نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

4گوشه دنیا/ جنجال توزیع شکلات‌های آغشته به مخدر «شیشه» توسط یک موسسه خیریه در نیوزیلند

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
4گوشه دنیا/ جنجال توزیع شکلات‌های آغشته به مخدر «شیشه» توسط یک موسسه خیریه در نیوزیلند

آخرین خبر/ یک موسسه خیریه در شهر اوکلند واقع در کشور نیوزیلند، که از افراد بی‌خانمان حمایت می‌کند، به طور ناخواسته آب‌نبات‌های حاوی دُز بالقوه کشنده مت‌آمفتامین (شیشه) را در بسته‌های غذایی خود قرار داد. این آب‌نبات‌ها ظاهرا تصادفی به این سازمان خیریه اهدا شده است.

موسسه «خیریه شهر اوکلند» روز چهارشنبه اعلام کرد که برای ردیابی این آب‌نبات‌ها که در واقع تکه‌های جامد متامفتامین در پوشش آب‌نبات بودند، شروع به تماس با ۴۰۰ نفر از دریافت‌کنندگان کرده‌اند. مقامات نیوزیلند نیز گفتند که سه نفر پس از مصرف این آب‌نبات‌ها در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند و هم اکنون مرخص شده‌اند.

به گفته بنیاد مواد مخدر نیوزیلند - یک سازمان کنترل و سیاست‌گذاری مواد مخدر - که برای اولین بار این آب نبات‌ها را آزمایش کرد، مقدار مت‌آمفتامین در هر یک از این آب‌نبات‌ها تا ۳۰۰ برابر دُز معمول مصرف است و این یعنی اینکه هر کدام از آن‌ها عملا می‌تواند کشنده باشد.
سخنگوی این بنیاد گفت که جاسازی مواد مخدر در پوشش کالاهایی که شک‌برانگیز نیستند، روش رایج قاچاق برون مرزی است و بعید نیست که تعداد بیشتری از این آب‌نبات‌ها در سراسر نیوزیلند توزیع شده باشد.


آب‌نبات‌هایی به قیمت ۱۰۰۰ دلار نیوزیلند
سخنگوی بنیاد مواد مخدر نیوزیلند خاطرنشان کرد که هر یک از این آب نبات‌های حاوی شیشه، در داد و ستدهای خیابانی ۱۰۰۰ دلار نیوزیلند (معادل ۶۰۸ دلار آمریکا) معامله می‌شود
سربازرس گلن بالدوین اظهار داشت که «برداشت اولیه» آن‌ها این بود که این حادثه احتمالاً یک نقشه ناموفق واردات بوده است، اگرچه دامنه کامل و جزئیات عملیات نامشخص است. وی خاطرنشان کرد: ماموران تاکنون ۱۶ عدد از این آب‌نبات‌ها را کشف کرده‌اند، اما تعداد کل آن‌ها مشخص نیست.

هلن رابینسون، عضو موسسه «خیریه شهر اوکلند» گزارش داد که از روز سه‌شنبه تا به حال، هشت خانواده، از جمله دست‌کم یک کودک، این آب‌نبات‌های آلوده را مصرف کرده‌اند. 

بانک غذایی این خیریه فقط کمک‌های غذایی تولید شده تجاری را در بسته‌بندی‌های مهر و موم شده می‌پذیرد. او افزود که این آب‌نبات‌های آناناسی که با برچسب برند مالزیایی «ریندا» مُهر شده بودند نیز «هنگام اهدا به همین شکل بودند» و در یک کیسه خرید خرده فروشی به آن‌ها تحویل داده شد.

«خیریه شهر اوکلند» روز سه‌شنبه توسط یکی از دریافت‌کنندگان کمک‌های بانک غذایی خود از این قضیه مطلع شد. او گفت که طعم این آبنبات‌ها غیرعادی است و یک «مزه خنده‌دار» دارد. سپس، کارکنان این خیریه تعدادی از آب‌نبات‌های باقی مانده را چشیدند و بلافاصله به مقامات اطلاع دادند.

بستری شدن سه نفر از جمله یک کودک

سربازرس بالدوین خاطرنشان کرد که یکی از کارکنان پس از چشیدن آب نبات در بیمارستان بستری شد و یک کودک و یک جوان نیز نیاز پس از درمان در بیمارستان، هم اکنون مرخص شدند.
رابینسون اظهار داشت که این آب‌نبات‌ها در مدت شش هفته گذشته اهدا شده بود. در نتیجه مشخص نیست که چه تعداد در این مدت توزیع شده و چه تعداد حاوی مت‌آمفتامین بودند.

شرکت آب‌نبات‌سازی «ریندا» نیز در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد که از طریق گزارش‌های خبری نیوزیلند دریافته است که از آب‌نبات‌های شرکت آن‌ها «ممکن است سوء استفاده شده باشد» و آن‌ها با مقامات همکاری خواهند کرد.

پلیس ایتالیا از جعبه‌های سوهان و گز مسافران ایرانی ۵ کیلوگرم تریاک و شیشه کشف کرد استفان ته، مدیر کل شرکت آب‌نبات‌سازی «ریندا» تاکید کرد: «تاکید می‌کنیم که صنایع غذایی ریندا از هیچ گونه داروی غیرقانونی در محصولات خود استفاده نمی‌کند یا اهمال‌کاری نکرده است.»

مت‌آمفتامین یا شیشه، یک محرک قوی و بسیار اعتیاد آور است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. این پودر کریستالی سفید، بی بو و تلخ است که به راحتی در آب یا الکل حل می‌شود. 
 




به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره