نماد آخرین خبر

حجم ذخایر سدهای استان اردبیل ۳۰ درصد افزایش یافت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
 حجم ذخایر سدهای استان اردبیل ۳۰ درصد افزایش یافت

ایرنا/ معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: حجم ذخیره سدهای داخلی این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

حمید فضایلی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: با توجه به اینکه اوایل سال آبی بارش قابل توجهی در استان اتفاق نیفتاد وضعیت نگران‌کننده‌ای را در سدهای استان شاهد بودیم که با بارش‌های زمستانی و بهاری این وضعیت به مراتب بهتر شد.
وی افزود: در سدهای مرزی شامل ارس و خداآفرین که شبکه مغان را زیرپوشش قرار می‌دهد، حجم ذخیره سدها به ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که نشان می‌دهد وضعیت بارشی مناسب در شمال استان به توسعه و تقویت بخش کشاورزی و بهره‌برداری در این منطقه کمک کرده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به تأمین آب مرکز استان از طریق سد یامچی اشاره کرد و گفت: سد یامچی نسبت به سال گذشته در اوایل سال آبی حجم کاهشی داشت، طوری که ۲ تا سه میلیون متر مکعب حجم این سد پایین آمده بود.
فضایلی به صرفه‌جویی 5 میلیون مترمکعبی در مصرف آب استان اشاره کرد و افزود: در اثر بارش‌های زمستان و بهار وضعیت بهتر شده و با همکاری آب و فاضلاب استان و مشترکان شاهد صرفه‌جویی 5 میلیون مترمکعب آب در استان هستیم که معادل یک ماه مصرف آب شهر اردبیل می‌باشد.
وی بیان کرد: سد یامچی که حجم ۸۰ میلیون متر مکعبی برای آن پیش‌بینی شده در حال حاضر ۲۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که ۲ میلیون مترمکعب آن حجم مرده است.
فضایلی اضافه کرد: سد یامچی در بحث کیفی نباید به حجم پایین‌تر از ۱۵ میلیون مترمکعب برسد چرا که این حجم بحرانی به شمار می‌رود و پایین‌تر از این میزان به افزایش جلبک و رسوبات کمک کرده و بر طعم و بوی آب اردبیل تأثیرگذار است.
وی بیان کرد: ۲ اقدام مناسب در سد یامچی برای ارتقای آب اردبیل انجام شده که شامل احداث سیستم جلبک‌زدایی و برج آبگیر است که با بهره‌برداری از این ۲ طرح شاهد ارتقای کیفی آب اردبیل و کاهش طعم و بوی نامناسب در آب مصرف شهروندان مرکز استان هستیم.
فضایلی یادآور شد: با بهره‌برداری از برج آبگیر برداشت آب در تراز فوقانی انجام می‌شود و ما با استفاده از برج آبگیر می‌توانیم به کیفیت برداشت آب مصرفی شهروندان اردبیلی کمک کنیم.

آخرین خبر اردبیل در اینستاگرام :
https://instagram.com/ardabil__today