نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

۱۱ قانون عجیب المپیک؛ از ممنوعیت لاک زدن برای ژیمناست‌ها تا تمیزی موهای کاراته‌کاران

منبع
روزياتو
بروزرسانی
۱۱ قانون عجیب المپیک؛ از ممنوعیت لاک زدن برای ژیمناست‌ها تا تمیزی موهای کاراته‌کاران

روزیاتو/ المپیک که به استانداردهای سختگیرانه و منصفانه بودن بازی‌هایش معروف است، در برخی رشته‌ها قوانین عجیبی برای ورزشکاران المپیکی دارد. این بایدها و نبایدها ممکن است عجیب به نظر برسند اما اهداف خاصی را دنبال می‌کنند که اغلب ریشه در ایمنی یا رعایت انصاف دارند. در اینجا ۱۱ قانون‌ عجیب المپیک را بررسی می‌کنیم.

۱. بوکسورها باید ریش‌هایشان را اطلاح کنند

بوکسورها در المپیک باید صورتشان را کاملا اصلاح کنند یا ریش‌هایشان را در حداقل‌ترین حالت ممکن نگه دارند. دلیل اصلی این کار در درجه اول ایمنی است تا مطمئن شوند بریدگی‌ها و صدمات برای مراقبت و درمان پزشکی فوری به راحتی قابل مشاهده هستند. با این حال سبیل مدادی برای شرکت‌کنندگان مجاز است!

۲. ژیمناست‌ها نمی‌توانند لاک بزنند
ژیمناستیک‌کارها با محدودیت‌های منحصربه‌فردی روبه‌رو هستند: آنها نمی‌توانند از لاک‌های روشن یا رنگارنگ استفاده کنند و تنها مجاز به استفاده از رنگ‌های خنثی هستند. این قانون عجیب المپیک به این دلیل وضع شده که داوران بتوانند رنگ طبیعی ناخن ژیمناست را به وضوح مشاهده کنند و از وضعیت سلامت و گردش خون او مطلع شوند.

۳. دوچرخه‌سواران BMX باید پیراهن خود را داخل شلوار کنند
در مسابقات BMX، ورزشکاران اجازه ندارند پیراهن خود را روی شلوار بگذارند. این قانون برای جلوگیری از گیرکردن لباس ورزشکاران در قسمت‌های متحرک دوچرخه طراحی شده که می‌تواند منجر به تصادف شود.

۴. بسکتبالیست‌ها نباید از حلقه آویزان شوند

در حالی که اسلم دانک در بسکتبال المپیک مجاز است، بازیکنان پس از دانک زدن اجازه ندارند از حلقه آویزان شوند. این قانون برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بازیکنان و آسیب به تجهیزات وضع شده است.

۵. رکوردهای جهانی شنا به‌صورت خودکار ثبت نمی‌شوند
این قانون عجیب المپیک می‌گوید که اگر یک شناگر در بازی‌های المپیک رکوردی جهانی ثبت کرد، باید زمان ثبت‌شده خود را برای تایید، از طریق «فکس» به فینا، نهاد حاکم بر این ورزش، ارسال کند.


۶. کشتی‌گیران باید همراه خود دستمال داشته باشند
کشتی‌گیران در بازی‌های المپیک ملزم به همراه داشتن یک دستمال در لباس خود هستند. این دستمال برای تمیز کردن خون در طول مسابقه استفاده می‌شود تا تشک کشتی تمیز و ایمن باقی بماند.

۷. ناخن پای بازیکنان واترپلو قبل از مسابقه چک می‌شود
ناخن‌های پای ورزشکاران رشته واترپلو قبل از مسابقه توسط داور بررسی می‌شود. هدف از این کار این است که از کوتاه بودن ناخن‌های بازیکنان اطمینان حاصل شود زیرا ناخن بلند ممکن است باعث خراشیدگی شود.

۸. موهای کاراته‌کاران باید تمیز باشد
 

ورزشکاران رشته کاراته باید قبل از ورود به زمین مسابقه از تمیز بودن موهای خود مطمئن شوند، زیرا داوران این اختیار را دارند که در صورت تشخیص کثیف بودن موها، آنها را محروم کنند. بر اساس شیوه‌نامه موجود، این قانون برای کاهش خطر انتقال عفونت یا بیماری‌ها در مبارزات با تماس نزدیک وضع شده است.

۹. لباس‌ تیم‌های والیبال ساحلی با پرتاب سکه تعیین می‌شود
در صورتی که دو تیم والیبال ساحلی با لباس‌هایی به رنگ‌های یکسان به مصاف هم بروند، از پرتاب سکه برای تعیین اینکه کدام تیم باید لباس خود را تغییر دهد، استفاده می‌شود.

۱۰. جوراب دوچرخه‌سواران حداکثر می‌تواند تا نیمه ساق باشد
در دوچرخه‌سواری المپیک یک قانون عجیب برای پوشش وجود دارد و آن میزان بلندی جوراب است که نمی‌تواند بیشتر از وسط ساق پا بالا کشیده شود.
این قانون مبتنی بر حفظ ثبات آیرودینامیک است، زیرا جوراب‌های بلندتر به طور بالقوه می‌توانند کشش را کاهش دهند و موجب مزیتی ناعادلانه شوند.

۱۱. سوارکاران باید سکوت کنند
سکوت در مسابقات سوارکاری المپیک یک قانون طلایی است و سوارکاران در طول مسابقه از ایجاد هرگونه صدایی منع می‌شوند.
در المپیک ۱۹۳۲ یک سوارکار سوئدی به دلیل صدا دادن دهانش جریمه شد. با اینکه این ورزشکار ادعا کرد که صدا مربوط به زین بوده و نه تلاشی از سوی او برای مهار اسبش،‌ در رده‌بندی مسابقات در رده آخر قرار گرفت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره