نماد آخرین خبر

انتقاد امام‌جمعه به تداوم خرابی آمبولانس در قلعه‌گنج

منبع
ايرنا
بروزرسانی
انتقاد امام‌جمعه به تداوم خرابی آمبولانس در قلعه‌گنج

ایرنا/ امام جمعه رَمِشک در شهرستان قلعه‌گنج، به‌تازگی انتقاد تندی به علوم پزشکی جیرفت داشته که چرا آمبولانس این شهر تعمیر نشده و یک ماه بدون آمبولانس مانده، اما رئیس اورژانس این دانشگاه نیز با ذکر اینکه آمبولانس یک هفته دچار نقص فنی شده و نیاز به تعمیر دارد گفته: به‌علت خارجی بودن این خودروها و مشکلات تحریم، موانعی بر سر تسریع در تعمیر این آمبولانس‌ها است.

بعد از مرگ یک جوان به علت تصادف در شهر رمشک از شهرهای شهرستان قلعه‌گنج واقع در جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان، امام جمعه این شهر از تاخیر سه ساعته رسیدن آمبولانس و نبود آمبولانس در رمشک گله کرد.
دکتر جواد افشارمنش، رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که مدیریت هشت شهرستان جنوب استان را بر عهده دارد در این باره گفت: هرچند مسائل مرتبط با تعمیر این نوع خودروها خود یک بحث است، اما این حادثه را هم نباید تک بعدی دید و آن را فقط با دیر رسیدن آمبولانس بررسی کرد، چون شدت حادثه زیاد بوده و راه ها هم مشکل دارد.
افشارمنش ادامه داد: به دلیل اینکه آمبولانس رمشک نیاز به تعمیر دارد و نزدیک‌ترین پایگاه هم سولان است که ۴۰ کیلومتر با رمشک فاصله دارد، در زمان حادثه، آمبولانس این پایگاه نیز به ماموریت رفته بود و تا به حادثه رمشک برسد یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول کشید و زمان رسیدن سه ساعت نبوده است.
وی با بیان اینکه جی.پی.اس آمبولانس را بررسی کرده ایم و بیش از این طول نکشیده است اضافه کرد: آمبولانس رمشک به مدت یک هفته است که با نقص فنی در قسمت موتور مواجه شده که به دلیل تحریم ها تهیه قطعات این آمبولانس ها با دشواری مواجه و زمان‌بر است.
رئیس فوریت های پزشکی جیرفت با اشاره به اینکه شهرستان قلعه گنج هفت آمبولانس دارد یادآور شد: آمبولانس پایگاه رمشک یک ماموریت تا کهنوج برود و برگردد ۴۰۰ کیلومتر فاصله خواهد داشت.
وی ادامه داد: این آمبولانس ها روزی یک هزار کیلومتر و سالانه یک میلیون کیلومتر پیماش دارند؛ ناوگان هم ۲۰ سال سابقه کار دارد و فرسوده شده است.
افشارمنش با بیان اینکه ناوگان آمبولانس جنوب کرمان از خودروهایی همچون بنز، تویوتا و جک استفاده می کند افزود: اما در این آب و هوا و با دمای بالا فقط تویوتا جواب می دهد که فعلا سه تویوتا مانده و مابقی خراب شده است.
وی با اشاره به اینکه ۲ پایگاه در جیرفت و ۲ پایگاه در قلعه گنج به دلیل خرابی آمبولانس تعطیل شده است یادآور شد: ۳۰ سال است آمبولانسی وارد نشده و تنها یک یا ۲ شرکت برای تهیه قطعات کار می کنند که تعمیر آمبولانس ها را با مشکل و تاخیر زیاد روبه‌رو می کند.
افشارمنش گفت: اورژانش هوایی توانسته بسیاری از این کمبودها را جبران کند اما برای پرواز محدودیت زمانی وجود دارد و طبق فعالیت برج مراقبت فرودگاه جیرفت که از ساعت هفت و نیم تا چهار و نیم عصر فعال است می تواند پرواز داشته باشد و حادثه اخیر رمشک هم در شب رخ داده که امکان بهره گیری از اورژانس هوایی نبوده است.
وی اضافه کرد: در دیگر نقاط کشور نیز این مشکلات مربوط به آمبولانس وجود دارد و فقط مشکل جنوب استان کرمان نیست.



آخرین خبر کرمان در اینستاگرام :
Instagram.com/kerman__akhbar