نماد آخرین خبر

سازمان ملل: ایدز سال گذشته در هر دقیقه جان یک نفر را گرفت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سازمان ملل: ایدز سال گذشته در هر دقیقه جان یک نفر را گرفت

ایسنا/سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای اعلام کرد سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) حدود ۴۰ میلیون نفر به ویروس «اچ آی وی» مبتلا بودند که سبب ایدز می‌شود و بیش از ۹ میلیون نفر نیز هیچ درمانی دریافت نکرده‌اند که هر دقیقه باعث مرگ یک نفر به دلیل بیماری‌های مرتبط با ایدز شده است.

 این داده‌ها نشان می‌دهد اگرچه پیشرفت‌هایی برای پایان دادن به همه گیری جهانی ایدز در حال انجام است و سرعت پیشرفت آن کاهش یافته اما همزمان بودجه برای مقابله با آن هم کاهش یافته و عفونت‌های جدید در چهار منطقه از جمله اروپای شرقی، آسیای مرکزی و آمریکای لاتین و مناطقی از خاورمیانه و شمال آفریقا در حال افزایش است.

بر اساس گزارش UNAIDS، آژانس سازمان ملل متحد که رهبری تلاش جهانی برای پایان دادن به این بیماری را بر عهده دارد، در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۳۰ هزار نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست دادند که کاهش قابل توجهی نسبت به ۲.۱ میلیون مرگ در سال ۲۰۰۴ است.

اما این رقم جدید بیش از ۲ برابر هدف تعیین شده برای سال ۲۰۲۵ یعنی کمتر از ۲۵۰ هزار مرگ است.

این گزارش می‌گوید نابرابری جنسیتی خطرات را برای دختران و زنان در کشورهای مختلف افزایش می‌دهد و به میزان ابتلای بسیار بالای اچ آی وی در بین نوجوانان و زنان جوان در برخی از نقاط آفریقا اشاره می‌کند.

این گزارش همچنین می‌گوید نسبت عفونت‌های جدید در سطح جهانی در جوامع به حاشیه رانده شده که با محرومیت و تبعیض روبرو هستند از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۵۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

وینی بیانیما، مدیر اجرایی UNAIDS در این خصوص می‌گوید: رهبران جهان تعهد کردند که تا سال ۲۰۳۰ به همه گیری ایدز به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی پایان دهند. آنها تنها در صورتی می توانند به وعده خود عمل کنند که اطمینان حاصل کنند ابزارها، دانش و امکانات لازم برای واکنش و مقابله با اچ آی وی را در اختیار دارند.

به عنوان بخشی از این تعهد، رهبران کشورهای جهان وعده داده‌اند تا سال ۲۰۲۵ تعداد عفونت‌های جدید اچ آی وی را به کمتر از ۳۷۰ هزار نفر در سال کاهش دهند اما این گزارش می‌گوید در سال ۲۰۲۳، عفونت‌های جدید با ۱.۳ میلیون نفر، بیش از سه برابر بیشتر بوده است.

این گزارش در عین حال می‌گوید سال گذشته از بین ۳۹.۹ میلیون نفری که در سطح جهان با اچ آی وی زندگی می کردند، ۸۶ درصد از وضعیت خود مطلع بودند، ۷۷ درصد به درمان دسترسی داشتند و ویروس در ۷۲ درصد کنترل شده بود.

بنابر گزارش یورونیوز، سزار نونیز، مدیر دفتر UNAIDS نیویورک در یک کنفرانس خبری گفت در درمان اچ آی وی پیشرفت‌هایی حاصل شده و تزریق‌هایی که می‌توانند به مدت ۶ ماه در بدن باقی بمانند اما هزینه سالانه دو دُز آن ۴۰ هزار دلار است که برای همه افراد مبتلا به ویروس به جز ثروتمندترین‌ها غیرقابل دسترس است.

او گفت UNAIDS از سازنده دارو خواسته تا آن را با هزینه کمتری برای کشورهای با درآمد کم و متوسط در دسترس قرار دهد. به گفته این مقام ارشد سازمان ملل متحد قرار است در این مورد در بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی ایدز که در مونیخ برگزار می‌شود بحث صورت گیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره