نماد آخرین خبر

هشداری از امام علی (ع) در استفاده از فرصتها

منبع
تسنيم
بروزرسانی
هشداری از امام علی (ع) در استفاده از فرصتها

تسنيم/ حجت الاسلام ماندگاري ضمن بيان راهکارهايي دربارۀ استفاده از فرصتها گفت: اميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمود فرصتهاي خود را مغتنم بشماريد که مانند ابر گذر مي‌کند.
حجت الاسلام ماندگاري در برنامۀ «زلال سخن» ضمن بيان راهکارهايي دربارۀ استفاده از فرصتها به نکاتي اشاره کرد که متن آن را در ادامه مي‌خوانيد:

در زندگي بهاري به ما ياد مي‌دهند که اگر مي‌خواهيد از فرصت‌ها استفاده کنيد، سه کار بايد انجام دهيد:

اول اينکه فرصتهاي خود را بشناسيم. ما تا ندانيم حرم امام رضا عليه‌السلام به چه دردي مي‌خورد، نمي‌‌توانيم استفاده ببريم. اگر خاصيت نماز را ندانيم، نمي‌‌توانيم بهره ببريم. همۀ ما مي‌دانيم موبايل به چه دردي مي‌خورد، اما چند درصد ما مي‌دانيم قرآن به چه دردي مي‌خورد. بعضي از ما فکر مي‌کنيم قرآن را براي ثواب يا سر قبر بايد بخوانيم.


دومين مورد براي استفاده از فرصتها، ساختن فرصت‌هاست. به عنوان نمونه ما مي‌توانيم از مراسم مهماني استفاده بهينه کنيم؛ مثلاً جواني از روي کتاب حديثي، حديث معصومان عليهم‎السلام را بخواند. به اين ترتيب ما از يک مجلس عادي، مجلس محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم ساختيم. يا اينکه در اين دور همي‌ها، صندوق قرض‌الحسنۀ فاميلي باز کنيم.

سومين مورد براي استفادۀ از فرصتها، عدم فرصت‌سوزي است؛ يعني فرصتي در اختيار فرد قرار مي‎گيرد، اما اين فرصت را به راحتي از دست مي‌دهد و از آن استفاده نمي‌کند. اميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمود اِغتَنِمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب؛ يعني فرصتهاي خود را مغتنم بشماريد که مانند ابر گذر مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره