نماد آخرین خبر

این بانوی ۱۰۰ ساله خوزستانی همچنان رأی می‌دهد

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
این بانوی ۱۰۰ ساله خوزستانی همچنان رأی می‌دهد

همشهری آنلاین/ در روزهایی که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شده است، یک ویدئو از پیرزن ۱۰۰ ساله از استان خوزستان بارها بازنشر شده و همچنان دست به دست می‌شود. در ویدئو بانوی مسن را نشان می‌دهد که به سختی خود را به یکی از شعب انتخابات می‌رساند تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

او در گفت و گو با ما وقتی قصد دارد خود را معرفی کند، می‌گوید: «من گل‌زنان احمدی، فرزند مهرعلی هستم.»‌ گل‌زنان احمدی ۱۰۰ ساله اهل روستای احمدآباد دینه‌راک از توابع شهرستان اندیکا در استان خوزستان است. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. وقتی با او همصحبت شدیم، با انرژی پاسخگوی ما بود و بدون اینکه اشاره‌ای به نامزد خاصی کند، درباره انتخابات و انگیزه هایش گفت. در این گفت و گو البته فرزند کوچکش ما را همراهی می‌کرد.

خانم گل زنان احمدی در روزهای اخیر ویدئویی از شما در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بازخورد بسیاری داشت. چگه شد که در ۱۰۰ سالگی تصمیم گرفتید در انتخابات شرکت کنید؟ 

به خاطر رئیس‌جمهور شهیدمان آقای رئیسی و ملت عزیزمان پای صندوق رای رفتم.

به نظر می‌رسد تاکنون در انتخابات بسیاری شرکت کرده باشید. آیا یادتان است که این چندمین بار بود پای صندوق رای حاضر شدید؟

دقیقا یادم نیست برای چندمین بار رای می‌دادم. چون در انتخابات زیادی شرکت کرده‌ام و رای داده‌ام. برای همین نمی‌توانم دقیق بگویم تا حالا چند بار در انتخابات شرکت کنم.

حتی اولین باری که رای دادید را هم یادتان نیست؟

از زمان امام خمینی (ره) رای دادم. یعنی وقتی انقلاب شد، تصمیم گرفتم در انتخابات شرکت کنم. البته من حالا ۱۰۰ سال دارم و زمان قبل انقلاب را هم دیده‌ام. ولی بعد از انقلاب اسلامی بود که تصمیم گرفتم به خاطر مردم رای بدهم. هر بار که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، من هم در آن شرکت کردم و رای دادم. یعنی تا همین امروز رای دادم و جمعه هم تصمیم دارم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم و رای بدهم.

آیا تاکنون فقط در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردید یا در انتخابات دیگر هم حضور داشتید؟ 

از اول انقلاب اسلامی در همه انتخابات شرکت کردم. یعنی از سال ۱۳۵۷ هر وقت انتخاباتی برگزار شد، خودم را پای صندوق رای رساندم. چیزی که یادم است در همه انتخابات شرکت کردم یعنی انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای روستا همیشه حاضر بودم و رای دادم.

از اینکه در انتخابات شرکت می‌کنید، چه حسی دارید؟ 

حس خوبی دارم. وقتی رای می‌دهم و در تصمیم‌های کشورم حضور دارم، خیلی خوشحال هستم. دوست دارم رای بدهم، به خاطر کشورم، به خاطر جوانان و همه کسانی که در ایران زندگی می‌کنند. تا زمانی که توان داشته باشم، بازهم در انتخابات شرکت می‌کنم یعنی تا زمانی که زنده هستم و حتی یک روز قبل مرگم هم انتخاباتی برگزار شود، بازهم رای می‌دهم.

با این حساب، بعید است که در شناسنامه شما جای مهر انتخابات باقی مانده باشد؟ 

صفحات شناسنامه‌ام آنقدر مهر زدند که دیگر جای مهر انتخابات ندارد. البته الان بیشتر به کارت ملی ملی اهمیت می‌دهند و من هم با کارت ملی رای می‌دهم.

همسرتان در قید حیات هستند، آیا ایشان هم در انتخابات شرکت می‌کنند؟

همسرم عمر خود را به شما دادند. وقتی همسرم زنده بود، با هم می‌رفتیم و در انتخابات شرکت می‌کردیم. همسرم تا زمانی که زنده بود، همیشه در انتخابات شرکت می‌کرد. ولی الان سالهاست که از دنیا رفته.

در گذشته چگونه خود را پای صندوق رای می‌رساندید، آیا به شهر می‌رفتید یا به روستاهای اطراف. به طور کلی مسیر طولانی طی می‌شد و چقدر سخت بود؟

قدیم‌ها در روز انتخابات صندوق رای به روستا می‌آوردند و در یکی از خانه‌های اهالی روستا می‌گذاشتند. بعد همه ما جمع می‌شدیم و به آن خانه می‌رفتیم. زمانی که روستا کدخدا داشت، صندوق رای به خانه او می‌رفت و ما برای رای دادن به خانه کدخدا می‌رفتیم. آن موقع هم انتخابات حس خوبی داشت و وقتی در خانه کدخدا یا بزرگتر روستا جمع می‌شدیم، علاوه بر رای دادن، دید و بازدید هم می‌کردیم.

در روستای احمدآباد دینه‌راک چگونه زندگی را سپری می‌کنید؟ 

از گذشته کار اهالی روستا دامداری و کشاورزی بود و الان هم همین کار را انجام می‌دهند. همسرم هم کشاورزی و دامداری می‌کرد. الان هم ما در روستا زندگی می‌کنیم و شغل بیشتر اهالی روستا همین است. در روستای احمدآباد دینه راک بزرگ شدم و همیشه هم همین جا زندگی کردم.

چند فرزند دارید؟

۶ پسر دارم و یک دختر. البته خیلی بچه داشتم ولی در کودکی از دنیا رفتند. الان ۷ بچه دارم که پسر بزرگم چند سال پیش از دنیا رفت. خداراشکر می کنم فرزندان خوبی دارم و از بچه‌هایم راضی هستم.

آیا فرزندانتان هم مانند شما در انتخابات شرکت می‌کنند؟

بچه کوچک من الان ۴۸ سال دارد. تمام بچه‌های من بزرگ هستند و تا جایی که می‌دانم از وقتی شرایط حضور در انتخابات را پیدا کردند، رای دادند. من از بچه‌هایم نخواستم که در انتخابات شرکت کنند، اما خودشان می‌روند و رای می دهند. مشکلی از این بابت نداریم.

آخرین خبر خوزستان در اینستاگرام :
https://instagram.com/khouzestan.today