logo

انحراف زانو باعث سائیدگی و تخریب مفصل می‌شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انحراف زانو باعث سائیدگی و تخریب مفصل می‌شود

ایسنا/ متخصص جراحی استخوان و مفاصل گفت: هرگونه انحراف در زانو باعث فشار غیرعادی روی آن شده و منجر به سائیدگی و تخریب مفصل می‌شود.

احمدعلی احسانی، اظهار کرد: پرانتزی بودن پا باعث فشار بیش از حد به قسمت داخلی زانو و ضربدری بودن پا سبب فشار به قسمت خارجی زانو شده و در نهایت منجر به آسیب مفصل زانو می‌شود.

وی در تعریف انحراف اندام تحتانی افزود: محور مکانیکال بدن در حالت نرمال باید از مرکز استخوان ران، وسط زانوها و وسط مچ پاها عبور کند. زمانی که این محور انحراف پیدا کند و زانوها به سمت داخل آمده و به هم بچسبند یا از هم فاصله داشته و حالت پرانتزی داشته باشند، این محور دچار انحراف شده و باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه شکل اندام تحتانی کودکان در سنین مختلف، متفاوت است، خاطرنشان کرد: معمولا از بدو تولد تا سنین حدود دو سالگی پای کودک به شکل پرانتزی است و پس از آن تا حدود ۵ سالگی زانوها به هم نزدیک شده و شکل پا به حالت ضربدری درمی‌آید و بعد از آن تا ۱۲ سالگی، پاها شکل اصلی خود را پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه انحرافات اندام تحتانی کودکان نباید در همه موارد، طبیعی تلقی شود، افزود: زمانی که انحراف پای کودکان از حالت طبیعی خارج شود، احتمالاتی چون بیماری بلانت (پای پرانتزی مادرزادی)، آسیب به صفحات رشد و اختلال در جذب و دفع کلسیم و ویتامین د مطرح می‌شود که حتما نیاز به بررسی دارد و باید به سرعت شناسایی و درمان شود.

احسانی با اشاره به اینکه برخی کودکان هنگام راه رفتن پا را به سمت داخل می‌گذارند، اظهار کرد: علت اصلی این مشکل، نحوه‌ نشستن کودکان است به گونه‌ای که نشستن به حالت W باعث می‌شود استخوان ران چرخش پیدا کرده و این اشکال ایجاد شود.

وی به والدین توصیه کرد: برای رفع این مشکل، ضمن جلوگیری از نشستن کودکان به شکلW ، به آنها در انجام حرکات اصلاحی کمک کنند تا چرخش ایجاد شده در استخوان ران، به حالت طبیعی بازگردد زیرا در غیر این‌صورت این مشکل تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند.

این متخصص جراحی استخوان و مفاصل با بیان اینکه نگرانی‌های بیش از حد و بی‌مورد والدین می‌تواند دردسرساز شود، گفت: در برخی موارد این نگرانی‌ها باعث مسمومیت کودکان در اثر مصرف بیش از اندازه ویتامین د و کلسیم می‌شود در حالی که کلسیم مورد نیاز کودکان با یک لیوان شیر یا دو پیاله ماست و ویتامین د آنها با مصرف قطره‌های مخصوص کودکان یا یک عدد قرص در ماه تامین می‌شود.

وی به توضیح در خصوص نحوه درمان انحراف اندام تحتانی کودکان پرداخت و اظهار کرد: در مواجهه با کودکانی که دارای انحراف غیرعادی پا هستند لازم است ابتدا میزان کلسیم و ویتامین د بدن بیمار از طریق آزمایشات مشخص شود و سلامت کلیه‌های او مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت اگر همه موارد طبیعی بود و شخص، هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت، با متوقف کردن رشد یک صفحه می‌توان انحراف را اصلاح کرد.

احسانی افزود: پس از آن به مرور زمان و با افزایش سن بیمار، پای او به شکل طبیعی و صاف درمی‌آید و در این مرحله پیچ‌هایی که برای متوقف کردن رشد صفحات مذکور، مورد استفاده قرار گرفته بود از بدن بیمار خارج شده و رشد طبیعی پا ادامه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از حدود ۱۶ یا ۱۷ سالگی که صفحات رشد بسته می‌شود دیگر نمی‌توان با این روش انحراف پا را اصلاح کرد و باید با اُستئوتومی یا برش استخوان این اصلاح را انجام داد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar