروژه هایی از لگوهای ساده انگیزه داشته باشند و تمرین حل مشکلات مختلف با استفاده از جایگزین های دیگر برای یافتن راه حل بهتر تقویت می شود. بازی با لگوها می تواند کودکان را با ماجراجویی، قهرمانان، تبهکاران، حیوانات و...که برای ساختمان لگو بسیار آسان است سرگرم کند. استفاده از مینی فیگورها و آجرهای لگو با سایر همسالان به کودکان همان مهارت هایی را می دهد که در بازی های نمایشی یا استفاده از خانه عروسک یاد می گیرند.
3-داستان سرایی و احساس موفقیت و اعتماد به نفس
ساخته های لگو به شکلی از داستان سرایی تبدیل می شود. این اسب کوچک گمشده است که در تلاش است تا اصطبل او را پیدا کند و دوستانش در این راه به او کمک می کنند. یا مادری از پسرش مراقبت می کند که برای آن روز به مدرسه می رود. ایجاد احساس موفقیت.
بچه ها وقتی با لگوها اثر شگفت انگیزی خلق می کنند درحال هیجان نشان دادن کار خود هستند. زمانی که به آن ها می گویید سازه ی آن ها فوق العاده است درواقع شور و شعف موفق شدن را در آن ها برمی انگیزانید. خودشان هم به خودی خود از این که توانسته اند با دست های کوچک خود یک طرح خاص را بسازند شگفت زده هستند واز درون به خودافتخار می کنند وبه این ترتیب نوعی خودباوری و اعتماد به نفس در آن ها شکل می گیرد.
از طرفی بازی به همین جا ختم نمی شود هربار که آن ها برای ساختن اثری موفق می شوند انگیزه ساختن لگوهای پیچیده تر نیز در آن ها ایجاد می شود.
4-افزایش مقاومت و عدم دلسردی و یادگیری مهارت های جدید
مقاومت و عدم دلسردی. ساختن با آجرهای لگو گاهی منجر به دل شکستگی می شود. یک برج زیبا با یک حرکت اشتباه فرو می ریزد. در ابتدا این ناامید کننده است. کودکانی که مرتبا از آجرهای لگوی خود استفاده می کنند بالاخره شکست را شکست می دهند! یعنی دیگر قوی شده و هر بار اثر جدیدتری می سازند این شکست و پیروزی خود از بهترین و مهم ترین درس های زندگی است که کودکان ان را با لگوسازی فرامی گیرند.
فرقی نمی کند که کودک از کتابچه آموزشی استفاده کند یا کاملاً از تخیل خود بسازد. در حال این کودک در حال حل یک معما است. وقتی بچه ها تکه های کوچک اطرالفشان را جمع می کنند تا یک ساختمان یا هوایپما را بسازند درواقع درحال ایجاد یک نظم در وسط نابه هنجاری و هرج ومرج لگوهای اطراف خود هستند انگار یک پازل چندتکه دارند و باید تکه ها را کنار هم چیده تا یک شکل کامل را تشکیل دهند.
5-تاثیر لگوها | کشف علت و معلول و علم و فناوری
علت و معلول یکی از اولین درس های علمی است که کودک می آموزد! هیجان آنقدر سرگرم کننده است که یک کودک مجبور است تا جایی که ممکن است برج بلندی بسازد. این برج به زودی بالای سر آن ها بالاتر و بالاتر می رود. سپس همه آن ها نفس خود را حبس می کنند و برج فوق العاده بلند می افتد. علم عامل محرکه همه خلاقیت های کودک است. اساس علم، ایده پردازی و اثبات عملی آن است.
لگوها این کار را به طور طبیعی از طریق تخیل انجام می دهند. یک کودک به سادگی با یک ایده می آید و سپس آن را توسعه می دهد.به زبان ساده، فناوری از تکنیک های جدید برای انجام یک کار استفاده می کند.
لگوها به کودکان می آموزند که از مواد اولیه برای تکمیل یک کار استفاده کنند. مثلا شما شاید همه روزه یک کاسه را در ظرف های خود دیده باشید اما فکرش را هم نمی کنید که کودکتان با لگوهایش می تواند همان کاسه را بسازد. این یعنی ساختن یک وسیله به وسیله تکنیک های جدید. درواقع بچه ها در ساخت لگوها از فناوری استفاده می کنند.
