نماد آخرین خبر

حدود ۴۰ درصد از موارد جدید سرطان در آمریکا قابل پیشگیری است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حدود ۴۰ درصد از موارد جدید سرطان در آمریکا قابل پیشگیری است

ایسنا/طبق نتایج یک مطالعه جدید که توسط «انجمن سرطان آمریکا» انجام شده است، حدود ۴۰ درصد از موارد جدید سرطان و تقریبا نیمی از مرگ و میرها در افراد بالای ۳۰ سال در ایالات متحده به عوامل خطرناک قابل پیشگیری مرتبط است.

 متخصصان به طور کلی ۱۸ عامل خطرناک قابل اصلاح را در ۳۰ نوع سرطان شناسایی کردند. به گفته آنها این عوامل با ۷۰۰ هزار مورد جدید سرطان و بیش از ۲۶۲ هزار مرگ در سال ۲۰۱۹ مرتبط بوده‌اند.

دکتر «عارف کمال»، مدیر ارشد انجمن سرطان آمریکا، تاکید کرد افراد می‌تواند با تغییر سبک زندگی خود خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

دکتر کمال می‌گوید هرچند سرطان به عوامل مختلفی بستگی دارد اما نباید نقش سبک زندگی را در ایجاد این بیماری دست کم گرفت.

به گفته وی، خطرات قابل تغییر نسبت به سایر عوامل، سهم قابل توجهی در بروز سرطان و مرگ و میر دارند. به عنوان مثال قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به «دی‌اِن‌اِی» آسیب برساند و منجر به سرطان پوست شود یا سلول‌های چربی هورمون‌هایی تولید می‌کنند که می‌توانند موجب رشد یک نوع سرطان‌ خاص شوند.

به گفته او، این باور که سرطان تنها به عوامل ژنتیکی بستگی دارد و قابل پیشگیری نیست، تفکر اشتباهی است.

این مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و عوامل خطرناک قابل اصلاح در بروز ۱۹ نوع سرطان نقش دارند. به گفته متخصصان این عوامل حداقل ۸۰ درصد موارد جدید از ۱۰ نوع سرطان را تحت تاثیر قرار داده‌اند. به عنوان مثال ۹۰ درصد موارد جدید سرطان‌های پوست مرتبط با اشعه ماوراء بنفش و تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم مرتبط با عفونت اچ‌پی‌وی بوده است، عواملی که می‌توان از آن پیشگیری کرد.

سیگار یکی از اصلی‌ترین عوامل خطرناک است

بر اساس این مطالعه، سیگار یکی از اصلی‌ترین عوامل خطرناک است که تقریبا در ایجاد یک پنجم سرطان‌ها و تقریبا یک سوم مرگ و میرها در این کشور نقش داشته است. سایر عوامل خطرناک نیز عبارتند از اضافه وزن، مصرف الکل، عدم تحرک، رژیم غذایی نامناسب و عفونت‌هایی مانند اچ‌پی‌وی.

بیشتر موارد سرطان ریه نیز تحت تاثیر عوامل خطرناک قابل اصلاح بوده‌اند.

براساس این تحقیق، اکثریت قریب به اتفاق مبتلایان به سرطان ریه یعنی بیش از ۱۰۴ هزار مورد در بین مردان و ۹۷ هزار مورد در بین زنان، یا خودشان سیگار مصرف می‌کردند یا در معرض دود سیگار قرار گرفته‌ بودند.

اضافه وزن، دومین عامل اصلی ابتلا به سرطان

به گزارش یورونیوز، پس از استعمال دخانیات، اضافه وزن دومین عامل اصلی ابتلا به سرطان بود که با حدود ۵ درصد موارد جدید در مردان و نزدیک به ۱۱ درصد موارد در زنان مرتبط است. مطالعه جدید نشان داد که اضافه وزن همچنین با بیش از یک سوم مرگ و میر ناشی از سرطان آندومتر، کیسه صفرا، مری، کبد و کلیه مرتبط است.

مطالعه دیگری که اخیرا انجام شده نیز حاکی از آن است که خطر ابتلا به سرطان‌های خاص در افرادی که از داروهای کاهش وزن و دیابت مانند «اوزمپیک» و «وگووی» استفاده می‌کنند به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

دکتر «مارکوس پلشیا»، مدیر ارشد پزشکی انجمن مقامات بهداشت ایالتی و منطقه‌ای گفت: چاقی از برخی جهات به اندازه سیگار کشیدن می‌تواند برای افراد خطرناک باشد.

او که پیش‌تر مطالعاتی را روی پیشگیری از سرطان انجام داده است، می‌گوید مداخله در مجموعه‌ای از عوامل خطر رفتاری اصلی به عنوان مثال ترک سیگار، خوب غذا خوردن و ورزش کردن، می‌تواند تفاوت چشمگیری در میزان و پیامدهای بیماری‌های مزمن مانند سرطان ایجاد کند.

پلشیا تاکید کرد سیاست گذاران و مقامات بهداشتی باید محیط‌هایی را ایجاد کنند که انتخاب زندگی سالم برای مردم را راحت‌تر کنند. به گفته او، این امر به ویژه برای افرادی که در محله‌های محروم زندگی می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، جایی که ممکن است ورزش کردن ایمن یا رفتن به فروشگاه و تهیه غذای سالم آسان نباشد.

به گفته کارشناسان، از آنجایی که نرخ ابتلا به سرطان زودرس در ایالات متحده افزایش یافته است، ایجاد عادت‌های سالم در مراحل اولیه بسیار مهم است. پس از کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن دارند، سیگار کشیدن یکی دیگر از عادت‌هایی است که ترک آن به مراتب سخت‌تر است.

هیچ‌وقت برای انتخاب سبک زندگی سالم دیر نیست

با این حال به گفته پلشیا، هیچ وقت برای ایجاد این تغییرات دیر نیست و تغییر در سبک زندگی و سالم زندگی کردن می‌تواند در مراحل بعدی زندگی تاثیر عمیقی داشته باشد.

کارشناسان می‌گویند ایجاد تغییرات در شیوه زندگی و سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به صورت نسبتا سریع کاهش دهد.

کمال در پایان تصریح کرد: سرطان چیزی است که بدن شما هر روز با تقسیم سلولی با آن مبارزه می‌کند. این خطری است که شما هر روز با آن روبرو هستید و همچنین به این معنی است که کاهش عوامل خطرناک می‌تواند برای شما مفید باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره