نماد آخرین خبر

روانشناسی/ فرزندتان را در چه سنی به مهدکودک می‌فرستید؟

منبع
افکار خبر
بروزرسانی
روانشناسی/ فرزندتان را در چه سنی به مهدکودک می‌فرستید؟
افکار - شهرام خرازي‌ها اظهار داشت: بهتر است کودکان رابعد از سن سه سالگي به مهد فرستاد.مديرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: بسياري از اطفال تا قبل از سن سه سالگي نمي‌توانند بر اضطراب جدايي از والدين بالاخص اضطراب ناشي از دوري مادر فائق آيند.وي ادامه داد: در اين صورت محيط مهدکودک براي کودک تنش‌زا خواهد بود و ممکن است از رفتن به مهد اجتناب کند يا از مهد بترسد و بي‌قراري کند.خرازي‌ها افزود: اکثر بچه‌هاي سه‌ساله و بزرگتر مي توانند دوري از والدين را تحمل کنند و با کودکان همسن و سالانشان در محيطي غير از خانه همراه شوند؛ لذا توصيه مي شود در صورتي که والدين قصد فرستادن فرزندانشان به مهدکودک را دارند تا سه ساله شدن او صبر کنند.مديرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکي تهران خاطرنشان کرد: بسياري از افراد مي‌پندارند براي ارضاي نيازهاي عاطفي کودکان بايد تا حد ممکن بر ساعات تعامل فرزندان با والدين در خانه افزود.خرازي‌ها اين تصور را که رفتن به مهد مانع برآورده شدن نيازهاي کودک خواهد شد را صحيح ندانست و افزود: اهميت «کيفيت» رابطه مادر و فرزند مهمتر و تأثيرگذارتر از «کميت» و «مدت» اين رابطه است.مديرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکي تهران ادامه داد: به عبارت ديگر بچه‌هايي که دائماً در منزل حضور دارند ولي ارتباط مناسبي بين آنها و پدر و مادرشان برقرار نمي‌شود از نظر سلامت رواني عقب‌تر از بچه‌هايي هستند که ساعاتي از روز را در مهدکودک مي‌گذرانند.خرازي‌ها يادآور شد: تعامل اجتماعي بچه‌ها در محيط خارج از خانه نظير مهدکودک ها بسيار بيشتر از محيط خانه است همچنين بچه‌ها در مهدکودک در تعامل با همسالان خود تجارب مختلفي کسب مي‌کنند که در آينده به نفع آنهاست.وي خاطرنشان کرد: حجم تجارب و تعاملات روانشناختي و اجتماعي‌ بچه‌هايي که تا قبل از کلاس اول ابتدايي در محيط خانه بزرگ مي‌شوند اندک است.مديرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکي تهران باذکر اين مطلب که سالهاست تک فرزندي در بسياري از خانواده‌هاي ايراني رايج شده افزود: بچه‌هاي ايراني بدون خواهر و برادر و در نتيجه بدون شکوفاشدن برخي از ارتباطات متقابل روانشناختي بزرگ مي‌شوند.وي به نقش و اهميت مهدکودک ها در پرکردن خلاء نقش خواهر و برادر اشاره کرد و افزود: مهدکودک اين فرصت را براي بچه‌ها به وجود مي‌آورد تا با مفاهيمي چون رقابت، سلطه جويي، سلطه طلبي، خلاقيت، شکست، پيروزي، اميدواري، چاره انديشي، گذشت و ... هرچه بيشتر آشنا شوند.وي گفت: مهدکودکهاي استاندارد به رشد روانشناختي و اجتماعي اطفال کمک شاياني مي‌کنند در مقابل مهدهاي غير استاندارد نيز اين رشد را به تعويق انداخته و گاه متوقف مي‌کنند بنابراين والدين بايد در انتخاب مهدکودک دقت لازم را داشته باشند.مدير گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکي تهران در مورد مواجهه کودکان با بيماري هاي مختلف، يادآور شد: بچه‌ها در مهدکودک با انواع و اقسام ميکروب‌ها، ويروس‌ها و انگل‌ها مواجه گشته و ممکن است بارها بيمار شوند اما اين مواجهه و ابتلا به بيماري، سيستم ايمني آنها را به کرات فعال مي‌کند و بر مصونيت کودک در مواجه با بيماري‌ها در سال‌هاي آتي رشد آن ها مي‌افزايد.خرازي‌ها اظهارداشت: هيچ اجباري براي فرستادن کودکان به مهد کودک نيست و والدين ايراني خود بايد در اين زمينه تصميم بگيرند.