6-مهندسی
می خواهید یک پل بسازید؟ باید بفهمید که این پل برای ایستادگی ومقاومت به چه چیزی نیاز دارد. بچه ها به سرعت یاد می گیرند که برجی که از یک ستون ساخته شده است به سرعت سقوط می کند و سعی می کنند با آزمون و خطا ستونی بسازند که مانع از ایستادن پل سازه ای آن ها شود. بزودی آن ها اهرام یا شاید حتی برج ایفل خواهند داشت!
در نظرسنجی انجام شده توسط متخصصان جوان با موفقیت نشان داده شده است که کسانی که دارای مدرک در علوم، مهندسی یا ریاضیات هستند «به مراتب بیشتر از دانشآموزان معمولی» تجربه کاردستیها و سرگرمیهای تعاملی دارند.
ساختن اشیا یا ساختن اشیاء از کارهای چوبی، مکانیکی یا الکترونیکی ذهن آنها را مشروط کرده است. آنها را برای حل موقعیت های زندگی واقعی آموزش داده است. به عبارت دیگر، در کودکی آموخته های خود را از بازی جذب می کردند و در بزرگسالی از آن برای پیشرفت شغلی خود استفاده می کردند
7-تاثیر لگوها | خلاقیت و ریاضی
هراثری که کودک با لگو می سازد درواقع نوعی خلق هنر است. تخیل کودک بدون محدودیت است. کودکان با صدها قطعه کوچک به خالق تبدیل می شوند. آنها میتوانند از چرخها، شکلها و حتی چهرههای «مردم» برای ساختن ایدهها در ذهن خود استفاده کنند. می تواند مفید، سرگرم کننده و یا حتی درمانی باشد.
حجم، کمیت، تناظر یک به یک، تقارن، الگوها و موارد دیگر همه میتوانند هنگام بازی با لگو یا دوپلو نشان داده شوند. جمع و تفریق را فراموش نکنید. هنگامی که به یک کودک تعداد محدودی لگو می دهید تا کل پروژه خود را تکمیل کند آن ها یاد می گیرند که هر کدام از یک آن لگوها مهم است.
آن ها شروع به درک این نکته می کنند که هر آجر، مینی فیگور و قطعه ارزشی دارد! کودکان حتی می توانند کار پیچیده جیره بندی منابع خود را برای تکمیل شاهکار خود آغاز کنند. مهارت های بسیار مهمی وجود دارد که کودکان از لگوها یاد می گیرند و تنها کاری که باید انجام دهند این است که بازی کنند!
تاثیر بازی لگو بر کودکان با نیازهای خاص نظیر اوتیسم
کودکان مبتلا به اوتیسم تمایل دارند چند چیز را به شدت دوست داشته باشند. بازیدرمانگران سالهاست که بر اساس احساسات اوتیسمی ساخته شدهاند تا به کودکان کمک کنند تا مهارتهایی مانند همکاری، ارتباط و تفکر نمادین را بیاموزند. اکنون، گروهی از محققان دریافتهاند که اسباببازیهای ساخت لگو ابزاری ویژه برای درمان اوتیسم هستند و راهی عالی برای کمک به کودکان اوتیسمی برای ایجاد علاقهای که میتوانند با همسالان معمولی خود به اشتراک بگذارند.
کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار متفاوت از همسالان معمولی خود بازی می کنند. آنها تمایل دارند به تنهایی بازی کنند یا در بازی های موازی شرکت کنند (دو کودک یک کار را انجام می دهند، اما هر کدام به تنهایی).
در حالی که کودکان اوتیستیک ممکن است خطوط یا اقداماتی از فیلم یا تلویزیون را به خاطر بسپارند و بخوانند، به ندرت آنچه را که آموختهاند با تفسیرهای بدیع خود از شخصیتها یا داستانها گسترش میدهند.
و در حالی که کودکان اوتیستیک ممکن است بازی کنند، اغلب در همکاری، نوبت کاری یا کار در جهت یک هدف مشترک با مشکل مواجه هستند. بیشتر کودکان مبتلا به اوتیسم علاوه بر بازی متفاوت، الگوهای بازی یا روال خاصی دارند که آنها را بارها و بارها به روش های یکسان تکرار می کنند.
1-چرا لگو درمانی ایجاد شد؟
اسباببازیهای ساخت لگو در بین کودکان اوتیسمی محبوبیت فوقالعادهای دارند. آن ها یک فعالیت ساده، قابل پیش بینی و تکرار پذیر را ارائه می دهند که می تواند به تنهایی و بدون کمک خارجی انجام شود. آنها همچنین بخشی از سیستم اسباب بازی هایی هستند که ظاهر و رفتار مشابهی دارند. LEGO ها همچنین پاداش های اضافی را ارائه می دهند:
نیاز به مهارت های حرکتی ظریف قوی و قدرت قابل توجه دست
نیاز به مهارت های فضایی، بصری و تحلیلی داشتن ارزش ذاتی در جهان گسترده تر (بازی لگو جهانی است و مدل ها و ساختارهای لگو نه تنها به عنوان مدل های اسباب بازی بلکه به عنوان اشکال هنری نیز به خوبی شناخته شده اند) دکتر دانیل لگاف، عصبروانشناس بالینی، با توجه به اینکه بسیاری از کودکان اوتیستیک قبلاً به لگوها علاقه دارند و آنها را دوست دارند، آزمایش با لگو درمانی را در سال 2003 آغاز کرد.
ایده او ایجاد یک برنامه مهارتهای زندگی مؤثر بود که میتوان آن را در موقعیتهای مختلف مورد استفاده قرار داد و قابل انتقال به واقعی باشد. تعاملات همسالان در جهان در سال 2004، او مقاله ای را منتشر کرد که نتایج مثبتی را از برنامه ای که ایجاد کرد را نشان می داد.
امروزه کتابها و برنامههایی وجود دارد که همگی بر روی لگو درمانی متمرکز شدهاند. در حالی که انواع رویکردهای رفتاری و رشدی برای درمان وجود دارد، بیشتر آنها از تکنیکهای مشابهی برای درگیر کردن کودکان استفاده میکنند و آن ها را ملزم به ایجاد مهارتهایی برای دستیابی به اهداف مرتبط با بازی میکنند.
2-تاثیر لگوها | نحوه عملکرد لگو تراپی
هدف لگو درمانی ایجاد انواع مهارت هایی است که می تواند به کودکان اوتیستیک کمک کند تا با همسالان خود ارتباط بهتری برقرار کنند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و همکاری کنند. این بدان معناست که کودکانی که احتمالاً از لگو درمانی سود می برند، حداقل تا حدودی کلامی هستند و می توانند دستورالعمل های بصری و کلامی را دنبال کنند.
در ابتدایی ترین شکل لگو درمانی، کودکان به صورت گروهی کار می کنند و نقش های زیر را بر عهده می گیرند:
مهندس: مجموعهای از دستورالعملها برای مدل دارد و باید آجرها را از تامینکننده درخواست کند و سازنده را راهنمایی کند تا مدل را کنار هم بگذارد.
تامین کننده: آجرهای لگو را در اختیار دارد و در صورت درخواست اقلام مورد نیاز مهندس را تامین می کند
سازنده: آجرها توسط تامین کننده به او داده می شود و باید دستورالعمل های داده شده توسط مهندس را برای ساخت مدل دنبال کند.
یک تسهیل کننده بزرگسال در صورت نیاز با گروه کار می کند تا مهارت حل مسئله، ارتباط و مشارکت را تشویق کند. در برخی موارد، چندین درمانگر با هم کار می کنند و از لگوها برای ایجاد مهارت های حرکتی، تسهیل گفتار و تقویت ارتباطات اجتماعی استفاده می کنند.
درمانگران درگیر با لگو درمانی ممکن است کاردرمانگر، گفتار درمانگر، درمانگر رفتاری یا حتی روانشناس باشند. لگو درمانی همچنین می تواند برای تشویق بازی خلاقانه و همکاری از طریق داستان سرایی، فعالیت های نمایشی و نوآوری گسترش یابد. به عنوان مثال، یکی از نسخههای درمان لگو از کودکان میخواهد تا نسخههایی از دنیای وانمودی توصیفشده در یک داستان را با هم بسازند، یا با هم همکاری کنند تا وسیلهای بسازند که ویژگیهای خاصی داشته باشد یا بتواند در یک موقعیت خاص حرکت کند