نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

13 دلیل افزایش وزن که ممکن است ندانید

منبع
بروزرسانی
13 دلیل افزایش وزن که ممکن است ندانید

webMD/ گاهی اوقات یک وضعیت پزشکی دلیل افزایش وزن افراد است. در مورد چند علت بالقوه و راهکار مدیریت این مشکلات بیشتر بدانید. 

1. کم کاری تیروئید
اگر تیروئید که مانند یک غده پروانه‌ای شکل کوچک در گردن است، تولید هورمون‌های کافی را متوقف کند، ممکن است باعث افزایش شود. کمبود هورمون‌های کافی باعث نازک شدن مو و حتی خشکی پوست شود. ممکن است احساس سردی، خستگی، یبوست و افسردگی به فرد دست دهد. یک آزمایش خون ساده می‌تواند پایین بودن سطح هورمون‌ها را تائید کند و درمان دارویی به بیمار کمک می‌کند تا زندگی طبیعی خود را داشته باشد.

2. افسردگی

افزایش وزن و حتی چاقی از عوارض فیزیکی افسردگی است. افراد مبتلا به این اختلال خلقی، سطح بالاتری از هورمون استرس کورتیزول را دارند که ممکن است باعث تجمع چربی در اطراف شکم آنها شود. داروهای خاصی که برای درمان بیماری افسردگی استفاده می شوند نیز باعث افزایش وزن خواهد شد. اگر احساس افسردگی می‌کنید، با پزشک یا روانشناس خود مشورت کنید. 

3. بی‌خوابی
افرادی که کمتر از 6 ساعت در شبانه‌روز می‎خوابند، چربی بدنشان بیشتر است. 8 ساعت خواب، بهترین روش برای کاهش وزن است و کمبود خواب می‌تواند باعث تولید بیش از حد هورمون‌های کورتیزول و انسولین شود. همچنین کم‌خوابی می‌تواند هورمون‌هایی که سیگنال گرسنگی را نشان می‌دهند، از بین ببرد و باعث افزایش هوس خوردن غذاهای پرچرب و شیرین شود. 

4. یائسگی
استروژن پایین در دوران یائسگی باعث افزایش چربی دور شکم می‌شود اما هورمون کمتر، تنها دلیل نیست. گرگرفتگی، بدخوابی و بدخلقی که به پایان باروری زنان مرتبط است، ممکن است مانع تغذیه مناسب و سالم و ورزش شود. اگر احساس کم خوابی و افسردگی می‌کنید، ممکن است به جای میل به یک وعده غذایی مغذی، به سراغ شرینی‌جات بروید. با داشتن این علائم حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

5. بیماری کوشینگ
معمولا کورتیزول به حفظ فشار خون و قند خون در محدوده سالم کمک می‌کند اما زمانی که غدد فوق کلیوی بیش از حد از این هورمون استرس تولید می‌کنند، باعث تجمع چربی دور شکم و گردن خواهد شد. این مشکل باعث کبودی و ضعف در اندام بدن و گرد شدن صورت می‌شود. 

6. سندرم تخمدان پلی کیستیک 
هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند به یک زن بگوید به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلاست. شما ممکن است پریود نشوید، موهای زائد صورت و بدن شما بیشتر شود یا دچار آکنه شوید و حتی کیست روی تخمدان رشد کند. که می‌توان دلیل آن را افزایش هورمون مردانه آندروژن دانست. در این شرایط حتی بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شود، و باعث بالا رفتن وزن خواهد شد. اما نگران نباشید؛ پزشک می‌تواند به تعادل و جایگزینی هورمون‌ها کمک کند. 


7. نارسایی احتقانی قلب
احتقان به معنی تجمع مایعات در بدن به علت کاهش توانایی پمپاژ خون توسط قلب است. زمانی که قلب به اندازه کافی خون پمپاژ نمی‌کند، افزایش ناگهانی وزن حدود 2 الی 3 پوند در روز و یا بیش از 5 پوند در هفته (هر یک پوند مساوی 0.456 کیلوگرم است) وضعیت را وخیم‌تر می‌کند. می تواند باعث ورم کردن پاها، مچ پا، نبض تند، تنفس سنگین، فشار خون بالا، از دست دادن حافظه و گیجی شود. 

8. آپنه خواب
اگر خر و پف می‌کنید یا در طول روز احساس خواب‌آلودگی دارید، می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد. اضافه وزن یا چاقی یکی از دلایل آپنه خواب است اما می‌تواند یک نوع علامت هم باشد. این وضعیت احتمال ابتلا به مشکلات کبدی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. 

9. اِدم
کمی پف کرده‌اید؟ این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما آب زیادی را در بازوها و پاهای خود نگه دارد. بدن متورم شده و احساس سفت شدن در اندام احساس می‌شود و حرکت آن سخت است. بیماری ادم چیز مهمی نیست. قرص‌های ضد آب با تجویز پزشک می‌توانند به برطرف شدن آن کمک کنند اما باید علت زمینه‌ای آن مانند بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی و ریوی را پیدا کرد. 


10. سندرم متابولیک
وجود گروهی از عوامل خطرساز که باهم اتفاق می افتد و شانس ابتلا به بیماری‌های قبلی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهد. فشار خون، قند خون، کلسترول و چربی بدن شما ممکن است در سطوح ناسالم و بدون هیچ علامت واضحی باشد بجز چربی‌های اضافی که در اطراف شکم شما جمع شده‌اند. با مراجعه به پزشک و تغییر رژیم غذایی و ورزش می توانید این سندرم را مدیریت کنید. 

11. دیابت 
بسته به نوع دیابتی که دارید، می‌توانید این بیماری را با ترکیب رژیم غذایی، ورزش، انسولین و دارو درمان کنید. انسولین کمک می‌کند ذخیره انرژی را برای بدن آسان‌تر کند که اغلب باعث افزایش وزن خواهد شد. همچنین برای جلوگیری از افت قند خون در برخی از درمان‌های دیابت، ممکن است غذای بیشتری بخورید. با پزشک خود برای کنترل دیابت، رژیم غذایی و داروها مشورت داشته باشید. 

12. استروئیدها
پزشک‌ها ممکن است به آنها کورتیکواستروئید بگویند و از آنها برای درمان آسم، برخی از انواع آرتریت و سایر بیماری‌ها استفاده شود. هرچه دوز بالاتر استروئید مصرف کنید، احتمال گرسنگی شما بیشتر می‌شود که می‌تواند باعث پرخوری و افزایش وزن شما شود. اگر برای درمان مشکلات خود داروهای استروئیدی مصرف می‌کنید، با پزشک خود درباره عوارض جانبی این داروها مشورت کنید. 

13. داروهای رایج
گاهی اوقات دانشمندان به قطع یقین نمی‌دانند که چرا یک دارو باعث افزایش وزن می‌شود. یک نوع دارو ممکن است باعث گرسنگی شود یا دیگری کالری‌سوزی را کند کرده یا نحوه جذب مواد مغذی را تغییر دهد و یا حتی باعث شوند بدن شما به آب وابسته شود. از این دسته داروهای رایج می‌توان به داروهای ضدبارداری، ضد روانپریشی، ضد افسردگی و داروهای صرع و برخی داروهای فشار خون بالا نام برد. 
نویسنده: Melinda Ratini
مترجم: سمیه کمالیان


https://www.webmd.com/obesity/ss/slideshow-weight-gain-conditions

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره