نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

4گوشه دنیا/ کشف تصاویر فرعون‌ها در زیر آب

منبع
ايسنا
بروزرسانی
4گوشه دنیا/ کشف تصاویر فرعون‌ها در زیر آب

ایسنا/ باستان‌شناسان در جریان کاوش در زیر آب رود نیل واقع در مصر صخره‌نگاره‌هایی را کشف کردند که چند فرعون مصری را به تصویر کشیده و در کنار آن نوشته‌های هیروگلیفی حکاکی شده است.

«لایوساینس» نوشت، یک گروه متشکل از کاوشگران فرانسوی و مصری این حکاکی‌ها را در زیر آب‌های جنوب اسوان، در منطقه‌ای پیدا کردند که در زمان ساخت سد بلند اسوان بین سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی زیر آب رفته بود. پیش از هجوم آب، با تلاش‌های بسیار و با کمک یونسکو تا جای ممکن بقایای باستانی از این محوطه جا به‌جا و یا اطلاعات مربوط به آنها ثبت شد. با این حال، بسیاری از بقایای باستانی به موقع قابل جابه‌جایی نبودند و پس از پروژه ساخت و ساز، زیر آب رفتند.

«اسوان» از این نظر برای مصریان باستان اهمیت داشت که در آن دوران در نزدیکی مرزهای جنوبی کشور واقع شده بود و چندین معبد مهم نیز در نزدیکی آن ساخته شده بودند. از جمله این معبدها به «ابوسمبل» می‌توان اشاره کرد که محل قرار گیری ۴ مجسمه «رامسس دوم» (تولد ۱۳۰۳ و درگذشت ۱۲۱۳ پیش از میلاد)‌ بود که ارتفاع هرکدام از آنها به حدود ۲۱ متر می‌رسید. «اسوان» همچنین خانه مجموعه معبدهای «فیله»‌ است که در آن نوشته‌های هیروگلیفی متعلق به سال ۳۹۴ میلادی کشف شده است.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر منتشر کرده است،‌ هدف کاوشگران شناسایی و ثبت اطلاعات مربوط به نوشته‌ها و حکاکی‌های باقی‌مانده است که اکنون زیر آب هستند. برای این کار، اعضاء گروه کاوش، با غواصی کردن در عمق آب با استفاده از عکاسی، فیلمبرداری و تصویرسنجی؛ روشی که در آن ده‌ها عکس از یک شیء ثبت می‌شود و بعدا یک مدل سه بعدی طراحی می‌شود، اطلاعات مربوط به بقایای تاریخی را جمع‌آوری می‌کنند.

کشف تصاویر فرعون‌ها در زیر آب

حکاکی‌هایی که اخیرا کشف شده‌اند، تصاویر فرعون‌هایی همچون «آمنهوتپ سوم»‌ (دوره حکومت از ۱۳۹۰ تا ۱۳۵۲ پیش از میلاد)،‌ «تحوتموس چهارم» (دوره حکومت از ۱۴۰۰ تا ۱۳۹۰ پیش از میلاد)‌،‌ «پسامتیک دوم» (حکومت از ۵۹۵ تا ۵۸۹ پیش از میلاد) و «آپریس» (حکومت از ۵۸۹ تا ۵۷۰ پیش از میلاد)، که فرمانروایانی از دودمان‌های هجدهم و بیست و ششم بودند را به نمایش می‌گذارند.

بیانیه‌ای که توسط وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر منتشر شده است، اطلاعات کمی درباره محتوای نوشته‌ها و یا جزئیات حکاکی‌ها ارائه شده،‌ اما به این نکته اشاره شده است که این حکاکی به خوبی باقی مانده‌اند. انتظار می‌رود با ادامه کاوش، بقایای بیشتری کشف شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar