نماد آخرین خبر

اَبَرمیکروبی که می‌تواند جرقه همه‌گیری بعدی باشد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اَبَرمیکروبی که می‌تواند جرقه همه‌گیری بعدی باشد

ایسنا/یک باکتری که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است و به طور بالقوه می‌تواند جرقه همه‌گیری بعدی را ایجاد کند تاکنون در چندین کشور جهان از جمله انگلیس مشاهده شده است. 

 نمایندگان سازمان جهانی بهداشت (WHO) در یک جلسه توجیهی در مورد تأثیر بالقوه مرگبار یک باکتری کمتر شناخته شده به نام «کلبسیلا پنومونیه» هشدار دادند.

این پاتوژن (عامل‌ بیماری‌زا) در کشورهای مختلف از جمله انگلیس، ایالات متحده، الجزایر، آرژانتین، استرالیا، کانادا، کامبوج، چین، هند، عمان، سوئیس، تایلند و چندین کشور دیگر دیده شده است. با این حال از بین این کشورها، ۱۲ کشور - از جمله انگلیس - یک گونه خاص نگران کننده را گزارش کردند که به یک اَبَرمیکروب مقاوم در برابر تمام آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان آن تبدیل شده است.

این در حالی است که در یک گزارش جداگانه از سوی مدیران سازمان جهانی بهداشت، از کلبسیلا پنومونیه به عنوان یک پاتوژن پرخطر نام برده شده است که می تواند جرقه همه گیری بعدی را ایجاد کند.

در حالی که کلبسیلا پنومونیه سالهاست که وجود دارد، کارشناسان به طور فزاینده ای در مورد سویه خطرناک آن به نام hvKp نگران شده اند.

توانایی در ایجاد بیماری شدید در این زمینه به معنای افزایش توانایی برای بیمار کردن افراد سالم است، نه فقط گروه‌هایی مانند افراد مسن یا افراد دارای نقص ایمنی مانند مبتلایان به سرطان که به طور معمول در برابر این نوع عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر هستند.

در همین حال، یک زیرسویه خاص از hvKp که hvKp ST۲۳ نامیده می‌شود، در برابر آنتی‌بیوتیک‌هایی به نام «کارباپنم‌»ها مقاوم شده است.

این داروها آخرین گزینه باقیمانده برای زمانی هستند که سویه‌ای از باکتری‌ها مانند کلبسیلا پنومونیه نسبت به سایر داروهای رایج‌تر ایمن شده‌اند.

این بدان معناست که در بسیاری از کشورها، پزشکان نمی توانند کاری انجام دهند جز اینکه سعی کنند بیمار را به اندازه کافی زنده نگه دارند تا بدن او به تنهایی بدون کمک دارویی مستقیم با عفونت مبارزه کند.

گزارش سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: همچنین سناریوی بدتر این است که این گونه‌ها ظرفیت ایجاد «شیوع» و آلوده کردن افراد بیشتری را دارند.

به گزارش «دیلی میل»، کلبسیلا پنومونیه یکی از علل اصلی عفونت های بیمارستانی در نظر گرفته می شود.

این باکتری همچنین می تواند انواع دیگر مشکلات سلامتی جدی از جمله عفونت های دستگاه ادراری، مننژیت، عفونت خطرناک غشای اطراف مغز و نخاع و حتی سپسیس کشنده را ایجاد کند.

آنتی‌بیوتیک، اساس پزشکی مدرن است و بدون این دارو، بسیاری از روش‌های درمانی از جمله عمل جراحی، درمان سرطان و پیوند عضو ممکن نیست.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است در صورتی که اقدام فوری صورت نگیرد، مقاومت به آنتی‌بیوتیک می‌تواند به مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ منجر شود.

سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار می‌دهد اطلاعات افراد در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها به‌شدت اندک است، به این معنی که ممکن است بدون اینکه بدانند، آنتی‌بیوتیک را به دلیلی اشتباه مصرف کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar