نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

جراحان در اکوادور توده مو یک کیلویی را از معده زنی خارج کردند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
جراحان در اکوادور توده مو یک کیلویی را از معده زنی خارج کردند

ایسنا/جراحان در اکوادور موفق شدند یک زن ۲۴ ساله را از یک وضعیت بحرانی نجات داده و در طی یک عمل جراحی ۴۵ دقیقه‌ای، یک توده بزرگ مو را از شکم او خارج کنند.

این توده مو با گذشت زمان آنقدر حجیم شده بود که از بیرون قابل لمس بود.

پزشکان بیمارستان عمومی وردی سوالوس بالدا جزئیات بیشتری از این مورد نادر ارائه کردند. بر اساس گزارش این بیمارستان، موها در معده این زن دست‌کم از دو سال پیش شروع به جمع شدن کردند.

توده مو باعث درد شدید معده، استفراغ مکرر و مشکل فزاینده در بلع غذا و مایعات برای این زن شد.

این زن جوان زمانی که توسط پزشکان این بیمارستان معاینه شد، به دلیل ناتوانی در غذا خوردن، مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست داده بود.

توده ای که پزشکان از معده او بیرون کشیدند ۴۰ سانتی‌متر طول و یک کیلوگرم وزن داشت. توده مو در معده این بیمار آنقدر بزرگ شده بود که شروع به خزیدن به روده‌های او کرده بود.

بی‌اختیاری موخوری چیست؟

به گزارش یورونیوز، از نظر پزشکی، این توده به عنوان بنداک یا بزوار (bezoar) شناخته می‌شود. اصطلاح بنداک برای هر جرم خارجی که در بدن انسان به دام می‌افتد و امکان خروج ندارد به کار گرفته می‌شود. بزوارها معمولاً در دستگاه گوارش تشکیل می‌شوند و اغلب از مو یا الیاف بلعیده شده تشکیل شده‌اند.

«پدرو لواتو»، پزشک ارشد در این عمل جراحی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این توده‌ای بود که کل معده را پر کرده بود و حتی می‌توانستیم با یک لمس ساده،‌ آن را از بیرون احساس کنیم.»

این بیانیه به جزئیات اینکه چرا این زن این حجم از موی زیاد را بلعیده است، نمی‌پردازد. اما به گفته دکتر لواتو، تشخیص‌ها حاکی از آن است که این زن به یک بیماری «روانی عاطفی» مبتلا شده است.

بزوارهای مودار یکی از عوارض شناخته شده تریکوفاژی به معنی وسواس موخوری است. تریکوفاژی نوعی اختلال در خوردن است که در آن افراد مجبور به قورت دادن موهای خود هستند.

تریکوفاژی اغلب با تریکوتیلومانیا به معنی بی‌اختیاری کندن موها نیز همراه است.

به گفته پزشکان، این عمل جراحی نه تنها زن را از گرسنگی کشیدن‌های خطرناک نجات داد، بلکه به موقع انجام شد تا از صدمات بیشتر به معده او جلوگیری شود.

این زن از بیمارستان مرخص شده و بنا به گزارش‌ها تحت مراقبت‌های کامل قرار دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره