نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

جزیره عجایب؛ سرزمینی دور افتاده با منظره‌ای عجیب و پوشیده از «خون اژدها»

منبع
روزياتو
بروزرسانی

روزیاتو/ در اقیانوس هند، جزیره‌ای دورافتاده وجود دارد که برای هزاران سال از بقیه جهان جدا بوده و دارای عجیب‌ترین چشم‌انداز جهان است. جزیره سقطری یا سقطرا (Socotra)، که تنها ۲۵۰ کیلومتر از شبه جزیره عربستان فاصله دارد و بخشی از جمهوری یمن است، با گیاهان و جانوران نادر، خاک سرخ و سواحل شنی سفید، منظره‌ای خیره‌کننده را به نمایش می‌گذارد.

«خون اژدها» در جزیره شگفت انگیز سقطری
این جزیره، بین شش تا هفت میلیون سال از سرزمین اصلی جدا بوده و زمانی بخشی از ابرقاره گندوانا بوده است.
سقطری به خاطر منظره عجیبش شهرت دارد و میزبان بیش از ۸۰۰ گونه نادر گیاهی و جانوری است، از جمله درخت عجیب «خون اژدها» با شکل چتری که گفته می‌شود دارای قدرت‌های شفابخش است.

این درخت از جمله کمیاب ترین انواع درخت در دنیا است که به دلیل شیره سرخ رنگی که مانند خون می باشد و هنگام قطع ساقه از آن جاری می شود و در تهیه داروهایی مورد استفاده قرار می گیرد این گونه نامگذاری شده است.
این درخت با شیره سرخ رنگ شبیه به خون، درخت ملی یمن محسوب می‌شود و فقط در این جزیره یافت می‌شود. طبق افسانه‌ها، گلادیاتورها قبل از نبرد، صمغ خون اژدها را برای تسریع بهبود زخم‌هایشان می‌مالیدند. ساکنان محلی جزیره سقطری نیز از این صمغ به عنوان داروی همه‌کاره استفاده می‌کردند.

جزیره ای با گیاهان و جانواران منحصر به فرد
منحصر به فرد بودن این جزیره تنها به گیاهان محدود نمی‌شود. در واقع، ۹۰ درصد گونه‌های خزنده و ۹۵ درصد گونه‌های حلزون خشکی‌زی آن در هیچ جای دیگر دنیا یافت نمی‌شوند. ۳۷ درصد گونه‌های گیاهی آن نیز فقط در این جزیره وجود دارند.

سقطری از زمان‌های قدیم به خاطر عود خوشبو، کهربا، مشک، گیاهان آلوئه و مرواریدهایش در سراسر جهان شهرت داشته است.

تردد به جزیره سقطری
در گذشته، این جزیره در فصل هایی غیر قابل تردد می شد. اما اکنون به لطف سفرهای هوایی، دسترسی به آن در تمام طول سال امکان‌پذیر است. بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در این جزیره زندگی می‌کنند که در سال ۲۰۰۸ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
با این حال، بازدید از این جزیره ممکن است دشوار باشد، زیرا سفرهای هوایی به آن محدود است و به دلیل جنگ داخلی یمن، توصیه می‌شود که جز در موارد ضروری، از سفر به این کشور خودداری شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره