نماد آخرین خبر

مردم کدام استان بیشترین رأی را به جلیلی و پزشکیان دادند؟

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
مردم کدام استان بیشترین رأی را به جلیلی و پزشکیان دادند؟

اکو ایران/ میزان مشارکت انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در سراسر کشور ۴۰ درصد بوده است. با این حال یک استان مشارکت بالای ۶۰ درصد و یک استان نیز مشارکت زیر ۲۰ درصد داشته است.

براساس این گزارش و آمارهای به دست آمده بیشترین میزان مشارکت مربوط به خراسان جنوبی بوده است و کمترین مشارکت نیز در کرمانشاه رقم خورده است.

خراسان شمالی، این‌بار خلاف جریان
از جمله استان‌هایی که در ادوار انتخابات پایگاه رای جناح اصولگرا بودند، می‌توان به خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، مرکزی و همدان اشاره کرد. 
استان‌هایی که سعید جلیلی در آنها - به‌جز خراسان شمالی- رای بیشتری از مسعود پزشکیان کسب کرد و در انتخابات دوازدهم و دهم ریاست جمهوری نیز سبد رای اصلی سید ابراهیم رئیسی و محمود احمدی‌نژاد را تشکیل دادند.
نکته جالب در این بین، استان خراسان شمالی است. استانی که در این دوره بر خلاف خراسان جنوبی و رضوی و ادوار گذشته، پزشکیان موفق شد در آن رای اول را از آن خود کند. البته مسعود پزشکیان این جایگاه را تنها با ۲۷ رای بیشتر نسبت به سعید جلیلی به دست آورد.

سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی، پایگاه‌ رای اصلی تحول‌خواهان
از سوی دیگر استان‌های نظیر سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل را می‌توان از پایگاه‌های رای جناح اصلاح‌طلب و میانه‌رو دانست.
همچنین استان آذربایجان شرقی نیز به طبع آنکه پزشکیان چهار دوره نماینده مردم تبریز در مجلس بود، رای اول‌شان مسعود پزشکیان بود. همچنبن استان‌های اردبیل و زنجان نیز از جمله پایگاه‌های رای اساسی مسعود پزشکیان بودند.