logo

کاوش گورستان ۲۸۰۰ ساله قالایچی بوکان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کاوش گورستان ۲۸۰۰ ساله قالایچی بوکان

باشگاه خبرنگاران/ گورستان ۲ هزار و ۸۰۰ ساله قالایچی بوکان توسط باستان شناسان کاوش می شود.

یوسف حسن‌زاده، سرپرست کاوش گورستان تاریخی تپه قالایچی بوکان اظهار کرد: در پی آسیب‌های وارده به گورستان قلایچی بوکان کاوش این محوطۀ مربوط به دورۀ مانا‌ها با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور و حمایت شهرداری بوکان و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی آذربایجان غربی از حدود یک ماه پیش آغاز شده است.
یوسف حسن‌زاده با بیان اینکه  به‌رغم ۹ فصل کاوش باستان‌شناسان در محوطۀ قالایچی در سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۵ گورستان قالایچی فرصت کاوش نیافته بود افزود: طی این پژوهش ها، ساختار معماری گور‌ها و شیوه‌های تدفین مردمان دورۀ مانا بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: محوطۀ قالایچی مربوط به پادشاهی مانا‌ها در ۲ هزار و ۸۰۰ سال پیش است و آوازۀ آن با آجر‌های لعابداری که از این محل به دست آمده بود بر سر زبان‌ها افتاد.
این باستان‌شناس تصریح کرد: اینکه هنرمندان سازندۀ بنا و آجر‌های لعابدار قالایچی چه کسانی بودند، پرسشی است که باستان‌شناسان امیدوارند با بهره‌گیری از مطالعات آزمایشگاهی بتوانند به آن پاسخ دهند.
وی ابراز امیدواری کرد که محوطۀ قالایچی و گورستان آن به مجموعه‌ای گردشگری تبدیل شود و مدیریت شهری بوکان با نظارت میراث‌فرهنگی بتواند از آن بهره‌برداری و حمایت کنند.
تپه‌‌ باستانی قلایچی که با نام تپه باستانی قالایچی نیز شناخته می‌شود، در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد. طبق تحقیقات و کاوش‌های انجام شده در این تپه‌ تاریخی، آثاری از هزاره‌ی اول پیش از میلاد کشف شده است. آجرهایی به شکل صلیب و منقوش، از نخستین آثاری هستند که در این منطقه کشف شده‌اند.

آخرین خبر آذربایجان غربی در اینستاگرام :
https://instagram.com/wazerbaijan_today