نماد آخرین خبر

شوره سر می‌تواند خطر سرطان سینه را افزایش دهد!

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
شوره سر می‌تواند خطر سرطان سینه را افزایش دهد!

آخرین خبر/ دیلی میل؛ مطالعه هشداردهنده نشان می‌دهد که شوره سر می‌تواند خطر سرطان سینه را افزایش دهد و باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند به سرطان روده بزرگ دامن بزنند.
در جدیدترین کشف که یک ارگانیسم میکروسکوپی را با انواع این بیماری مرتبط می کند، یک قارچ پوستی رایج که باعث شوره سر می شود، می تواند به سرطان سینه دامن بزند. 

دانشمندان چینی دریافتند Malassezia globosa، گونه‌ای از قارچ‌های مخمر مانند، می‌تواند به بافت چربی سینه نفوذ کند و از آنجا خطر ابتلا به تومور را افزایش دهد. 

اینکه چگونه قارچ ممکن است این کار را انجام دهد هنوز نامشخص است. با این حال، پزشکان می گویند که می تواند به دلیل یک محصول جانبی مضر باشد که به سلول ها آسیب می رساند یا دفاع ذاتی بدن را در برابر بافت سرطانی از بین می برد. 

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، متخصصان بافت سرطان سینه Malassezia globosa را به تومورها تزریق کردند تا اثرات آن را مشاهده کنند. آنها دریافتند که افراد مستعمره شده با این قارچ دارای نرخ رشد بالاتری هستند، اگرچه به جزئیات دقیقی از میزان رشد سریع یا بزرگتر آنها اشاره نکردند. 

پروفسور Qi-Ming Wang، نویسنده این مطالعه، کارشناس علوم زیستی در دانشگاه هبی، گفت که این یافته ها پیامدهایی بر سلامت افراد دارد. او گفت: مراقبت از پوست نه تنها برای زیبایی، بلکه برای سلامتی نیز مهم است. وی افزود این اولین بار نیست که یک ارگانیسم میکروسکوپی با سرطان مرتبط می شود و این موضوع تحقیقاتی است که نیاز به مطالعات بیشتری دارد. او گفت: «اگرچه هنوز بحث برانگیز است، اما رابطه بین میکروب ها و سرطان در حال جلب توجه است. "عدم تعادل میکرو فلور در تومور ممکن است منجر به اختلال در ریزمحیط تومور شود."پروفسور وانگ گفت؛ در حالی که Malassezia globosa می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند شوره سر در پوست سر و درماتیت، تورم و تحریک پوست شود، در سایر نواحی، این که دقیقاً چگونه ممکن است به بافت پستان برسد تا خطر سرطان سینه را افزایش دهد، هنوز مشخص نیست.

نتایج در مجله mBio منتشر شد. 

مطالعات دیگر قبلاً ارتباط بین برخی از میکروارگانیسم ها را با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها نشان داده اند. یکی از آنها Fusobacterium nucleatum است؛ باکتری که در پلاک دندان زندگی می کند، که بیان گر این است که چرا برخی از تومورهای روده بزرگ درمان می شوند. محققان آمریکایی دریافتند که در حدود 50 درصد موارد سرطان، زیرگروه خاصی از باکتری در بافت تومور وجود دارد. آنها همچنین این میکروب را در نمونه های مدفوع بیماران سرطان روده بزرگ در مقایسه با نمونه های مدفوع افراد سالم در تعداد بیشتری یافتند. 

باکتری دیگری به نام استرپتوکوک آنژینوسوس نیز با سرطان معده مرتبط است. دانشمندان چینی و سنگاپوری نشان دادند که باکتری که به طور معمول در گلو، دهان و واژن یافت می شود، می تواند رشد سرطان معده را تشویق کند. در آزمایش‌های مشابه با مطالعه جدید، آنها دریافتند وقتی سیستم ایمنی موش‌ها با عفونت یا بیماری ضعیف می‌شود، استرپتوکوک آنژینوسوس می‌تواند نواحی جدیدی از بدن مانند معده را مستعمره کند و واکنش التهابی باعث رشد سرطان شود. 

نوع دیگری از باکتری ها، هلیکوباکتر پیلوری، همچنین به عنوان عامل ایجاد زخم معده شناخته شده است که خطر ابتلا به سرطان معده، پنجمین نوع شایع در جهان را در افراد افزایش می دهد.


شاید معروف ترین ارگانیسم میکروسکوپی مرتبط با سرطان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باشد.HPV ویروس‌های رایجی هستند که از طریق فعالیت جنسی منتشر می‌شوند و معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، اما برخی از آنها با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند انواع فرج و دهانه رحم این بیماری مرتبط هستند. تا حدودی به همین دلیل است که به مردم بریتانیا واکسن HPV در دبیرستان پیشنهاد می شود.

مترجم؛ ملیحه سلطانی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره