logo

مولدسازی، تأمین‌کننده منابع مالی آزاد راه «حرم تا حرم» است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مولدسازی، تأمین‌کننده منابع مالی آزاد راه «حرم تا حرم» است

ایرنا/ مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: اعتبارهایی که سالانه به اجرای آزاد راه "حرم تا حرم" اختصاص می‌یابد، پاسخگوی سهم دولت برای طرح مزبور نیست، لذا منابع مالی آن در استان از طریق مولدسازی تامین می‌شود.

اجرای آزادراه حرم تا حرم در مهرماه سال ۱۳۸۹ با هدف اتصال قم به خراسان رضوی از مسیر استان سمنان در دستور کار قرار گرفت، بر اساس قرارداد دولت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء، سهم بخش دولتی از منابع مالی در این طرح ۷۰ درصد و سهم بخش خصوصی ۳۰ درصد است.
وحید داعی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح آزاد راه مسیر حرم تا حرم به طول حدود هزار کیلومتر از مشهد به قم، تنها آزادراه شرق کشور است که با ساخت آن مسیر آزادراهی ایران به ۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.
وی ادامه داد: تکمیل این طرح تا سال ۱۴۰۷ پیش‌بینی می شود که نیاز به حدود ۲۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: متولی اصلی طرح آزاد راه حرم تا حرم شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است. این آزادراه از چهار مرحله اصلی یعنی مسیرهای قم - گرمسار (١۵٠  کیلومتر)، مسیر گرمسار- سمنان (١٢٠ کیلومتر)، مسیر سمنان - نیشابور (۵٧٠ کیلومتر) و مسیر نیشابور - مشهد (٨٠ کیلومتر) تشکیل شده است.
به گفته وی، ۲۳۰ کیلومتر از این آزادراه شامل مشهد - سه راهی تربت حیدریه، سه راهی تربت حیدریه - نیشابور و نیشابور تا روستای "کاهک" در استان خراسان رضوی قرار گرفته است.
داعی افزود: با توجه به حجم بالای هزینه‌های ساخت آزادراه، تخصیص اعتبارات سالانه پاسخگوی نیاز نیست، لذا ایده مولدسازی از استان خراسان رضوی برای تامین منابع مالی این طرح پیشنهاد شد که رییس جمهور شهید نیز با آن موافقت کرد.
وی گفت: از محل مولدسازی اماکن دولتی در خراسان رضوی، ۱۲۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی برای پرداخت سهم دولت از این اعتبارات تامین شد تا بخشی از این منابع به تامین اعتبارات ساخت قطعات مربوط به این آزادراه در استان تزریق شود.
به گفته وی، هم اینک نیز عملیات اجرایی این طرح از مشهد تا سه راهی تربت حیدریه در قالب ابنیه سازی و ساخت پل در حال انجام است.

  
 

آخرین خبر خراسان رضوی در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/khorasan_today
آخرین خبر خراسان رضوی در تلگرام :
https://t.me/Toos_today