نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

خوراکی‌های مفید برای جلوگیری از ریفلاکس اسید معده

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
خوراکی‌های مفید برای جلوگیری از ریفلاکس اسید معده

آخرین خبر/ اگر پس از خوردن غذا به طور ناگهانی سوزشی در قفسه سینه احساس کردید، شاید فکر کنید فقط یک سوء هاضمه است اما این را هم در نظر بگیرید که ممکن است دچار مشکل ریفلاکس معده باشید. اگر چندین بار در هفته این سوزش را تجربه می کنید، ممکن است به نسخه مزمن این بیماری به نام رفلاکس معده (بازگشت اسید به مری) مبتلا شده باشید. 

به نقل از  healthline، اگر به زبان ساده توصیف کنیم، وقتی غذا می‌خورید، غذا از سمت مری به سمت معده می‌رود. در انتهای مری، عضله ای به نام (LES) قرار دارد که مانند یک کمک ایمنی عمل می‌کند که اسید معده را در داخل معده نگه دارد. وقتی این (LES) ضعیف می شود، اسید معده به مری شما وارد شده و باعث ایجاد سوزش سردل می شود. 
خبر خوب اینکه تغییرات رژیم غذایی میتواند تفاوت بزرگی در کاهش دفعات و شدت ریفلاکس اسید ایجاد کند. آیا یک رژیم غذایی مناسب برای همه وجود دارد؟ خیر، اما همه باهم فرق دارند. برخی از الگوهای رایج وجود دارد که نشان می دهد از خوردن کدام غذاها اجتناب یا کدام یک را مصرف کنید. 
سیب زمینی سرخ کرده نخورید
اگر ریفلاکس اسیدی داشته باشید، برای علاقمندان فست فود خبر بدی داریم. چربی بالای زیاد سیب زمینی سرخ کرده، باعث افزایش ریفلاکس شما خواهد شد. از چربی دوری کنید. 

کراکرهای نمکی بخورید
ممکن است شما این پیشنهاد را از نوع داروهای مادربزرگی تصور کنید اما این توصیه را دست کم نگیرید. این مواد غذایی می توانند به خنثی سازی اسید معده کمک کنند و باعث کاهش احساس سوزش شوند. البته حواستان به مصرف نمک باشد. 
از خوردن قهوه اجتناب کنید
گاهی بدون شواهد علمی و رسمی، برخی از مردم از ریفلاکس پس از خوردن قهوه شکایت دارند. اگر شما فکر می‌کنید خوردن قهوه باعث تحریک ریفلاکس اسید شما می شود، سعی کنید آن را کمتر مصرف کنید. 
شیرین بیان بخورید
وقتی صحبت از طعم قوی شیرین بیان می شود، عده ای از مردم یا آن را دوست دارند یا از آن متنفر هستند. اما اگر با ریفلاکس معده دست و پنجه نرم می کنید، یک دمنوش چای شیرین بیان همان مسکن سوزش معده شماست. 
از نوشیدنی‌های گازدار دوری کنید
حباب های موجود در نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه، داخل معده شما گسترش پیدا می کنند. اگر یک نوشابه در بسته را تکان دهید، حباب ها در پشت در بطری تجمع می کنند و منتظر هستند از آن خارج شوند. اگر نوشیدنی شما از نوع اسیدی باشد، وضعیت معده و سوزش قفسه سینه شما را بدتر می کند. 
بلغور جو دوسر بخورید
جو دوسر خوب می تواند به کنترل علائم ریفلاکس اسید معده شما با وجود فیبر و غلات کامل موجود در آن کمک کند. غلات موجود در جو دوسر می تواند به دیابت و بیماری های قلبی عروقی کمک کند. 
عسل بخورید
موزیک فیلم «مری پاپینز» توصیح می کند که یک قاشق شکر به درمان کمک میکند اما شاید باید به جای آن، عسل را پیشنهاد میداد. عسل می تواند به درمان زخم معده، اسهال و ریفلاکس اسید معده کمک کند. 

در خوردن شکلات احتیاط کنید
متاسفانه اگر ریفلاکس اسیدی داشته باشید، از خوراکی های کافئین دار مثل شکلات باید دوری کنید. شکلات علاوه بر کافئین، چربی زیادی نیز دارد و مشکلا شما را بیشتر می کند. 
زنجبیل بخورید
زنجبیل به تنهایی برای سوزش معده ناشی از مشکل ریفلاکس اسید معده مفید است.
احتیاط در خوردن محصولات لبنی
کشف محرک های ریفلاکس اسید می تواند مشکل باشد. مثلا برخی افرادی که به ریفلاکس مبتلا هستند، مشکلی با مصرف شیر گاو ندارند اما برخی دیگر در قسمت قفسه سینه احساس سوزش می‌کنند.  
چربی موجود در شیر می تواند باعث ریفلاکس شود و احتمال بازگشت اسید معده به سمت مری را بیشتر کند. اگر این مشکل را دارید، ترجیحا شیر کم چرب مصرف کنید. اگر عدم تحمل لاکتوز دارید، واکنش بدن شما به قند موجود در شیر باعث تشدید ریفلاکس اسید معده شما می شود. 
کمتر گوجه فرنگی بخورید
گوجه فرنگی مانند دیگر میوه های اسیدی مانند پرتقال و آناناس می‌تواند ریفلاکس اسید معده شما را تشدید کند. در نظر داشته باشید اگر هر چه اسیدیته غذا بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که علائم شما را تحریک کند. 

سرکه بالزامیک بخورید
اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک دارای نوع خاصی از پروبیوتیک است که به هضم خوب غذا کمک میکند. باید بدانید هر چقدر غذا برای مدت طولانی تری در معده باقی بماند، احتمال بازگشت اسید به مری بیشتر می شود. سرکه بالزامیک برای برطرف شدن مشکلات دیگری همچون فشار خون بالا و کلسترول کمک می‌کند. 

مترجم: سمیه کمالیان

https://www.healthline.com/health/gerd/foods-to-avoid

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar