نماد آخرین خبر

نفوذ گردوخاک از شرق و شمال اصفهان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
نفوذ گردوخاک از شرق و شمال اصفهان

باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: نفوذ گردوخاک از شرق و شمال اصفهان را در می‌نوردد.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: کانون‌های گردوغبار و فرسایش بادی درون و برون استانی با خشکی رودخانه زاینده‌رود و رهاسازی اراضی کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی تحت‌تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است.
منصور شیشه‌فروش با اشاره به افزایش شرایط آلایندگی ناشی از نفوذ گردوخاک از مناطق شرق و شمال استان، بر رعایت الزامات بهداشتی و سلامت در برابر گردوخاک به ویژه برای بیماران و افراد آسیب‌پذیر با کاهش تردد در فضا‌های باز، افزایش غلظت ازن در محیط به عنوان آلاینده ثانویه به علت افزایش دما و تابش اشعه ماورای بنفش خورشید تاکید کرد.
وی پیرامون تداوم و شدت وزش باد گردوخاک، کاهش میدان دید در مناطق شمال، شرق و مرکز استان تا روز پنجشنبه چهارم مرداد، افزود: افزایش سرعت وزش باد در مناطق کویری در مرز بین استان اصفهان و سمنان، اصفهان و یزد و نیز کویر مشترک بین استان قم و اصفهان باعث خیزش گردوخاک و نفود آن به مناطق شرق شمال و مرکز استان اردستان، کاشان، آران و بیدگل، ورزنه، اصفهان و دیگر مناطق طی امروز و در وضعیت ناسالم برای عموم شد این شرایط تا اواخر هفته تداوم خواهد داشت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: با افزایش دما سرعت تند باد‌ها در مناطق کویری افزایش یافته و با توجه به وسعت پهنه‌های خشکسالی به علت نبود بارش‌ها و پایین بودن رطوبت خاک با اندک وزش باد گردوخاک از زمین متصاعد می‌شود.
وی ادامه داد: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید به علت خیزش کانون‌های گردوغبار و فرسایش بادی درون و برون استانی در مناطق شمال و شرق استان، کاشان، آران و بیدگل، نائین، چوپانان، بادرود، خورو بیابانک، اردستان، مهاباد، زواره، ورزنه، جرقویه کوهپایه، سجزی، هرند، انارک و کویر‌های مجاور سمنان و نیز کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان و تالاب گاوخونی مورد انتظار است.
شیشه‌فروش با اشاره به استقرار الگوی گرم تابستانی با افزایش دمای کمینه‌ها در طول روز نسبت به نرمال، گفت: بر ممنوعیت هر اقدام که منجر به تشدید گردوخاک و آلاینده‌ها شود به ویژه فعالیت‌های خاک‌ورزی، خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک وگچ تاکید می‌شود.
وی اظهار کرد: کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت، رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گردوخاک به ویژه افراد آسیب‌پذیر و بیماران در شرایط گردوخاک، ممنوعیت انجام فعالیت‌های بدنی در محیط باز و خودداری از سفر‌های غیر ضرور برون و درون شهری، استفاده از ماسک و رعایت اصول ایمنی تردد در محور‌های جاده‌ها شرق استان به لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس راه توصیه می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مطابق با شیوه‌نامه وضعیت اضطرار گردوخاک در کارگروه شرایط اضطرار گردوغبار ابلاغ شده که نسبت به انجام مأموریت‌های مرتبط با این شرایط با اعمال نظارت‌های میدانی در جهت کاهش انتشار منابع آلاینده خودرویی و صنعتی اقدامات لازم را اجرایی کنند.
وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی تحت‌تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است.

آخرین خبر اصفهان در اینستاگرام :
https://instagram.com/isfahan_today