تاریخسازی در اورست؛ صعود و فرود بدون اکسیژن
فرارو/ کوهنورد ۳۶ ساله لهستانی، با ثبت رکوردی تاریخی توانست قله اورست را بدون استفاده از اکسیژن کمکی فتح کرده و از بلندترین نقطه جهان با اسکی تا کمپ اصلی فرود آید. اندژی بارگیل کوهنورد لهستانی با ثبت دستاوردی تاریخی، نخستین انسانی شد که توانست بدون استفاده از اکسیژن کمکی، به قله اورست صعود کند و مسیر بازگشت را به طور کامل با اسکی تا کمپ اصلی بپیماید. این اقدام جسورانه بر بلندترین قله جهان با ارتفاع ۸۸۴۹ متر مرزهای ممکن در کوهنوردی ارتفاعات بلند و اسکی ماجراجویانه را جابهجا کرده است.
به جای بازگشت پرخطر با پای پیاده، بارگیل با بستن اسکیهای خود بر پا، شیبهای خطرناک اورست را پشت سر گذاشت و به سلامت به کمپ اصلی رسید. تلاشهای قبلی برای اسکی از اورست یا تنها به فرودهای ناقص منجر شده بود یا نیازمند اکسیژن کمکی بود. فرود بیوقفه بارگیل تا کمپ اصلی، نقطه عطفی در تاریخ کوهنوردی به شمار میرود.
این ورزشکار ۳۶ ساله لهستانی پیشتر نیز به خاطر انجام چالشهایی که بسیاری آنها را غیرممکن میدانستند، شهرت جهانی یافته بود. در سال ۲۰۱۸، او به نخستین فردی بدل شد که توانست کوه کی۲، دومین و خطرناکترین قله جهان، را نیز بدون اکسیژن کمکی به طور کامل با اسکی فرود بیاید؛ دستاوردی که نام او را در تاریخ کوهنوردی جهان ماندگار کرد.
بارگیل در رشتهکوه تاترا در جنوب لهستان بزرگ شد؛ جایی که از نوجوانی کوهنوردی و اسکی را آغاز کرد. پیشینه او در هر دو رشته باعث شد ترکیبی نادر از مهارتهای سرعت، دقت و تابآوری در شرایط جسمانی طاقتفرسا به دست آورد؛ تواناییهایی که در ورزشی با ریسک دائمی و احتمال مرگبارترین اشتباهها، او را متمایز ساخته است.
کوه اورست، که در مرز نپال و منطقه خودمختار تبت چین واقع شده، از زمان نخستین صعود در سال ۱۹۵۳ تاکنون جان بیش از ۳۰۰ نفر را گرفته است.
ارتفاع بالای ۸۰۰۰ متر که به «منطقه مرگ» معروف است، جایی است که بدن انسان دیگر قادر به سازگاری نیست. بیشتر کوهنوردان برای زنده ماندن از اکسیژن کمکی استفاده میکنند، اما حتی با وجود آن نیز خطرهایی مانند سرمازدگی، بیماری ارتفاع و تغییرات ناگهانی آبوهوا وجود دارد. بارگیل تصمیم گرفت بهطور کامل از اکسیژن کمکی صرفنظر کند و بدنش را به چالش بکشد تا در محیطی که هر نفس کشیدن دشوار است، دوام بیاورد. اسکی از اورست نیز نیازمند استقامتی فوقالعاده و توانایی عبور با سرعت از شیبهای یخی، شکافهای عمیق و مسیرهای بهمنخیز بود.